AltaVista ontwikkelt zich tot één van de belangrijkste Internet Transactie-sites

Compaq sluit overeenkomst inzake de overname van Shopping.com

Gouda, 12 januari 1999 - Compaq Computer maakt bekend dat het een overeenkomst heeft gesloten inzake de overname van Shopping.com, een toonaangevende on-line retailer die Internet-kopers een zeer groot assortiment aan consumentenproducten van topmerken aanbiedt. Met deze stap zal het enorme verkeer dat wordt gegenereerd door Compaq's AltaVista Internet-zoeksysteem en haar Internet-PC's, optimaal worden benut. Dankzij de extra bezoekersaantallen, afkomstig van AltaVista en de Compaq Internet-PC's, zal Shopping.com in staat zijn om sneller en efficiënter te groeien dan andere, zelfstandige e-commerce ondernemingen.

Er wordt direct een bod uitgebracht op alle uitstaande aandelen van Shopping.com, tegen een bedrag van $19 per aandeel. Het totale aankoopbedrag komt hiermee op ongeveer $220 miljoen. De Raad van Bestuur en het management van Shopping.com hebben unaniem ingestemd met de overname en zullen de aandeelhouders adviseren om het bod te accepteren.

"Het Internet ontwikkelt zich niet alleen als informatiemedium, maar meer en meer ook als een transactiemedium. AltaVista wordt hiermee de eerste site die deze twee eigenschappen volledig combineert in één compleet aanbod voor de gebruiker," stelt Joop Ruijgrok, marketing director van Compaq Computer B.V. "Wij hebben het voornemen om van AltaVista de belangrijkste gids te maken voor zowel informatie als
e-commerce op het Internet."

Gedurende de afgelopen feestdagen verwees AltaVista miljoenen bezoekers naar de AltaVista Holiday winkel-site en haar e-commerce partners. Met de nieuwe mogelijkheden van Shopping.com kan AltaVista nu rechtstreeks e-commerce transacties afhandelen en klanten een naadloze informatie- en winkelsite bieden.

Het sluiten van de definitieve transactie is afhankelijk van verschillende voorwaarden, waaronder het verwerven van minstens 90 procent van de uitstaande aandelen van Shopping.com door Compaq en het verstrijken van de onder de US-wet verplichte antitrust wachtperiode.

AltaVista toonaangevend
De krachtige en nuttige Internet-gids AltaVista is een voorloper op het gebied van zoektechnologie voor het web. AltaVista stelt voortdurend nieuwe standaarden zoals het indexeren van het gehele Internet en de AV Family en AV Photo Finder zoekmogelijkheden. De afgelopen maanden heeft AltaVista aanzienlijke verbeteringen gerealiseerd, waarmee web gebruikers van ieder niveau gemakkelijk, snel en efficiënt informatie kunnen opzoeken op Internet. Het effect van deze verbeteringen is zowel door klanten als door de media opgemerkt:

* AltaVista werd door ZDNet/Yahoo! Internet Life uitgeroepen tot één van de "Best Sites of '98".

* AltaVista is genomineerd voor de 1999 Webby Awards, die worden toegekend door de International Academy of Digital Arts & Sciences (IADAS).
* AltaVista heeft de hoogste waardering ontvangen in de Internet zoekindustrie, voor accuratesse, klanttevredenheid en loyaliteit, zo blijkt uit een recentelijk gehouden onderzoek door Cyber Catalogue, een autoriteit op het gebied van one-to-one marketing en on-line marktonderzoek.
* AltaVista is van een elfde positie opgeklommen tot het op acht na grootste individuele domein op het Internet, volgens een kwalificatie die is opgesteld door het bedrijf Relevant Knowledge.

Meer informatie is te vinden op: http://www.altavisa.com/, of op: http://www.av.com/.

De bijzondere kenmerken van Shopping.com Shopping.com beschikt over geavanceerde mogelijkheden voor het verwerken van on-line transacties. Shopping.com biedt een 'one-stop shopping' concept voor producten en diensten, waaronder:

* 63 Warehouse Power Stores met een uitgebreide selectie van meer dan twee miljoen merkproducten, gesteund door meer dan 1.000 handelspartners;
* Het Maximizer-spaarprogramma voor klanten.

Shopping.com is te vinden op: http://www.shopping.com/.

Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pc's. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op http://www.compaq.nl.

Achtergrondinformatie:
Compaq Computer B.V.