Informatie: VOOR DE PERS

CNV Metaal en elektro is een vakgroep van de CNV BedrijvenBond

Donderdag 15 april 1999

CNV: geen WW maar werk voor personeel Cordis

Cordis Europa in Rhoden (fabrikant van medische apparatuur) reorganiseert voor de tweede keer in anderhalf jaar tijd. Na een reorganisatie in 1997, waarbij 240 banen vervielen, schrapt het van oorsprong Amerikaanse bedrijf nu nog eens 150 arbeidsplaatsen. Het totaal komt daarmee op 460 banen. CNV Metaal en elektro vindt dat alle getroffen werknemers ander werk moet krijgen. Een WW-uitkering vanwege ontslag is volgens de bond uit den boze, omdat er wordt gereorganiseerd om de winst van het Amerikaanse moederbedrijf Johnson & Johnson nog verder te verhogen. Ook Cordis zelf draait goed.

Deze reorganisatie is volgens Cordis nodig, omdat op instigatie van Johnson & Johnson de productie van diagnostische apparatuur in zijn geheel wordt verplaatst naar Mexico. Dit levert een flink kostenvoordeel op. Alleen de productie van onder meer balloncatheters en stents (apparatuur voor de behandeling van hart- en vaatziekten) blijft in Rhoden.Volgens CNV Metaal en elektro is er sprake van een cultuurschok in het bedrijf. Twee jaar geleden werkten er nog bijna 1.300 personeelsleden, inclusief uitzendkrachten. De in 1997 aangekondigde reorganisatie betekende dat 240 banen werden geschrapt. CNV Metaal en elektro sloot toen een uniek sociaal plan af voor met name uitzendkrachten. Zij werden van de reorganisatie de dupe, terwijl de vaste werknemers hun baan behiel-den. Voor het eerst in het bestaan van Cordis Europa worden nu de vaste werknemers in hun broodwinning bedreigd. Gezien de financiële positie van de onderneming is ge-dwongen werkloosheid volgens de bond nergens voor nodig. Alle werknemers van wie de baan uiteindelijk wordt geschrapt, moeten worden bemiddeld naar ander werk. Ook zullen er afspraken moeten worden gemaakt over onder meer scholing en financiële regelingen.

Nadere inlichtingen:

Piet Fortuin (bestuurder CNV Metaal en elektro) 0512 - 58 34 70