Compaq is na een uitgebreide selectieprocedure gekozen voor een opdracht van ca. fl. 43 miljoen, waaronder de levering van 20 Compaq StorageWorks RA8000-opslagsystemen.

KONINKLIJKE LUCHTMACHT EN COMPAQ SLUITEN OVEREENKOMST VOOR UITGEBREID MODERNISERINGSPROJECT

Gouda, 30 augustus 1999 - De Koninklijke Luchtmacht (KLu) en Compaq hebben een overeenkomst gesloten voor de implementatie van een uitgebreid moderniseringsproject binnen de Koninklijke Luchtmacht. Dit project, genaamd KLUIM (Koninklijke LUchtmacht Implementatie Middenlaag), is een tweefasen-project waarvan de eerste fase reeds door de Koninklijke Luchtmacht zelf is uitgevoerd. Met de opdracht voor de tweede fase van het project is een totaalbedrag van circa fl. 43 miljoen gemoeid.

Het KLUIM-project, dat in 1998 van start is gegaan, heeft tot doel de automatisering van alle luchtmachtonderdelen te moderniseren en één uniforme automatiseringsstandaard te implementeren. Tevens zorgt dit project voor de Millennium-bestendigheid van de automatiseringssystemen binnen de Koninklijke Luchtmacht. Dit krijgsmachtonderdeel heeft de eerste fase van het project, de onderliggende infrastructuren en de koppeling met de defensie ICT-infrastructuur NAFIN (Netherlands Armed Forces Integrated Network) reeds uitgevoerd. Voor de implementatie van de tweede fase en de uiteindelijke oplevering en configuratie van de systemen, heeft de Koninklijke Luchtmacht een Europese aanbesteding uitgeschreven, waarvoor zich in totaal 25 bedrijven opgaven. Na een eerste selectie bleven hiervan 8 kandidaten over, waaruit Compaq uiteindelijk werd geselecteerd als hoofdaannemer voor het gehele project, in samenwerking met CMG en Microsoft. Het project moet medio 2000 zijn afgerond.

"Onze keuze voor Compaq is met name ingegeven door het feit dat dit bedrijf het meest voldoet aan de hoge eisen die worden gesteld aan dit project. Met name het millenniumaspect vormde een extra complicerende factor vanwege de tijdsdruk. Compaq heeft de meeste creativiteit toegepast in het aanbieden van een realistische oplossing voor dit automatiseringsproject, inclusief het millenniumaspect."; vertelt Kolonel W.R.M Arnoldussen, Projectleider ICT-infrastructuur Koninklijke Luchtmacht. "Ook de uitstekende interne koppeling bij Compaq tussen de front- en de backoffice was een belangrijke factor. Dit is duidelijk een professionele organisatie met goed doordachte oplossingen."

De taak van Compaq bestaat uit het installeren en configureren van de werkplekken en de serverfarms, het migreren van applicaties naar de nieuwe standaard, de systeemintegratie en de ondersteuning van de lokale beheerders. Daarnaast biedt Compaq de Koninklijke Luchtmacht ondersteuning en advies op het gebied van hardwarekeuze, opleiding en software.

20 Compaq StorageWorks RA8000 RAID-opslagsystemen
Een belangrijk onderdeel van de nieuwe ICT-infrastructuur wordt gevormd door een tegen calamiteiten beveiligde dataopslagarchitectuur, bestaande uit 20 Compaq StorageWorks RA8000 RAID-opslagsystemen. De Koninklijke Luchtmacht heeft voor deze opslagarchitectuur gekozen vanwege de bestendigheid tegen zware calamiteiten, doordat alle gegevens synchroon worden gerepliceerd op verschillende locaties. Ook de schaalbaarheid van de Compaq StorageWorks-architectuur en de integratie van deze opslagsystemen in de totale infrastructuur waren belangrijke factoren in deze keuze.

Over de Koninklijke Luchtmacht
De Koninklijke Luchtmacht staat voor wereldwijde inzetbaarheid van het Nederlandse luchtwapen in het kader van vredeshandhaving, crisisbeheersing en humanitaire hulp. Daartoe beschikt dit krijgsmachtonderdeel over jachtvliegtuigen, helikopters, luchttransport en geleide wapens, waarbij zowel in de lucht als op de grond van de nieuwste elektronica gebruik wordt gemaakt. Deze inzet van air power is onlangs nog een beslissende factor in het conflict rond Kosovo gebleken. Tot voor kort liepen wat automatisering betreft de ontwikkelingen 'op de grond' (zeg maar de kantoorautomatisering in zeer ruime zin van het woord) enigszins achter ten opzichte van die 'in de lucht' (zoals wapensystemen, vluchtbegeleiding en observatietechniek). Met het project KLUIM wordt de infrastructuur aangelegd voor een geheel beveiligde 'elektronische snelweg' binnen de luchtmacht, die is verbonden met andere defensieonderdelen en aan de modernste normen voldoet. Ook als werkgever op automatiseringsgebied wordt de luchtmacht hierdoor aantrekkelijker. Het beheer wordt geprofessionaliseerd. De nieuwe infrastructuur en het verbeterde beheer moeten leiden tot een bedrijfsvoering, waarbij optimaal van elektronische samenwerking gebruik wordt gemaakt. Een effectieve beveiliging, die de bedrijfsvoering niet mag hinderen, blijft daarbij vanzelfsprekend een belangrijk uitgangspunt.

Over Compaq
Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pc's. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op http://www.compaq.nl.

- Einde persbericht -

Achtergrondinformatie:
Compaq Computer B.V.
Jolanda Peek, tel. 0182-565844, e-mail Jolanda.Peek@compaq.com of
Monogram Communication Strategies (MCS) BV
Judy van Kamperdijk, tel. 023 - 5628208, e-mail: judyvk@monogram.nl.

Deel: ' Compaq moderniseert Koninklijke Luchtmacht '