Nieuwe opslagmogelijkheden gebaseerd op Compaqs Enterprise Network Storage Architecture; IBM-connectiviteit toegevoegd

Compaq introduceert nieuwe opslag-oplossingen, een ProLiant NT Cluster

Gouda, 30 maart 1999 - Compaq Computer annonceert een reeks nieuwe producten die bedrijfskritische computeromgevingen betrouwbaarder, sneller en opener maken. Het betreft nieuwe Fibre Channel-opslagoplossingen, de StorageWorks Enterprise Storage Array 12000 en de RAID Array 8000-systemen, alsmede nieuwe SCSI harde schijven en een tape-library. Voorts introduceert Compaq de nieuwe Compaq ProLiant HA/F500 Cluster voor Windows NT.

De nieuwe Compaq StorageWorks-producten bouwen voort op Compaqs toonaangevende Enterprise Network Storage Architecture (ENSA). Deze architectuur is ontworpen om de opslag van computergegevens flexibeler te maken en deze data voor een heel bedrijf beter toegankelijk te maken. De Compaq StorageWorks Enterprise Storage Array 12000 zoals de RAID Array
8000-systemen zijn gebaseerd op een gemeenschappelijke architectuur en bieden klanten gecentraliseerd beheer, grote bedrijfszekerheid, buitengewone prestaties en grote schaalbaarheid in omgevingen met open systemen. De entry-level RAID Array 8000-systemen beschikken standaard over 400 GB opslagcapaciteit, die is uit te breiden tot maximaal 1,3 TB. Het high-end Storage Array 12000 systeem is ontworpen voor het datacentrum en kent een maximale opslagcapaciteit van 10 TB. Beide systemen ondersteunen Compaqs Secure Path-architectuur voor bedrijfszekere opslagsystemen en Selective Storage Presentation, waarmee connectiviteit voor meerdere hostsystemen wordt geboden. Beide systemen ondersteunen eveneens data-cloning, wat het aantal backup-handelingen vermindert.

Vanaf het tweede kwartaal zal ook ondersteuning geboden worden van Compaqs Peer-to-Peer Remote Copy software, voor een snel herstel na een ernstige storing. De systemen vormen een uitbreiding op andere Fibre Channel-opties van Compaq, zodat ze zowel Fibre Channel Arbitrated Loop (FC-AL) als Fibre Channel switched-fabrics ondersteunen. FC-AL biedt een grote bedrijfszekerheid, schaalbaarheid en ondersteuning van meerdere hosts. De Fibre Channel switched-fabrics breiden deze architectuur uit met betere prestaties, grotere betrouwbaarheid en de mogelijkheid om met de computersystemen van bijkantoren verbinding te maken. De nieuwe systemen ondersteunen NetWare, Windows NT, Digital Unix, Sun Solaris, HP-UX, IBM AIX, SGI Irix, SCO Unix en OpenVMS. Gebruikers van Compaqs StorageWorks RAID Array 7000 en Enterprise Storage Array 10000 kunnen hun systemen opwaarderen om gebruik te kunnen maken van ENSA, terwijl hun investeringen in opslagapparatuur beschermd blijven.

IBM-connectiviteit
Veel bedrijven moeten hun data snel kunnen uitwisselen tussen mainframes en open client/server-systemen, bijvoorbeeld voor toepassingen zoals data mining. Om dit te vergemakkelijken heeft Compaq samenwerkingsverbanden gesloten met twee toonaangevende bedrijven op het gebied van connectiviteit met IBM-apparatuur, te weten Computer Network Technology (CNT) en Bus-Tech. De belangrijkste eigenschappen van de oplossingen van deze leveranciers zijn: zeer snelle gegevensoverdracht van en naar IBM MVS mainframes, het delen en uitwisselen van data en bestanden van IBM DB2-databases, alsmede backup en restore van open systemen naar mainframes.

Nieuwe producten voor dataopslag
De nieuwe opslagproducten die Compaq vandaag eveneens aankondigt, kenmerken zich door betere prestaties en een grotere capaciteit. Het betreft nieuwe 4 en 9 GB Ultra2 SCSI-schijven in zogenaamde hot-plug versies en 4, 9 en 18 GB schijven in 'non-plug'-versies. De schijven kennen snelheden van 7.200 en
10.000 omwentelingen per minuut. Ten opzichte van de 7.200 rpm-modellen bieden de laatste schijven prestatieverbeteringen tot veertig procent. Voorts brengt Compaq een nieuwe tape-library op de markt, waarmee directe backups van Compaq ProLiant- en Alpha-platforms kunnen worden gemaakt. Deze TL895 DLT biedt een opslagcapaciteit van maximaal 6,7 TB en kan tot zeven DLT-schijven en 96 cartridges huisvesten. Daarmee wordt de opslagcapaciteit verzesvoudigd ten opzichte van eerdere systemen, bij snelheden die tot 3,5 keer hoger liggen. Tot slot brengt Compaq een nieuwe Ultra2 SCSI-expander op de markt, waarmee klanten bestaande tapes in de server naar een externe drive kunnen migreren; een nieuwe Ultra2 SCSI-adapter voor gebruik met tapes of schijven voor de ProLiant-servers en een nieuwe, entry-level Ultra2 Smart Array 221 controller, een robuust alternatief voor softwarematige RAID-oplossingen voor de kleinere Compaq ProLiant-servers.

Compaq ProLiant Cluster HA/F500
Om tegemoet te komen aan de wensen van klanten voor op maat gesneden en op standaarden gebaseerde bedrijfszekere oplossingen, introduceert Compaq het Compaq ProLiant Cluster HA/F500. Deze Microsoft Cluster Server (MSCS) is voorzien van twee nodes, die zakelijke gebruikers de noodzakelijke zekerheid geven bij gebruik van bedrijfskritische toepassingen zoals enterprise resource planning (ERP), on-line transactieverwerking (OLTP), databases en Webservers. Met meer dan 5.500 zakelijke klanten die hun bedrijfsvoering toevertrouwen aan Compaq Windows NT-clusters, is Compaq de toonaangevende fabrikant van oplossingen voor bedrijfszekere omgevingen. Het Compaq ProLiant Cluster HA/F500 elimineert de zogenaamde 'single points of failure' en beschikt over de intelligentie om automatisch problemen op het gebied van hardware, besturingssystemen en applicaties te detecteren en op te lossen. Het HA/F500 cluster bereikt de hoogste bedrijfszekerheid, indien er dubbele verbindingen tussen de server en het opslag-subsysteem worden gelegd.

De nieuwe opslagapparatuur die in het cluster wordt toegepast zijn de eerder genoemde StorageWorks RAID Array 8000 en de Enterprise Storage Array 12000. Deze clusterconfiguratie met twee nodes ondersteunt twee paren controllers en 144 schijven, waarmee een maximale opslagcapaciteit van 2,6 TB per cluster gerealiseerd kan worden. De met dubbele poorten uitgevoerde RAID-controllers in de opslag-subsystemen kunnen eveneens worden geconfigureerd om twee onafhankelijke clusters aan één opslagsysteem te koppelen. De redundant uitgevoerde opslagverbindingen kunnen ook gebruikt worden voor werklastverdeling, waardoor de prestaties geoptimaliseerd worden. Daarnaast bieden zij een automatische failover-capaciteit in het geval van fouten in de host-based adapter (HBA) of de Fibre Channel-verbinding. Het HA/F500 cluster biedt voorts beveiligd datamanagement en cluster-administratie, wat de kans op corrupte data vermindert.

Het Compaq ProLiant Cluster HA/F500 kan worden opgebouwd met twee ProLiant-servers, die klanten mogelijk reeds hebben staan. Daardoor worden de implementatiekosten van een cluster in vergelijking met de aanbiedingen van andere leveranciers, aanmerkelijk verlaagd. Als er reeds ProLiant-servers aanwezig zijn, hoeven gebruikers slechts één Compaq ProLiant Cluster HA/F500 Kit aan te schaffen.

Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pc's. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op https://www.compaq.nl.

Achtergrondinformatie: Compaq Computer B.V., Ingrid Martens, Marketing Communications Manager, tel. 030 - 283 2565 of
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, tel. 023 - 562
8208.