Congres: Crossmedia Journalism 2006

Stand van zaken ontwikkelingen crossmediale journalistiek Nederland

UTRECHT, 20060531 -- Welke kant gaat het op? Wat zijn succesvolle voorbeelden? En hoe vorm ik een redactie om tot een crossmediale organisatie? Op deze en andere vragen probeert het congres Crossmedia Journalism 2006 een antwoord te geven. Belangrijkste sprekers tijdens de dag zijn Bob Witman (adjunct-hoofdredacteur De Volkskrant), Michiel Bicker Caarten (hoofdredacteur en mede-oprichter Business Nieuws Radio) en Paul Molenaar (CEO ilse media). Datum: 20 juni 2006. Locatie: Faculteit Communicatie & Journalistiek in Utrecht. Aanmelden en meer informatie: www.crossmediajournalism.hu.nl. Crossmedia Journalism 2006 is een initiatief van Instituut voor Media: School voor Journalistiek in Utrecht en de Volkskrant.


Sprekers
Bob Witman vertelt over hoe de Volkskrant als 'een oud nieuwsmerk de conversie zoekt naar nieuwe journalistiek, nieuwe afnemers en nieuwe verdienmodellen'. Michiel Bicker Caarten beschrijft hoe multimedia in de praktijk eruit ziet, waar de kansen en beperkingen liggen. Paul Molenaar zal het hebben over de veranderende mediamarkt, de rol van de journalist daarin en over succesvolle verdienmodellen van crossmediale journalistiek.

Paneldiscussie
Naast de keynotes staat ook een paneldiscussie op het programma. Daarin discussieren onder andere Bernadette Slotboom (adjunct-hoofdredacteur NOS journaal) en Bart Brouwers (hoofdredacteur Spits) over hoe zij hun 'traditionele' nieuwsorganisatie hebben omgevormd (of op het punt staan daarmee te beginnen) naar een crossmediale nieuwsorganisatie.

Toekomst
In de laatste presentatie van de dag blikt onderzoeker/blogger/podcaster Jaap Stronks (ditisberry.nl) vooruit naar de toekomst. Hij realiseert zich dat succesvol gebruik van nieuwe media voor de journalist een fundamentele herbezinning vergt van de relatie met zijn publiek, zijn functie in de maatschappij, en het journalistieke werkproces.

Voor wie?
Dit congres richt zich op iedereen die werkzaam is in een (crossmediale) nieuwsorganistie. Dat kan varieren van de nieuwsmanager die strategische beslissingen moet nemen tot de redacteur die verantwoordelijk is voor de dagelijkse crossmediale output. Het congres is ook interessant voor bedrijven die met hun producten en diensten crossmediale (journalistieke) processen mogelijk maken. Tijdens de dag zijn er meerdere momenten waarop u met andere deelnemers kunt kennismaken en uw netwerk kunt vergroten.

Inschrijven
Inschrijven voor het congres kan op www.crossmediajournalism.hu.nl. Daar is ook het volledige programma te vinden. De kosten bedragen 40 euro.

Deel: ' Congres Crossmedia Journalism 2006 '




Lees ook