Informatie: VOOR DE PERS

CNV Metaal en elektro is een vakgroep van de CNV BedrijvenBond

Dinsdag 17 augustus 1999

Begemann moet sociaal plan werknemers failliet QtecQ betalen

De werknemers van het Hengelose QtechQ die niet aan de slag kunnen bij bedrijven die delen van QtecQ overnemen, moeten een sociaal plan krijgen dat door moederbedrijf Koninklijke Begemann wordt betaald. Dit vindt CNV Metaal en elektro. De bond vindt dat Begemann voor deze koninklijke oplossing moet kiezen, omdat het bedrijf zich de afgelopen tijd niets gelegen heeft laten liggen aan de deplorabele toestand waarin dochteronderneming QtecQ verkeerde.

QtecQ is volgens CNV Metaal en elektro ten onder gegaan aan mismanagement, zonder dat Begemann heeft ingegrepen. Inmiddels zijn circa 250 werknemers van het bedrijf elders ondergebracht. Gedeeltelijk doordat Internatio Mullerdochter Intech Technical Services van QtecQ heeft overgenomen en gedeeltelijk doordat NS-dochter Strukton Engineering and Contracting koopt. In overleg met de curator van QtecQ is besloten om een vacaturebank open te stellen voor bedrijven in de omgeving van Hengelo. Deze kunnen daar hun vacatures kwijt. De overgebleven 150 werknemers van QtecQ kunnen bemiddeld worden naar de vacatures. Het faillissement van QtecQ treft vooral ondersteunend en leidinggevend personeel. Het productiepersoneel is door verkoop van bedrijfsonderdelen grotendeels onder de pannen.

Nadere inlichtingen:

Gert Jan den Besten (bestuurder CNV Metaal en elektro) 026 - 49 55 322