Consument meest tevreden over reisverzekering Aegon

UTRECHT, 20140225 -- Consumenten zijn het meest tevreden over de reisverzekeringen van verzekeraarsgroep Aegon. Dat blijkt uit onderzoek van Reisverzekering.nl. Het onafhankelijke platform onderzocht bij 576 verzekerden hoe tevreden zij zijn over hun reisverzekering.

Volgens onderzoek van Reisverzekering.nl bleken de reisverzekeringen van verzekeraarsgroep Aegon koploper te zijn in een nek-aan-nek race met die van verzekeraarsgroep ANWB. Wat betreft prijs, kwaliteit en algemene tevredenheid werd Aegon het best beoordeeld. Ook won Aegon het op het gebied van de afhandeling van claims en klantenservice, op de voet gevolgd door ANWB. Verzekerden geven aan dat er duidelijke instructies zijn wat betreft het indienen van declaraties en ervaren dit proces als eenvoudig. Bovendien vinden zij dat declaraties snel worden uitbetaald.

De medewerkers van de reisverzekeringen werden beoordeeld als vriendelijk, beleefd, behulpzaam en betrouwbaar en verzekerden vinden dat zij goed geholpen worden wanneer zij in contact zijn met de klantenservice. De reisverzekeringen van Aegon werden hier telkens als beste beoordeeld direct gevolgd door de reisverzekeringen van de ANWB. Wat betreft het algehele rapportcijfer scoorde ANWB (8,3) weer net wat hoger dan Aegon (8,0).

Onwetendheid
Over het algemeen blijken kortlopende reisverzekeringen niet erg populair te zijn, net als annuleringsverzekeringen. 15 procent van de verzekerden heeft een kortlopende reisverzekering, terwijl 85 procent een doorlopende reisverzekering heeft. 63 procent van de verzekerden heeft zelfs geen annuleringsverzekering. Verder weten verzekerden erg weinig over de kosten en dekking van hun reisverzekering. Zo weet 64 procent niet wat hij aan premie voor zijn reisverzekering betaalt en heeft 58 procent geen idee welke kosten zijn reisverzekering dekt.

Overstappen
Een groot deel van de verzekerden (75 procent) is nog nooit eerder overgestapt naar een andere reisverzekering. 74 procent geeft aan in de toekomst ook niet van plan te zijn om over te stappen van reisverzekering. Toch blijken verzekerden gevoelig voor lokkertjes te zijn: 56 procent geeft aan eerder te zullen overstappen van reisverzekering als hij een cadeau krijgt, bijvoorbeeld een smartphone, tablet of geldbedrag.

Premieverschillen blijken voor 20 procent van de verzekerden geen reden te zijn om over te stappen. Voor 4 procent van de verzekerden is een premieverschil van minder dan 5 euro per jaar al voldoende om een andere reisverzekering te kiezen. 13 procent geeft aan te willen overstappen wanneer er een premieverschil van 5 tot 10 euro per jaar is. Wanneer er 10 tot 20 euro bespaard kan worden, overweegt 29 procent van de verzekerden om over te stappen. 34 procent van de verzekerden stapt pas over wanneer de premie meer dan 20 euro per jaar goedkoper is.

Contact tussen verzekerden en reisverzekeraar
Er zijn verschillende manieren waarop contact plaatsvindt tussen verzekerden en hun reisverzekeraar. De meest voorkomende manier is via de website: 46% van de verzekerden maakt wel eens gebruik van de website. Ook telefonisch contact tussen verzekerden en reisverzekeraars komt voor: 33% van de verzekerden heeft wel eens via de telefoon contact gehad met zijn reisverzekeraar. Contact via email heeft voor 17% van de verzekerden wel eens plaatsgevonden.

Over het algemeen worden er niet veel declaraties ingediend. 17% van de verzekerden heeft wel eens kosten gedeclareerd bij zijn reisverzekering. Van klachten is nauwelijks sprake: slechts 1% van de verzekerden heeft wel eens een klacht ingediend bij de reisverzekeraar.

Verzekerden
Dit tevredenheidsonderzoek is gehouden door het onafhankelijke platform Reisverzekering.nl. Er werd bij 576 verzekerden onderzocht hoe tevreden zij zijn over hun reisverzekering. Onder de ondervraagden is 44% man en 56% vrouw, die over het algemeen hoog opgeleid zijn: 57% WO, 33% HBO en 10% MBO of lager en een gemiddelde leeftijd hebben van 28 jaar.

Van de ondervraagden is 27% verzekerd bij Achmea, 2% bij Aegon, 1% bij Allianz, 8% bij ASR, 16% bij Delta Lloyd, 8% bij Nationale Nederlanden, 6% bij ANWB, 11% bij VGZ en 21% bij overige reisverzekeraars.

Zie infographic: https://www.reisverzekering.nl/consument-meest-tevreden-reisverzekering-aegon/

* Het gaat in dit onderzoek om het gemiddelde van de reisverzekeringlabels per verzekeraarsgroep:Achmea: Centraal Beheer Achmea, De Friesland, FBTO, Inshared, Interpolis, Rabobank, Zilveren Kruis Achmea;Aegon: Aegon, Meeus, Onna Onna;Allianz: Allianz;ASR: ASR, Ditzo, Europeesche, Hema;Delta Lloydgroep: ABN Amro, Delta Lloyd, Ohra;Goudse: Goudse, ISIS;Nationale Nederlanden: Nationale Nederlanden, ING Bank;Reaal: Reaal, Zelf.nl;ANWB: ANWB, Unigarant;VGZ: VGZ, Univé, Zekur;VvAA: VvAA.

Deel: ' Consument meest tevreden over reisverzekering Aegon '