NIEUWE COMPAQ ALPHASERVER DS10 IS 'S WERELDS SNELSTE SINGLE PROCESSOR RISC-SYSTEEM

Gouda, 25 mei 1999 - Compaq Computer introduceert 's werelds snelste single processor RISC-computer. Compaq kondigt tevens nieuwe stappen aan in haar Linux-programma, als aanvulling op Tru64 UNIX binnen het enterprise

Met ondersteuning voor de besturingssystemen Tru64 UNIX, Linux, OpenVMS en Windows NT, is de AlphaServer DS10 bij uitstek geschikt als platform voor Compaq's NonStop eBusiness-oplossingen.

"De Compaq AlphaServer DS10 is een 64-bit oplossing tegen een opmerkelijke prijs en creëert een nieuwe productcategorie in deze industrie. Het systeem is bij uitstek geschikt voor marktsegmenten waar opslag en prijs/prestatieverhouding bepalend zijn, zoals Internet Service Providers," aldus Joop Ruijgrok, Marketing Director van Compaq Nederland.

Eigenschappen voor Internet Business
De Compaq AlphaServer DS10 is geschikt voor commerciële organisaties die op zoek zijn naar een scherp geprijsde applicatieserver voor Internet-, ISP- en telecommunicatie-toepassingen. Het is tevens de eerste AlphaServer die specifiek is ontworpen voor het gebruik van zowel Tru64 UNIX als Linux. Met een prestatieniveau dat twee tot drie maal hoger ligt dan bij vergelijkbare RISC-systemen, kunnen ISPs het zich veroorloven om deze scherp geprijsde, compacte servers in te zetten voor individuele klanten en specifieke applicaties.

De AlphaServer DS10 is tevens gepositioneerd als platform voor 'High Performance Technical Computing' (HPTC), software-ontwikkelaars en universi-teiten. De DS10 heeft de eigenschappen van grotere RISC-servers, maar niet de kosten.

Universeel platform met zeer goede prijs/prestatie-verhouding Compaq heeft met haar AlphaServers al zes jaar ervaring met 64-bit oplossingen en heeft daarmee een belangrijke voorsprong op haar concurrenten. Gebaseerd op de Alpha 21264 processor (EV6), biedt de nieuwe server een zeer hoog prestatieniveau met Linux, Tru64 UNIX, OpenVMS of Windows NT.

De Compaq AlphaServer DS10 biedt diverse uitbreidingsmogelijkheden, met 4 PCI-slots en maximaal 29 GB aan interne diskruimte. De Compaq AlphaServer DS10 wordt geleverd in een 19" rack gereed 3U/desktop-ontwerp en levert een tweevoudige prestatieverbetering ten opzichte van de vorige generatie servers. De server beschikt over een 466 MHz Apha 21264 processor met 2 MB Level 2-cache, maximaal 2 GB ECC-geheugen en een geavanceerd 128-bit breed datapad met een geheugenbandbreedte van maximaal 1.3 GB/sec.

Dankzij deze specificaties biedt de Compaq AlphaServer DS10 de hoogste single processor rekenprestaties (24,6 SPECint95). De AlphaServer DS10 behaalt tevens de hoogste single processor SPECfp95-score (47,9 SPECfp95).

Betaalbare Linux-oplossingen voor grote organisaties Met deze aankondiging wordt het belang van Linux als strategische aanvulling op Tru64 UNIX onderstreept. Linux en Tru64 UNIX worden verregaand compatibel. Met de combinatie van Tru64 UNIX, Linux en op Alpha 21264 gebaseerde servers hebben klanten de beschikking over capaciteiten van enterprise-klasse en betaalbare oplossingen met een zeer hoog niveau van schaalbaarheid en beschikbaarheid van applicaties.

Tegelijk met de introductie van tools en producten voor de Linux-gebruiker, worden de supportactiviteiten voor Linux verder uitgebouwd. Vanaf juni biedt Compaq online toegang tot AlphaServer Linux-platforms voor het testen, benchmarken en evalueren van Linux-applicaties. Compaq breidt haar reeks van Tru64 software-ontwik-kel-tools voor Linux uit met een uitgebreide Math Library. Dit is een aanvulling op de standaard Math Library die vorige maand is aangekondigd. Ook is C++ toegevoegd aan de lijst van compilers die beschikbaar zullen komen.

Compaq breidt haar Linux-programma verder uit door het aanbieden van een Linux-ready configuratie van de AlphaServer DS10 aan alle Compaq-resellerkanalen. Bovendien bieden naast RedHat nu ook Debian en SuSE complete Linux-distributies aan voor de Alpha processor.

Prijs en beschikbaarheid
De Compaq AlphaServer DS10 is vanaf heden beschikbaar. De prijzen beginnen bij f 13.000,- voor een complete configuratie met een 466 MHz Alpha 21264 CPU, 64 MB geheugen, 4 GB vaste schijf en 2 MB cache, een UltraSCSI controller, een 3D-grafische kaart en een 15-inch kleurenmonitor voor de Linux-ready versie.

Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pc's. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op http://www.compaq.nl.

Achtergrondinformatie:
Compaq Computer B.V., Judy van Kamperdijk, tel.nr. 0182 - 565910 of 06 - 53755093 of
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, tel.nr. 023 56 28 208.

Deel: ' 'Compaq Alphaserver DS10 's werelds snelste' '