Novem

23-Aug

Op dinsdag 31 augustus 1999 van 10.00 tot 17.30u spreken gerenommeerde experts uit de politiek, het bedrijfsleven en de wetenschap tijdens de Internationale conferentie "Energy Efficiency for Office- and Consumer Electronics" over het economische en milieueffect van stand-by functies van elektronische apparaten. Deze conferentie vindt plaats tijdens de Internationale Funkausstellung (IFA) 1999 in het Dachgartenfoyer van het Internationaal Congres Centrum in Berlijn.

De stand-by functie van elektronische apparaten is een belangrijke economische en milieufactor. Volgens het Duitse Rijksbureau voor het Milieu (Umweltbundesamt) in Berlijn is tenminste 11% van de elektriciteitsconsumptie in Duitse huishoudens en bedrijven te wijten aan stand-by verbruik van apparaten. Het jaarlijkse stroomverbruik hiervan is 20 miljard kWh. De kosten hiervan bedragen 4,5 miljard DM. Voor de opwekking van deze stroom zijn twee elektriciteitscentrales nodig. Door gebruik te maken van geavanceerde technologieën bij kantoorapparatuur en consumentenelektronica en door de verkoop van deze producten te stimuleren, kan in de komende tien jaar het stand-by verbruik gereduceerd worden. Dit leidt tot een besparing van 2 miljard DM per jaar en 43% CO2 emissie-uitstoot ten opzichte van het huidige stand-by verbruik.

Een belangrijk onderscheidend middel voor fabrikanten en kopers van energie-efficiënte kantoorapparatuur en consumentenelektronica is het energielabel, dat ontwikkeld is door de Europese Group for Efficient Appliances (GEA). Ongeveer 20 à 30% van de aangeboden apparaten voldoet aan het GEA label.

GEA en GED (Gemeinschaft Energielabel Deutschland en lid van GEA) presenteren het GEA-label tijdens de Internationale Funkausstellung 1999. Deze elektronicabeurs wordt van 28 augustus t/m 5 september 1999 gehouden in het Internationaal Congres Centrum in Berlijn. Naast een informatiestand (hal 15, stand 1/09) zal op dinsdag 31 augustus 1999 de internationale conferentie Energy Efficiency for Office- and Consumer Electronics plaatsvinden.

Tijdens deze conferentie geven gerenommeerde experts uit de politiek, het bedrijfsleven en de wetenschap presentaties over de vele aspecten van stand-by technologie. Na de presentaties zal gediscussieerd worden met de deelnemers aan de conferentie. Hiervoor zijn twee discussiefora gepland: één over kantoorapparatuur en één over
consumentenelektronica. Afsluitend vindt er een paneldiscussie plaats, waar de voor- en nadelen van labelling als internationaal instrument ter vermindering van energieverbruik en dus milieulast worden besproken. Het programma van de conferentie is bijgevoegd.Voor journalisten wordt tevens een persconferentie georganiseerd. Nadere informatie hierover is binnenkort beschikbaar.

De conferentie wordt georganiseerd door de Berliner Energieagentur GmbH, in opdracht van het Bundesland Berlin. Zij wordt daarin actief ondersteund door Novem, de Nederlandse onderneming voor energie en milieu bv. Novem is lid van de Group for Efficient Appliances (GEA).

Bron: Novem

De heer H.W. Suichies, Novem, tel. 030 - 2393 689