CNN gaat undercover in rebellengebied Syrië

CNN Inside Syria: Behind Rebel Lines

Undercover operatie CNN vanuit territorium rebellen

Op het moment dat de burgeroorlog in Syrië haar zesde jaar ingaat brengt CNN een aantal exclusieve reportages van senior international correspondent Clarissa Ward vanuit het gebied van de rebellen.

Samen met CNN producer Salma Abdelaziz en de in Syrië gevestigde Bilal Abdul Kareem, bracht zij bijna een week door in het gebied in Noord-Syrië dat door de rebellen wordt beheerst, om de wereld te tonen hoe het is om daar te leven. Minder dan een etmaal na aankomst was het team getuige van een luchtaanval die aan 11 mensen het leven kostte.

“Al veel te lang zijn we afhankelijk van korrelige YouTube video’s en Skype interviews voor een beeld van wat er gaande is in Syrië,” aldus Ward. “Journalisten krijgen visa om de door de regering gecontroleerde delen van het land te bezoeken, maar het is te lang geleden dat Westerse journalisten het rebellengebied konden bezoeken. Wij wilden met eigen ogen zien hoe het is om te leven onder bombardementen.”

Deze opdracht – die 6 maanden voorbereiding en planning vereiste – in gebieden waar Westerse journalisten nauwelijks nog zijn geweest het afgelopen jaar, was extreem gevaarlijk. Het team reisde undercover, met Ward en Abdelaziz gekleed in niqabs, waarbij alleen hun ogen zichtbaar waren.

“CNN is meer dan ooit vastberaden om onze kijkers over de wereld een compleet beeld te geven van de toenemende complexiteit van de situatie in Syrië,” aldus Tony Maddox, Executive Vice President en Managing Director van CNN International. “Deze zorgvuldig geplande en gecoördineerde actie met Clarissa toont dat CNN heel ver wil gaan om het verhaal te vertellen dat de wereld moet horen.”

Het CNN team reisde langs Aleppo, Idlib City en Maarat al-Numan, waar zij een ontmoeting had met Dr. Firas al Jundi, een van de handvol chirurgen in het enige ziekenhuis dat nog in bedrijf is. Jundi vertelt CNN dat zij niet genoeg medicijnen hebben, het water te vervuild is om te kunnen gebruiken voor operaties en de ziekenhuizen met opzet worden bestookt door het regime en Rusland.

“Dit is ons land, we kunnen het niet achterlaten,” aldus Jundi. “Als we zouden vertrekken dan zouden we onze moraal verkopen. Wie zou de mensen nog behandelen?”

De exclusieve reportages zijn deze week te zien via CNN televisie en digitale platforms, Facebook, Twitter, Snapchat en Instagram. Op CNN.com/Syria zijn stukken van Ward te lezen inclusief video’s, foto’s en een interactieve tijdlijn.

Clarissa Ward is te volgen op Twitter / Instagram en Salma Abdelaziz op Twitter voor beelden en verhalen van hun #UndercoverInSyria trip.

Reportages:

CNN International

CNN’s aanbod van nieuws en informatie diensten is beschikbaar in zeven verschillende talen op alle belangrijke TV, internet en mobiele platforms met een bereik van meer dan 400 miljoen huishoudens over de gehele wereld. CNN International is de nummer 1 internationale TV nieuws zender volgens alle vooraanstaande media-onderzoeken in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, de Asia Pacific regio en Latijns Amerika en breidde onlangs het bereik in de VS uit via CNNGo. Het CNN digitale netwerk is een topnetwerk voor online nieuws, mobiel nieuws en sociale media. De afgelopen jaren won CNN verschillende prestigieuze prijzen voor haar wereldwijde journalistieke werk.

CNN heeft 42 redactiekantoren en meer dan 1.100 affiliates wereldwijd via CNN Newsource. CNN International is onderdeel van Turner Broadcasting System, Inc., een Time Warner company.

Deel: ' CNN gaat undercover in rebellengebied Syrië '