Voor de wereldwijde markt

Apple, Compaq, Matsushita (Panasonic), Philips, Sony en Toshiba werken samen aan ondersteuning van IEEE1394

Bunnik, 17 februari 1999 ­ Apple Computer, Inc., Compaq Computer Corporation, Matsushita Electric Industrial Co., Ltd. (Panasonic), Koninklijke Philips Electronics, Sony Corporation en Toshiba Corporation hebben vandaag bekendgemaakt dat zij de ultrasnelle IEEE1394 digitale interface zullen ondersteunen. Ook werden plannen bekendgemaakt om een gezamenlijke patentenvoorziening te ontwikkelen zodat de patenten die benodigd zijn voor de implementatie van deze standaard op efficiënte wijze in licentie kunnen worden genomen. De zes bedrijven zullen een gezamenlijk licentieprogramma opzetten en streven hiermee een wereldwijde acceptatie na van de IEEE1394-standaard.

"IEEE1394 zal uitgroeien tot de meestgebruikte industriestandaard voor het verbinden van consumenten-elektronica met personal computers", aldus Steve Jobs, interim-CEO van Apple. "Wij willen er op deze manier voor zorgen dat zowel producenten van consumentenelektronica als van personal computers gebruik zullen gaan maken van deze krachtige digitale interface."

IEEE1394 is ontwikkeld door Apple en is in 1995 door het Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) overgenomen als industriestandaard. Door de ondersteuning van gegevenssnelheden tot 400 megabits per seconde is IEEE1394 uitgegroeid tot standaard voor de overdracht van digitale video. Tot vandaag zijn er al meer dan 3 miljoen digitale camcorders verkocht met een ingebouwde IEEE1394-interface. IEEE1394 wordt steeds vaker gebruikt in multimedia-apparatuur voor de consumentenmarkt, zoals luidsprekers en videorecorders. De verwachting is dat het de nieuwe industriestandaard zal worden voor het aansluiten van personal computers op uiterst snelle randapparaten zoals printers, scanners en schijfeenheden.

"Compaq ondersteunt het wereldwijde gebruik van IEEE1394-technologieën en het opzetten van het 1394-patentconsortium. Wij zijn van mening dat deze samenwerking er toe zal leiden dat de 1394-standaard algemeen aanvaard wordt door fabrikanten van personal computers en consumentenelektronica. Het in licentie nemen van de belangrijkste technologieën benodigd voor de implementatie van deze standaard zal immers eenvoudiger en goedkoper worden", aldus Jerry Meerkatz, Vice President van de commerciële desktop-divisie van Compaq Corporation. "De wereld verandert steeds meer in een digitale omgeving en deze technologieën maken het mogelijk dat digitale consumentenelektronica eenvoudiger gebruikt kan worden met personal computers."

"We zijn ervan overtuigd dat met deze overeenkomst en de daaruit voortvloeiende bredere acceptatie van IEEE1394 de aansluitingsmogelijkheden voor digitale audio- en videoapparatuur op computerproducten aanmerkelijk worden vergroot. Dit zal grote voordelen bieden voor de consument", verklaarde Yoshitomi Nagaoka, Vice President van AVC Company, een divisie van Matsushita Electric Industrial.

"IEEE1394 biedt consumenten een eenvoudige verbindingsstandaard zodat zij zonder problemen consumenten-elektronica en pc-producten met elkaar kunnen verbinden. De hoge verbindingssnelheden maken het een ideale digitale interface voor geavanceerde real-time multimediatoepassingen", aldus Eddy Odijk, General Manager Systems Architectures van Philips Consumer Electronics. "Wij hebben er alle vertrouwen in dat de licentieafspraken de algemene aanvaarding van IEEE1394 binnen de consumentenelektronica- en pc-industrie aanzienlijk zal bespoedigen."

"Met het bekende i.Link loopt Sony voorop wat betreft de implementatie van de IEEE1394-technologie", aldus Kunitake Ando, President van Sony Corporation's Divisional Information Technology Company. "De overeenkomst van vandaag verstevigt de positie van IEEE1394 als standaard digitale-interfaceverbinding voor pc's, randapparatuur en digitale AV-producten."

"Toshiba verwacht dat deze patentenvoorziening de hele multimedia-industrie ongekende mogelijkheden zal bieden voor de uitbreiding van het aantal IEEE1394-verbindingstechnologieën voor personal computers en consumenten-elektronica", verklaarde Senior Vice President Tetsuya Mizoguchi van Toshiba Corporation. "We zijn blij dat we samen met de andere bedrijven een bijdrage kunnen leveren aan deze belangrijke patentenvoorziening."

© 1999 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden. Apple en het Apple logo zijn gedeponeerde handelsmerken van Apple Computer, Inc. Andere merk- en productnamen die in dit document worden genoemd kunnen handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars en worden bij deze erkend.

Apple
Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie ­ de beste producten en ondersteuning leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, wetenschappers, technologen, ondernemers en consumenten in meer dan 140 landen. Voor informatie over Apple Computer kunt u de volgende websites raadplegen: http://www.apple.com, http://www.apple.nl en http://www.apple.com/pr.

Compaq Computer Corporation
Compaq Computer Corporation ­ een Fortune Global 100 company ­ is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen, inclusief services, voor zowel consumenten als zakelijke gebruikers. Zo biedt het bedrijf cruciale zakelijke oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, serversystemen, werkstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten-pc's. Het bedrijf is eveneens toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Meer informatie is beschikbaar op de volgende websites: http://www.compaq.com en http://www.compaq.nl.

Matsushita Electric Industrial Co., Ltd. Matsushita Electric Industrial Co., Ltd. (NYSE: MC) behoort tot 's werelds meest toonaangevende ontwikkelaars en producenten van digitale elektronicaproducten voor zowel de zakelijke markt als de consumentenmarkt. Het hoofdkantoor is gevestigd in het Japanse Osaka en de totale inkomsten in het afgelopen boekjaar bedroegen $ 59,8 miljard. Matsushita dankt haar bekendheid vooral aan de merknaam Panasonic, maar brengt ook producten op de markt onder de merknamen Technics, Quasar en National. Raadpleeg voor meer informatie over Panasonic en Matsushita de volgende websites: http://www.panasonic.com en http://www.panasonic.nl.

Koninklijke Philips Electronics N.V.
Met een jaaropbrengst van $ 33,9 miljard in 1998 behoort het Nederlandse Koninklijke Philips Electronics tot 's werelds grootste bedrijven die zich bezighouden met de ontwikkeling van consumentenelektronica. Binnen Europa is Philips zelfs marktleider. Philips is wereldwijd een toonaangevende leverancier van tv's, verlichting, elektrische scheerapparaten, kleurenbeeldschermen (voor tv-toestellen en computers) en één-chips tv-producten. De 233.700 werknemers zijn werkzaam in meer dan 60 verschillende landen en werken aan producten op het gebied van verlichting, consumentenelektronica, huishoudelijke apparatuur, componenten, halfgeleiders en IT-services (Origin). Philips staat genoteerd aan de NYSE en heeft beursnoteringen in onder meer Londen, Frankfurt en Amsterdam. Voor nadere informatie over Philips kunt u terecht op de volgende website: http://www.news.philips.com.

Sony Corporation
Sony Corporation is een vooraanstaande producent van audio-, video-, communicatie- en IT-producten voor de zakelijke en de consumentenmarkt. De uitgebreide muziek-, beeld- en computerentertainmentactiviteiten hebben Sony tot een van de belangrijkste entertainmentbedrijven ter wereld gemaakt. In het boekjaar dat werd afgesloten op 31 mei 1998 behaalde Sony een geconsolideerde jaaropbrengst van meer dan $ 51 miljard. Wereldwijd telt Sony 173.000 werknemers. Meer informatie over Sony is beschikbaar op http://www.sony.co.jp en http://www.sony.nl.

Toshiba Corporation
Het in Tokio gevestigde Toshiba Corporation is een van de marktleiders op het gebied van elektronicatechnologie. Met wereldwijd meer dan 187.000 werknemers en een jaaropbrengst van ruim $ 40 miljard is Toshiba een belangrijke fabrikant van zeer diverse producten, zoals informatie- en communicatiesystemen, informatiemedia en consumentenproducten, elektronische componenten en bedrijfsinstallaties. Raadpleeg voor meer informatie de volgende websites: http://www.toshiba.com en http://www.toshiba.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Margriet Schouten
Public Relations Manager Benelux Region
Apple Computer Benelux b.v.
Kosterijland 42, 3981 AJ Bunnik
Tel.:+31 (0)30 - 659 39 62
Fax: +31 (0)30 - 659 38 52
E-mail: schouten1@euro.apple.com