Compaq met ProLiant-servers achter Monterey-project

Amsterdam, 16 april 1999 – In navolging van IBM en SCO schaart nu ook Compaq zich achter het Monterey-project en ondersteunt daarmee de ontwikkeling van een compacte UNIX-versie voor de nieuwe IA-64 architectuur van Intel. Daarnaast maakt IBM bekend Compaqs betrokkenheid bij het Monterey-project te ondersteunen. IBM zal Compaqs ProLiant-systemen opnemen in haar Solution Partnership Centers om de ontwikkeling van IBM-middleware voor Compaq UNIX-platforms te bevorderen. Compaq, dat al langer samenwerkt met SCO, zorgt hiermee dat SCO-klanten die UnixWare-systemen migreren van 32-bit naar 64-bit omgevingen voortaan hun voordeel kunnen doen met de toonaangevende oplossingen en expertise van Compaq.

Deze aankondiging benadrukt dat het Monterey-project – het streven naar een op UNIX gebaseerd besturingssysteem voor IA-64 (codenaam Monterey/64) – op steeds bredere steun van de branche mag rekenen. In het kader van het Monterey-project wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een compacte versie van het UNIX-besturingssysteem, met capaciteit voor grote volumes. IBM en SCO gaan samen met Compaq werken aan de acceptatie van Monterey/64 op ProLiant-platforms. Dit zal naar verwachting resulteren in een toename van business opportunities en een verlaging van de kosten voor bestaande klanten en kanalen van UnixWare. Klanten zullen profiteren van nieuwe Unix-systeemoplossingen, investeringsbescherming voor hun IA-32 systemen en een duidelijk traject naar een volledig compatibele oplossing voor IA-64.

Compaq en IBM, een van de initiatiefnemers van het Monterey-project, willen tevens de steun vanuit de branche voor het platform en de beschikbaarheid van software bevorderen. IBM zal in een aantal Solution Partnership Centers plaats bieden aan Compaq ProLiant-servers, naast IBM Netfinity-servers, zodat onafhankelijke softwareleveranciers applicaties naar Monterey-platforms kunnen overzetten. Daarnaast zal Compaq een aantal van haar ‘porting centers’ selecteren voor productontwikkeling in het kader van het Monterey-project. Hiermee krijgen onafhankelijke softwareleveranciers de noodzakelijke infrastructuur, om applicaties met succes over te zetten naar Monterey/64.

IBM en Compaq werken bovendien samen aan de ontwikkeling van IBM-middleware-oplossingen voor de UNIX-producten van Compaq, waaronder Tru64 UNIX. Compaq zal voorts de eerder deze maand aangekondigde UNIX Developer’s Guide - Programming Interfaces steunen. Dit is een gezamenlijk streven richtlijnen op te stellen en te publiceren waar software-ontwikkelaars en systeemproducenten van uit kunnen gaan bij het ontwikkelen van UNIX-systemen voor de Intel-processorarchitectuur. Deze richtlijnen zullen ertoe bijdragen dat de kosten van ontwikkeling, onderhoud en testprocedures beter in de hand kunnen worden gehouden. De oplossingen van Compaq voor UnixWare op IA-32, Monterey op IA-64 en Compaqs Tru64 Unix zullen in overeenstemming zijn met de UNIX Developer’s Guide - Programming Interfaces-standaard.

Achtergrondinformatie Monterey-project

Het in oktober vorig jaar aangekondigde Monterey-project is een belangrijk initiatief op het gebied van UNIX-besturingssystemen dat steunt op IBM, SCO, Sequent, vooraanstaande OEM’s en nu ook op Compaq. In het kader van dit project wordt momenteel gewerkt aan de ontwikkeling van een compacte versie van het UNIX-besturingssysteem voor Intels IA-64-processors; daarbij wordt uitgegaan van IBM’s besturingssysteem AIX, SCO’s besturingssysteem UnixWare en de enterprise-technologieën van Sequent. Tegen deze achtergrond zal IBM de AIX-technologie in licentie geven aan SCO voor gebruik in UnixWare voor de IA-32-markt. Softwareleveranciers die hun steun hebben uitgesproken voor de nieuwe UNIX-software, zijn onder andere Baan Company, BEA Systems, BMC Software, Compuware, Data Pro Accounting Software, daly.commerce, Informix, Infospace, ISOCOR, Marcam Solutions, Micro Focus, Netscape Communications Corporation, Novell, PeopleSoft, Pick Systems, Platinum, Progress Software, Rational, Real World, Risk Management Technology, Software AG, Sapiens, SAS Institute, Sendmail, Sybase, TIBCO en TakeFive.

Internet-gebruikers kunnen voor nadere informatie over IBM, haar producten, diensten en technologie terecht op het World Wide Web. Het adres van IBM's home page is: https://www.ibm.com. Aanvullende informatie over IBM en Project Monterey is te vinden op: https://www.ibm.com/servers/monterey.

Deel: ' Compaq met ProLiant-servers achter Monterey-project '