Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)

Informatie: VOOR DE PERS

CNV Schoonmaak is een vakgroep van de CNV BedrijvenBond

27-08-2001

CNV Schoonmaak is rotte appel GSO zat

Schoonmaakbedrijf GSO lapt de schoonmaak-cao doelbewust aan zijn laars. Het bedrijf maakt daarbij op grove misbruik van de onwetendheid van de (vaak allochtone) werknemers. Dat stelt CNV Schoonmaak, die nu in enkele jaren tijd zes rechtszaken tegen het schoonmaakbedrijf heeft aangespannen.

Bij GSO, een middelgroot schoonmaakbedrijf met een hoofdkantoor in Pijnacker, werken verspreid over het land zo'n driehonderd schoonmakers. Een groot aantal van hen werkt op locaties in Amsterdam. Volgens vakgroepbestuurder Peter Böeseken overtreedt het bedrijf "doelbewust en stelselmatig" de cao, om zo goedkoop mogelijk uit te zijn. Naast het feit dat de werknemers hiervan de dupe zijn, ondermijnt GSO op deze manier ook de positie van schoonmaakbedrijven die zich wèl keurig aan de cao houden. Böeseken: "In een bedrijfstak die het toch al moeilijk heeft en hard bezig is om zaken te verbeteren, maakt GSO er een potje van. Het bedrijf maakt daarbij op een schandelijke manier misbruik van het feit dat veel schoonmakers niet precies weten wat hun rechten en plichten zijn. Als de schoonmakers al lid zijn van een vakbond, durven ze die vaak niet in te schakelen, uit angst om hun baan kwijt te raken." Zodra werknemers ziek worden, ontstaan er problemen. Werknemers krijgen bijvoorbeeld maar 70 procent van hun salaris uitbetaald, terwijl ze recht hebben op 90 of 100 procent. In andere gevallen zet GSO de salarisbetaling zelfs stil, omdat de werknemer volgens het bedrijf niet ziek zou zijn. Geheel tegen de regels in, komt daar geen arbo-arts aan te pas. Daarnaast deugt de uitbetaling van het vakantiegeld niet.
CNV Schoonmaak heeft inmiddels al talloze keren bij GSO aan de bel getrokken, om zaken recht te zetten. In zes gevallen leidde het zelfs tot een rechtszaak, die telkens in het voordeel van de werknemer werd beslist òf eindigde in een schikking. Böeseken: "Dat is natuurlijk mooi, maar we vermoeden dat er bij het bedrijf veel meer niet in de haak is dan de zaken die wij tot nu toe onder ogen hebben gehad. Het lijkt er sterk op dat het bedrijf gewoon een rekensom maakt: ze beduvelen de werknemers, trekken daar de kosten van eventuele rechtszaken vanaf en houden dan nog geld over. Het wordt echt tijd dat er wat aan die praktijk gebeurt."

Houten, 27 augustus 2001

Nadere inlichtingen: