Ingezonden persbericht

Toponderzoekers hebben sleutels in handen

Combinatie van kennis universiteiten versterkt economie. Nijmegen / Enschede / Wageningen 24 september 2001. Nieuwe combinaties van kennis tussen de universiteiten Nijmegen, Twente en Wageningen, in het samenwerkingsverband NEW Triangle, leiden tot kansrijke nieuwe ontwikkelingen. Het project in de driehoek Nijmegen, Enschede, Wageningen is vorig jaar september gestart, en heeft inmiddels succes geboekt. Drie combinatiegebieden zijn herkend als relevante, vernieuwende en kansrijke nieuwe researchgebieden. Het NEW Triangle project versterkt de economie en verbetert de kwaliteit van de Nederlandse samenleving.

NEW Triangle is een initiatief van de provincies Overijssel en Gelderland. Nieuwe combinaties van kennis binnen deze drie universiteiten, kunnen innovatieve ontwikkelingen in gang zetten. Toponderzoekers hebben de sleutels in handen voor baanbrekende ontwikkelingen. Dit voorjaar zijn drie kenniscombinaties getoetst bij bedrijven. Dit zijn Process on a Chip, Adaptief Modelleren en Veiligheid in Voedselketens. Al 30 bedrijven onderkennen de kansen die deze combinaties in zich bergen en zijn bereid zich te committeren voor een verdere ontwikkeling. Momenteel is het proces gestart om samen met het bedrijfsleven te komen tot onderzoekprogramma s. Dat gebeurt volgens een vaste methode die garandeert dat alleen onderzoek wordt gedaan dat én van top kwaliteit is én waarvan de resultaten relevant zijn voor bedrijven. NEW Triangle richt zich niet op de ontwikkeling op één gebied, maar op combinaties van kennis.

NEW Triangle start in Oost Nederland. In deze regio zijn alle ingrediënten aanwezig om een kwalitatief hoogwaardige, innovatieve en inspirerende werkomgeving te vormen die topmensen uit de hele wereld aantrekt. Vergelijkbaar met NEW Triangle in oost Nederland, is de Research Triangle in North Carolina in de VS. Deze Triangle is nu al meer dan dertig jaar een van de motoren die de Amerikaanse industriële innovatie trekt.

De regionale ontwikkelingsmaatschappijen OOM N.V. (Overijsselse Ontwikkelings Maatschappij) en N.V. GOM (Gelderse Ontwikkelings Maatschappij) zijn verantwoordelijk voor de voorbereiding en uitvoering van het NEW Triangle project. De totale investeringen van het project worden geschat op ca. 300 miljoen gulden. De opbrengsten worden geschat op bijna twee miljard gulden. Het project heeft een looptijd van tien jaar en meer.

Deel: ' Combinatie van kennis universiteiten versterkt economie '