Nieuwe ENSA-producten ondersteunen NonStop eBusiness-toepassingen

COMPAQ INTRODUCEERT NIEUWE OPLOSSINGEN VOOR BEDRIJFSBREDE INFORMATIEOPSLAG Gouda, 27 juli 1999 - Compaq Computer annonceert nieuwe oplossingen voor dbedrijfsbrede informatieopslag. De nieuwe oplossingen betreffen ondermeer server-opslagsystemen met een prestatieniveau dat vier maal hoger ligt dan dat van bestaande oplossingen. De nieuwe oplossingen zijn gebaseerd op de visie van Compaq voor een ondernemingsbrede opslagarchitectuur: Compaq Enterprise Network Storage Architecture (ENSA). Deze oplossingen kunnen binnen ieder niveau van een organisatie ? van kleine werkgroepen tot grote, bedrijfskritische toepassingen ? gebruikt worden om de prestaties te verbeteren, de beschikbaarheid te verhogen en de totale kosten voor opslag te verlagen. Met behulp van de op Compaq ENSA gebaseerde oplossingen hebben bedrijfskritische applicaties over de hele wereld altijd toegang tot gegevens en ENSA vormt daarmee een cruciaal onderdeel van Compaq's NonStop eBusiness-strategie.

Server-opslagsystemen met een hoog prestatieniveau De nieuwe Compaq Smart Array 4200 Controller voor Compaq ProLiant servers is gebaseerd op een nieuwe 64 bit RISC processorarchitectuur en is bij uitstek geschikt voor werkgroepen en afdelingen. De nieuwe controller biedt een prestatieniveau dat vier maal hoger ligt dan dat van de Smart Array 3200-controller, met vier Ultra2 SCSI-kanalen die een totale bandbreedte opleveren van 320 MB/seconde. Met de Smart Array 4200 kan een opslagcapaciteit van ruim één Terabyte worden aangestuurd, met maximaal 56 vaste schijven. Eerder deze maand behaalde de Smart Array 4200-controller en een Compaq ProLiant 7000-server een absoluut record voor vier-processor TPC-prestaties, door de 25.000 transacties per minuut (tpmC)-barrière te doorbreken, met een score van 25.065,3 tpmC1.

De nieuwe Smart Array 4200-controller is vanaf augustus leverbaar en is compatibel met alle andere Smart Array-modellen, zodat klanten gemakkelijk kunnen upgraden.

Compaq annonceert tevens het StorageWorks RAID Array 4000-systeem, voorheen bekend als het Compaq Fibre Channel Storage System. Dit systeem biedt hogere prestaties en een hogere beschikbaarheid dan de voorgaande modellen en is bij uitstek geschikt voor gebruikers van Microsoft- of Novell-clusters. De dubbele RAID-controllers, waarvan er één actief is en één standby, bieden gebruikers extra bedrijfszekerheid indien één van beide controllers uitvalt. Hiermee is het tevens mogelijk om on-line onderhoud te plegen.

Het nieuwe systeem ondersteunt tevens dubbele Fibre Channel host-adapters binnen een enkele server, waarmee klanten beschikken over een redundant datapad van de server naar het opslagsysteem. Een Windows NT-systeem is in staat om simultaan data te verzenden over meerdere host-adapters, waarmee een effectieve bandbreedte van 200 MB/seconde wordt behaald.

Verbeterde SAN-oplossingen
Compaq heeft tevens twee van haar SAN-oplossingen voorzien van nieuwe eigenschappen. De StorageWorks Data Replication Manager-software, welke online en in real-time bedrijfskritische gegevens kan repliceren tussen meerdere sites, kan nu gebruikt worden voor het overbruggen van afstanden van maximaal 40 kilometer. Hiermee is dit systeem zeer geschikt voor opslag op locaties elders of disaster recovery binnen bedrijfsterreinen of stedelijke omgevingen.

De software opereert in SAN's met een switched architectuur en ondersteunt meerdere actieve locaties en het uitwisselen van informatie in twee richtingen. Beide locaties kunnen gebruikmaken van hun eigen lokale opslagsystemen en kunnen de daarop aanwezige gegevens over grote afstanden repliceren via dezelfde SAN voor een hoge mate van continuïteit. Om de beschikbaarheid verder te vergroten, ondersteunt de StorageWorks Data Replication Manager nu tevens Microsoft Cluster Server-clusters bestaande uit maximaal twee clusters van twee Windows NT/Intel-systemen. Ook OpenVMS-clusters worden ondersteund, met maximaal vier nodes per cluster.

De StorageWorks Data Replication Manager is in hoge mate schaalbaar, dankzij de ondersteuning van vier homogene lokale hostsystemen of systemen op andere locaties. De software is per direct leverbaar voor zowel op Intel gebaseerde Windows NT-systemen als voor OpenVMS-systemen. Later dit jaar zal ondersteuning voor Tru64 UNIX, Sun Solaris en Windows NT voor AlphaServer-systemen beschikbaar komen.

De StorageWorks Enterprise Backup Solution van Compaq is een geïntegreerde backup-oplossing voor SANs, die een krachtig en schaalbaar backupsysteem vormt voor Windows NT- en NetWare-omgevingen. Het systeem combineert op standaards gebaseerde hardware van Compaq, waaronder Fibre-Channel host-adapters, hubs en tape-controllers en SCSI tape-libraries, met toonaangevende software, zoals Veritas BackupExec en Computer Associates ARCserveIT. Met deze oplossing kunnen meerdere Compaq-servers dezelfde tapesystemen delen, hetgeen resulteert in lage backup/restore-kosten per server. Alle backups kunnen via een snelle SAN-verbinding beheerd worden vanuit een centrale locatie.

Het product, dat door Network Magazine (VS) is uitgeroepen tot Backup Product of the Year in 1999, omvat nu tevens een laaggeprijsde workgroup-oplossing voor klanten met ProLiant-servers waarop Microsoft Windows NT of NetWare draait. De Enterprise Backup Solution for Workgroups combineert twee producten met een kleinere capaciteit, de Fibre Channel Storage Hub 7 en de TL891 DLT Library. Het is een oplossing voor klanten die hun backupsystemen willen consolideren op vijf of minder ProLiant-servers, voor gecentraliseerde en geautomatiseerde backup op hoge snelheid. De Enterprise Backup Solution for Workgroups is per direct leverbaar.

Over Compaq
Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pc's. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op https://www.compaq.nl.

1 Meer informatie over benchmarks is te vinden op de web site van Compaq: https://www.compaq.com/products/servers/benchmarks/.

- Einde persbericht -
Achtergrondinformatie:
Compaq Computer B.V.
Judy van Kamperdijk 0182 - 565910 of 06 - 53755093, e-mail: judy.vankamperdijk@compaq.com
Monogram Communication Strategies (MCS) BV
Perlita Fränkel 023 - 5628208, e-mail: perlitaf@monogram.nl