Compaq versterkt mogelijkheden voor directe verkoop in de Verenigde Staten

Aankoop ordermanagement- en configuratiefaciliteiten van Inacom

Gouda, 6 januari 2000 - Compaq versterkt de mogelijkheden voor directe verkoop in de Verenigde Staten, waardoor het bedrijf in staat is zijn voorraden versneld te reduceren en doorlooptijden te bekorten. Het bedrijf is met Inacom Corporation overeengekomen een aantal onderdelen van deze Amerikaanse distributeur over te nemen die van belang zijn voor Compaqs strategie voor directe verkoop. Deze onderdelen bieden optimale mogelijkheden voor complexe configuraties, alsmede end-to-end beheer van orders en voorzieningen voor directe uitlevering. Met de aankoop is een bedrag gemoeid van ongeveer $ 370 miljoen in contanten.

"Met deze belangrijke stap versterken we het vermogen van Compaq om een toonaangevend aanbod van producten, diensten en oplossingen op het gebied van infrastructuur en Internet-toegang rechtstreeks aan klanten aan te bieden, waarbij van slechts één aanspreekpunt sprake is," zegt Michael Capellas, President en CEO van Compaq. "Het gaat hier om een zeer strategische aankoop, omdat het ons uitermate snel en op rendabele wijze de juiste middelen verschaft. We zijn beter toegerust om in te spelen op de uiteenlopende en veranderende behoeften van onze klanten in de Verenigde Staten - met name onze grote klanten die graag rechtstreeks zaken willen doen - waardoor onze mogelijkheden voor een winstgevende groei toenemen."

"Deze aankondiging, van toepassing op de Verenigde Staten, past goed bij ons model in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Dit distributiemodel - 'Channels for the Internet Age' - hebben we op 7 december 1999 aangekondigd. De initiatieven in de Verenigde Staten en in Europa zijn duidelijke voorbeelden van onze focus op de integratie van onze toeleveringsketen, het terugbrengen van de voorraden en het verder verhogen van de klanttevredenheid. Met deze initiatieven realiseren we het juiste businessmodel voor het nieuwe millennium," zegt Patrick Starck, Vice President Global Accounts and Channel van Compaq Europe, Middle East and Africa.

De onderdelen die Compaq van Inacom aankoopt worden opgenomen in een afzonderlijk geleide, volledige dochteronderneming. De overname is bindend en heeft geen goedkeuring nodig van de aandeelhouders. Naar verwachting zal aan het eind van het eerste kwartaal van 2000 de overname zijn afgerond.

Met de acquisitie krijgt Compaq de beschikking over de geavanceerde mogelijkheden voor configuratie op maat en het end-to-end orderbeheer waar klanten om hebben gevraagd:
Configuratie op maat. Uitgebreide mogelijkheden en de capaciteit voor het op maat configureren van hardware en certificatie van software-images, alsmede de samenstelling van de meegeleverde software en 'asset tagging'. Dit geldt voor de gehele reeks PC en PC server-producten, samen met vele opties die door derden worden geleverd. Hierdoor hebben klanten aanzienlijk meer keuze dan concurrenten momenteel kunnen leveren.
End-to-end orderbeheer. Meer diepgang in een efficiënt end-to-end orderbeheersysteem voor complexe orders. Klanten kunnen een volledig overzicht krijgen van de status van hun order, vanaf het moment dat de order is geplaatst tot de aflevering, rechtstreeks van Compaq. Het systeem van Inacom stelt klanten in staat tijdens alle fasen van de aflevering de status van hun orders op te vragen via Internet:

* aflevering van een order op meerdere adressen;
* gedeeltelijke levering en opsplitsing van de order;
* directe toegang tot de debiteurenadministratie en kredietstatus;
* bijhouden van geïntegreerde verzendingen.

Compaq heeft tevens een overeenkomst met Inacom gesloten voor service, toelevering en verkoop. In het kader van deze overeenkomst zal Compaq gebruik maken van de Inacoms servicevoorzieningen in combinatie met die van Compaq zelf, waardoor klanten een volledig scala aan services wordt geboden voor de gehele levenscyclus van desktop-, mobiele- en server-omgevingen, alsmede voor de inkoop, support, beheer, optimalisatie en vervanging van hun infrastructuur.

De overeenkomst is voortgekomen uit de relatie die Compaq en Inacom al geruime tijd hebben. Door de combinatie van de bestaande partnerprogramma's van Compaq in de VS is Compaq beter in staat haar strategie voor directe verkoop uit te voeren. Capellas: "We hebben aangegeven dat we de verkoopkanalen opnieuw zouden inrichten. Samen met de andere initiatieven die we op dit gebied hebben genomen, zijn we een stuk dichter bij het verwezenlijken van onze doelstellingen. Nu we de Internet-infrastructuur en een andere toegang tot Internet realiseren, voeren we stapsgewijs onze strategie uit en zorgen we voor een gezonde groei."

Over Compaq
Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pc's. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op http://www.compaq.nl.

- Einde persbericht -
Achtergrondinformatie:
Compaq Computer B.V.
Jolanda Peek, tel. 0182-565844, e-mail Jolanda.Peek@compaq.com of
Monogram Communication Strategies (MCS) BV
Judy van Kamperdijk, tel. 023 - 5628208, e-mail: judyvk@monogram.nl.

Deel: ' Compaq versterkt mogelijkheden directe verkoop in V.S. '