Siemens Nederland N.V. Siwa XS

Zoetermeer, vrijdag 20 augustus 1999

Compacte wasautomaat met antikreuksysteem

Siemens introduceert een nieuwe, compacte wasautomaat; de Siemens XS. De ruimtebesparende wasautomaat past in elke badkamer, bijkeuken of zolderruimte. Met een dieptemaat van slechts 40 cm is de wasautomaat prima in een badkamermeubel te plaatsen. Toch heeft deze automaat de voordelen van zijn grotere broer, de Siemens XL, zoals een grote vulopening (Ø 30 cm) en een antikreuksysteem, waardoor het wasgoed minder kreukt en extra gemakkelijk strijkt.

Siemens XS Tweeverdieners en 1-persoonhuishoudens vormen een steeds grotere groep in de samenleving. Comfort en gemak bij dagelijkse, huishoudelijke activiteiten staan bij hen bovenaan. Zo ook bij het wassen en strijken. Daarbij komt nog eens dat de gemiddelde gezinsgrootte steeds kleiner wordt en 'grote' wassen minder gedraaid worden. De Siemens XS speelt hierop in.

1-persoons huishoudens zijn meestal kleiner behuisd dan meerpersoons huishoudens. Door de geringe diepte van 40 cm kan de wasautomaat gemakkelijk in een badkamermeubel in de badkamer geplaatst worden en is het geen sta in de weg meer in de badkamer. Toch kan er nog 4 kg wasgoed in de trommel, wat ook voor het kleine gezin ruim voldoende is om een complete bonte of witte was te doen.

Bovendien hebben alleenstaanden en tweeverdieners vaak een druk werk- en privéleven. De overgebleven tijd willen ze zo min mogelijk spenderen aan huishoudelijke routineklussen als wassen en strijken. En aan strijken heeft bijna iedereen een hekel. Hoe korter men achter de strijkplank staat, hoe beter. Met de wasautomaat Siemens XS is dat mogelijk door het uitgekiende 'antikreuksysteem'.

Het concept bestaat uit vier elementen: · een grotere vulopening, waardoor was met minder kreuk uit de wasautomaat te nemen is · een openingshoek van 180° · interval centrifugeren · 'antikreukfase': opschudden aan het eind van het programma.

Met de speciale toets 'antikreuk' wordt het interval centrifugeren en de antikreukfase in werking gesteld. Het programma begint langzaam met 500 toeren per minuut en loopt op tot uiteindelijk 800 toeren per minuut. Tussen de centrifugeergangen in wordt het wasgoed opgeschud en aan het eind schakelt de automaat over op 5 minuten grondig opschudden. Het wasgoed wordt luchtiger en losser gewassen en gecentrifugeerd. Ook na de was zorgt de extra grote vulopening ervoor dat het wasgoed minder kreukt bij het eruit halen.

Functioneel design zorgt voor groot gemak Dankzij de grote deur met een diameter van 30 cm en een openingshoek van 180°, is de wasautomaat moeiteloos te vullen en uit te laden. Ook het schuine, ergonomische bedieningspaneel geeft veel gemak. Het biedt een logische opbouw van links naar rechts met een duidelijke functie-aanduiding. Na het vullen van de wasmiddellade, volgt in het midden de keuze van het programma, rechts van het midden de centrifugeersnelheid, vervolgens de toetsen voor programma-verfijning en geheel rechts de start toets. Tevens behoort de wasautomaat tot energieklasse A, wat aangeeft dat de automaat heel zuinig is in het gebruik.

Specificaties: 1000 toeren: Siemens XS 440 - geschikt voor onderbouw (S1WTF3000A) · toetsen voor 'antikreuk', 'snelwas' en 'extra spoelgang' · 30 cm grote vulopening met openingshoek venster van 180° · capaciteit van 4 kg (max. 2,5 kg bij het programma 'antikreuk') · eenknopsbediening voor alle wasprogramma's, temperaturen en speciale programma's · speciaal wol-handwasprogramma met temperatuurbeveiliging · verkort programma (35 minuten) voor licht vervuilde was · speciaal programma kookwas 90°C met sopafkoeling · eenvoudige programmakeuze door gebruiksaanwijzing op bedieningspaneel · volledig elektronische besturing door Fuzzy control · schuimherkenning · energieklasse: A / wasresultaat: A / droogresultaat: C bij 1000 toeren · verbruikswaarden bij bonte was op 60°C 4 kg 45 l / 0,76 kWh / 125 min · afmetingen: 60 x 40 x 85 cm (bxdxh)

Richt adviesprijs: 1498,=

Informatie voor de lezer: Siemens Infocentrum, telefoon 070 - 333 2930/2570; www.siemens.nl/huishouden e-mail:infocentrum@siemens.nl Informatie voor redactie en beeldmateriaal: Persvoorlichting Consumentenproducten Eveline van Herpen,