Amsterdam, 19 oktober 1999

“GLOBAL VILLAGE” WORDT REALITEIT MET CNN’S
MILLENNIUMNACHT REPORTAGES

100 uur live reportages

CNN International brengt 100 uur live reportages van de wereldwijde Millenniumvieringen, van het knallen van de eerste kurken op 31 december tot en met de opening van de Aziatische geldmarkten op 3 januari. CNN International opereert met 4000 stafleden, 850 gelieerde zendgemachtigden en 60 correspondenten om de wereldwijde uitzending te verzorgen. Hiermee komt Ted Turner’s visioen van een ‘global village’ tot werkelijkheid.

Vanuit strategische en historische locaties, grote steden en mega millennium evenementen zullen CNN correspondenten, geholpen door een netwerk van 23 satellieten, de eerste zonsondergang van 31 december 1999 tot en met de laatste zonsopgang van 1 januari 2000 verslaan.

Millennium Dome centrale punt van CNN International’s reportages

CNN’s bekende chef van de internationale correspondenten, Christiane Amanpour, bevindt zich in het Millennium Dome in Londen, om Greenwich speciale status als Internationale Datum Grens te markeren.

“Dit is het grootste evenement in de historie van de televisie, een mondiale party voor 6 miljard mensen en CNN staat er middenin,” aldus Chris Cramer, president van CNN International. “Geen enkel ander nieuwsevenement heeft ooit zo tot de verbeelding gesproken, zal zoveel technische middelen en mensen inzetten en zoveel mensen wereldwijd verenigen als de Millennium nacht.”

Gedurende de reguliere nieuwsbulletins zal CNN actuele reportages en analyses brengen van potentiële millenierproblemen en hun effecten, en van religieuze en politieke boodschappen. Met programma’s van de verste locaties in de South Pacific tot de hoogste gebouwen ter wereld zal CNN reportages brengen waaronder 50 speciale verslagen en programma’s waarin de belangrijkste culturele onderwerpen die de loop van de geschiedenis van de laatste 1000 jaar hebben beïnvloed of veranderd aan de orde komen. O.a. het vraagstuk van de overbevolking, wetenschap en geloof, milieu, mensenrechten, natuurrampen, oorlog en vrede.

Een speciale editie van het bekroonde programma ‘Money Line’ zal op 3 januari live worden uitgezonden wanneer de eerste financiële markten in Azië open gaan, zodat het bedrijfsleven over de gehele wereld wordt geïnformeerd over de eerste handel in het nieuwe millennium.

CNN’s speciale MILLENNIUM 2000 programma zal als eerste het geplande samengaan van CNN International en CNN/US markeren. Vanuit het hoofdkantoor in Atlanta zal het MILLENNIUM 2000 kernteam o.a. opereren met beroemde namen als Bernard Shaw, Larry King en Riz Khan.

De CNN correspondenten die meewerken aan CNN’s wereldwijde uitzending zijn de chef van de internationale correspondenten Christiane Amanpour die rapporteert vanuit het Millennium Dome in Greenwich, Engeland; CNN correspondent Wolf Blitzer vanuit de Mall in Washington, D.C. en CNN correspondent Jim Moret vanuit de Grote Piramiden in Egypte. De CNN correspondenten Carol Lin en Joie Chen rapporteren vanuit Times Square, New York City, CNNI correspondent Michael Holmes vanuit Sydney and CNN Beiroet bureauchef Brent Sadler vanuit Rome. CNN Hong Kong bureauchef Mike Chinoy rapporteert vanuit Gisborne, Nieuw Zeeland, CNN Jeruzalem bureauchef Walter Rodgers vanuit Israël, CNNI correspondent Sonia Russeler vanuit Caracas, Venezuela en CNN Havana bureauchef Lucia Newman vanuit Havana, Cuba.

Deel: ' CNN brengt 100 uur live tv rond eeuwwisseling '