Volgens cijfers van Dataquest voor het vierde kwartaal van 1998

Compaq heeft veruit grootste aandeel van de Nederlandse PC-markt

Gouda, 12 februari 1999 - Volgens onafhankelijk marktonderzoeker Dataquest heeft Compaq in het vierde kwartaal van 1998 met 27,2 procent het grootste aandeel van de Nederlandse PC-markt. De leverancier op de tweede plaats heeft een marktaandeel van 9,8 procent. Ten opzichte van het vierde kwartaal in 1997 is het marktaandeel van Compaq met 2,1 procent gestegen.

Bovengenoemde percentages zijn gebaseerd op verkochte aantallen. Gerekend naar waarde heeft Compaq een marktaandeel van 30,4 procent, de nummer twee heeft een marktaandeel van 10,1 procent. Vergeleken met het vierde kwartaal van 1997 is het aandeel van Compaq gestegen met 4,3 procent.

Volgens de cijfers van Dataquest heeft Compaq in het vierde kwartaal van
1998 in totaal 152.505 PC's verkocht. Compaq heeft niet alleen het grootste marktaandeel op de totale PC-markt in Nederland maar, ook alle deelmarkten die Dataquest hanteert: servers, large, medium en small accounts, professional, professional desktop en education. Uitzonderingen zijn de consumentenmarkt en de markt voor portable PC's, waar Compaq het op één na grootste marktaandeel heeft.

Het grootste verschil tussen de eerste positie van Compaq en de overige leveranciers is op de servermarkt. Hier bedraagt - gerekend in eenheden - het aandeel van Compaq 52,9 procent, de nummer twee heeft een aandeel van
12,9 procent. Gerekend in waarde liggen de percentages nog verder uiteen:
58,3 procent voor Compaq en 12,7 procent voor de leverancier op de tweede plaats.

Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pc's. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op https://www.compaq.nl.

Achtergrondinformatie:
Compaq Computer B.V., Ingrid Martens, Marketing Communications Manager, 030