Compaq introduceert Presario modellen

Nieuwe thuiscomputers op website www.compaq.nl/presario te beleven

Gouda, 19 november 1999 - Compaq voegt aan haar Presario-lijn nieuwe Minitowers, Supertowers en draagbare thuiscomputers toe. Het aantrekkelijke design, het gebruiksgemak en de multimediavoorzieningen van de Presario thuiscomputers kunnen 'beleefd' worden op de website www.compaq.nl/presario. De bezoeker wordt op de site onthaald op een reeks interessante gegevens met veel kijkplezier. Zo is er onder andere nieuws te vinden over de jongste serie Presario-producten en service en support. De site biedt daarnaast ook een Presario-zelfstudie programma waarmee de bezoeker alle aspecten van de nieuwe Compaq Presario leert kennen en tips krijgt voor een plezieriger en effectiever gebruik.

De nieuwe Minitowers van de Compaq Presario, de 5441 en 5471 beschikken over de nieuwste technologiën. De Presario 5441 beschikt over een 450-MHz AMD K6 II processor, de 5471 over een 500-MHz Intel Celeron processor. De Presario 5471 is geschikt voor mensen die op zoek zijn naar een goede en veelzijdige thuiscomputer. Dit model beschikt standaard over een cd-Rewriter. Hiermee is het mogelijk om via de vaste schijf zowel datakopieën te maken als een eigen muziek cd op te nemen. Maar de cd-Rewriter kan ook gebruikt worden als extra vaste schijf. Natuurlijk kunnen met de cd-Rewriter ook reguliere cd-roms en audio cd's afgespeeld worden. Dit model wordt geleverd met de bijbehorende software.

Daarnaast introduceert Compaq twee Supertowers, de 5831 en de 5861. Beide modellen zijn uitgerust met de AMD Athlon processor en beschikken over een 200-MHz Front Side Bus. De 5831 is bestemd voor de gamers die vertrouwd zijn met de term 3Dfx. De 5861 behoort met z'n 128-MB intern geheugen, 4x cd-Rewriter, 8x dvd-speler en geheel vernieuwde nVidia TNT2 32-MB AGP videokaart tot de groep snelste en veelzijdigste multimedia-thuiscomputers die er op dit moment op de markt is. De Compaq Presario thuiscomputers kunnen uitgebreid bezichtigd worden op de website van Compaq: www.compaq.nl/presario .

AMD Athlon processor
De AMD Athlon processor beschikt als eerste processor over een 200-MHz systeembus, waarlangs de processorchip met de interne geheugens communiceert. Deze systeembus bepaalt de interne snelheid waarmee de processor communiceert met onder andere het werkgeheugen, het videogeheugen en het cachegeheugen. Een systeembus van 200 MHz levert dus ten opzichte van een 100-MHz systeembus, een verdubbeling van de interne snelheid op. Ook nieuw aan het processorontwerp van de AMD Athlon is de geoptimaliseerde instructieset. Bij de toegepaste Enhanced 3Dnow! Technologie zijn de 'floating points' verbeterd, wat vooral tot uitdrukking komt in snellere verwerking van grafische toepassingen, video, gaming, spraakherkenning en het gebruik van Internet.
Het cachegeheugen van de AMD Athlon processor bedraagt 640 Kb, tegen 544 Kb bij de Intel Pentium III processor. Cachegeheugen is een zeer snel buffergeheugen dat op processorsnelheid werkt en waarin veel voorkomende instructies worden opgeslagen. De omvang van dit geheugen bepaalt zowel de snelheid als het aantal te verwerken instructies. De prestaties van de 600-MHz AMD Athlon komen het best tot hun recht bij 3D-beeldweergave.

Creative Blaster nVidia TNT2 Ultra videokaart
De Creative Blaster nVidia TNT2 32-MB AGP videokaart wordt standaard geleverd in het topmodel van de Compaq Presario-lijn. Daardoor leveren deze thuiscomputers in combinatie met de snelle 600-MHz AMD Athlon processor sublieme prestaties bij grafische 3D-toepassingen. De chipset van deze videokaart ondersteunt 1600 x 1200 x 24 bit kleuren en high end design-toepassingen, waarbij de nieuwste games bijna letterlijk over het beeld vliegen. Dankzij de S-Video/TV-out connector op de kaart is het mogelijk een dvd-videofilm op een televisie af te spelen.

3Dfx Voodoo3-1000 AGP videokaart
De Compaq Presario 5831 is standaard voorzien van de 16-MB 2X AGP 3Dfx videokaart die met zijn 128-bit brede databus uitstekende 2D en 3D prestaties levert. Dit maakt de computer geschikt voor games en dvd-videoweergave. Mede omdat de 2X AGP-technologie het videogeheugen op de kaart een flexibel gebruik laat maken van het werkgeheugen op het moederbord.

Tevens introduceert Compaq een nieuwe lijn draagbare Presario thuiscomputers: de 1246, 1277, 1926, 1694 en 1830. Al deze systemen bieden geïntegreerde multimediavoorzieningen, zoals cd-rom- of dvd-speler, JBL Pro-luidsprekers, diskettedrive en een snel modem. De schermen van deze Presario thuiscomputers variëren van een 31 cm tot een 38 cm TFT-scherm. Alle modellen zijn voorzien van een 400-MHz processor. Het topmodel in de serie, de Presario 1830, is voorzien van een 450-MHz Intel Pentium III-processor, alsmede een geïntegreerde netwerkkaart. Dit model kan zowel voor (klein) zakelijk als thuisgebruik ingezet worden en door de geïntegreerde mbps netwerkkaart is het eenvoudig deze draagbare thuiscomputer in een netwerk op te nemen.

Vijftig uur gratis Internet
Kopers van één van deze Compaq Presario thuiscomputers krijgen een softwarepakket met onder meer Windows 98 Second Edition, Word 2000 en Works
4.5, vijftig uur gratis toegang tot Internet en een vrije keus uit meer dan dertig populaire softwaretitels. Door middel van
i-Service, de op de Presario geïnstalleerde software die gebruik maakt van de unieke BackWeb-technologie, wordt de gebruiker bij inloggen op het Internet automatisch van updates voorzien (zonder dat daarbij zijn privacy aangetast wordt). Via één druk op de knop kan hij zijn computer voorzien van de nieuwste drivers.

De kenmerken van de nieuwe lijn Compaq Presario thuiscomputers worden uitgebreid belicht en gedemonstreerd op de website www.compaq.nl/presario.

Over Compaq
Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pc's. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op https://www.compaq.nl.
Illustratiemateriaal is op aanvraag beschikbaar via MCS, Judy van Kamperdijk.

- Einde persbericht -

Achtergrondinformatie:
Compaq Computer B.V.
Jolanda Peek, tel. 0182-565844, e-mail Jolanda.Peek@compaq.com of
Monogram Communication Strategies (MCS) BV
Judy van Kamperdijk, tel. 023 - 5628208, e-mail: judyvk@monogram.nl.

Deel: ' Compaq introduceert Presario modellen '