CompuServe herpositioneert zich met CompuServe 2000: Internet voor iedereen

CompuServe nummer één met ‘AOL-model’

Onder het motto ‘leuker, makkelijker, sneller’ start CompuServe een campagne die ertoe moet leiden dat honderdduizenden Nederlanders kennismaken met het Internet. Hiermee verschuift CompuServe haar focus van professionele gebruikers naar het brede publiek. Centraal staat de toegangssoftware ‘CompuServe 2000’ die gemakkelijk toegang geeft tot het Internet en tot een reeks van leuke en gemakkelijke extra’s. Hoge verwachtingen zijn er van de unieke ‘buddylist’ die zichtbaar maakt welke vrienden en bekenden er online zijn en de zogeheten Instant Messenger die het mogelijk maakt om tijdens het surfen ‘live’ met hen te babbelen. Vanaf dit voorjaar wordt ‘CompuServe 2000’ op grote schaal gratis verspreid. Abonnementskosten starten bij een kleine tien gulden per maand en lopen tot fl. 29,95 voor onbeperkt gebruik.

De campagne komt sterk overeen met het succesmodel van moedermaatschappij America Online. Met een slimme aanpak hielp dit bedrijf miljoenen Amerikanen het Internet op, vergelijkbaar met de manier waarop Windows destijds het ‘computeren’ binnen het bereik van velen bracht. Volgens directeur Roelf Sluman van CompuServe staat Nederland een vergelijkbare revolutie als die in de VS te wachten. “Niemand kan meer om het Internet heen. In de eerste plaats om nuttige informatie te verzamelen voor scriptie, hobby of werk, maar ook om gezellig met kennissen te babbelen, afspraakjes te maken of met de hele wereld te e-mailen. Je hoort wel eens dat dat ‘moeilijk’ zou zijn.

Daar zijn we nu vanaf. CompuServe 2000 maakt ’t gemakkelijk en leuk.” Alles in het Nederlands met als grappige extra dat het programma ook een Nederlandse stem heeft: kenners horen onmiddellijk dat het gaat om ’s lands meest populaire radio-DJ Edwin Evers.

E-commerce

Kopen op Internet gaat volgens Sluman, die nog aan de wieg van het Internet in Nederland heeft gestaan, een hoge vlucht nemen. “Vijf jaar geleden was het ondenkbaar dat dagelijks honderdduizenden Nederlands zouden surfen. Nu klinkt het ongelooflijk dat die honderdduizenden binnenkort aankopen doen op Internet. Toch gaat dat gebeuren.” Dat die ‘e-commerce’-golf, die nu de VS in zijn greep heeft, overslaat naar Europa is voor Sluman een feit. “Ook hier wordt Internet de nieuwe manier om CD’s te bestellen, reizen te boeken of een baan te vinden. Hoog tijd dus dat ook Nederlanders die verder niets van computers weten moeiteloos het Internet op kunnen”, aldus Sluman.

CompuServe helpt nieuwelingen stap voor stap de informatiesnelweg op, maar biedt ook doorgewinterde gebruikers een reeks van extra’s - van de honderden bekende chat- en bestandengebieden voor leden (‘Forums’) tot een keur aan nieuwsdiensten. Met het ingebouwde e-mailprogramma, dat is voorzien van een spellingchecker en anti-virussoftware, kan zelfs ieder lid van de familie zijn eigen CompuServe 2000 e-mailadres krijgen.

AOL

CompuServe 2000 is gestoeld op de software en mogelijkheden van AOL. Het was de droom van Steve Case, oprichter en huidige directievoorzitter van AOL, dat iedereen moeiteloos van de mogelijkheden van Internet kan genieten - ook mensen die niets van computers begrijpen. Zo’n 50 procent van de gezinnen en bijna alle bedrijven gebruiken daar nu het Internet. Bijna de helft, 17 miljoen huishoudens en bedrijven, doen dat met Case’s AOL. In Europa loopt Nederland voorop met computer- en Internetgebruik, maar de cijfers steken met 1 miljoen internetters nog wat bleekjes af tegen de 40 miljoen in de VS.

Het nieuwe CompuServe zal naast de bestaande dienst geïntroduceerd worden. Huidige gebruikers hebben de keuze om de nieuwe dienst te gaan gebruiken of te blijven bij wat vanaf nu ‘CompuServe Classic’ heet. CompuServe Interactive Services is een samenwerkingsverband van Bertelsmann AG en America Online Inc. Het bedrijf biedt Internet en online diensten en richt zich daarbij op actuele informatie, databestanden, forums en communicatiemiddelen. America Online, gevestigd in Dulles, Virginia, is internationaal marktleider in interactieve diensten en content. America Online, Inc. biedt twee wereldwijde internetdiensten aan: America Online en CompuServe. AOL werkt in Europa samen met Bertelsmann AG onder de naam AOL Bertelsmann Online Europe. Met meer dan twee en een half miljoen leden is AOL Bertelsmann Online Europe de grootste Internet Online Service aanbieder in Europa. CompuServe Benelux heeft ruim 90.000 leden.

Noot aan de redactie:

Om een indruk te krijgen van de nieuwe weg die CompuServe met CompuServe 2000 inslaat, kunt u een exemplaar van CompuServe 2000 Magazine ontvangen, dat deze week onderdeel is van het Veronica-blad. Als je interesse heeft, stuur dan even een mailtje naar info@dlvpr.nl met uw adresgegevens. Dan ontvangt u tevens een CD met de software voor CompuServe 2000.

Deel: ' CompuServe herpositioneert zich met CompuServe 2000 '