Productschap Wijn

Nieuws

<-
Persbericht Marktgegevens wijn 2002

PERSBERICHT Den Haag, 20 februari 2003

Consument wil verhaal achter wijn

Tijdens een bijeenkomst in het Congres Centrum in Den Haag heeft het Productschap Wijn aan achterban en pers de resultaten bekend gemaakt uit de onderzoeken naar de aankopen van wijn in de supermarkt door ACNielsen en de consumptie van wijn door NFO Trendbox BV. De gegevens werden in opdracht van het Productschap Wijn verzameld.

Nederlandse wijnconsument
De Nederlandse wijnconsument baseert zijn aankoopgedrag in toenemende mate op het verhaal achter de wijn. De wijngaard, de druivensoort, de wijze van persing, de man of vrouw die de wijn gemaakt heeft, de gebruikte technieken en middelen, hoe het opgeslagen en gerijpt is. Dat zijn allemaal onderdelen van het wijnproces die de wijnconsument sterk interesseren. De wijn moet lekker en betaalbaar zijn, maar er hoort ook een duidelijk verhaal omheen. De cépage wijnen zijn hiervan een goed voorbeeld, maar ook biologische wijn, organisch gegroeide wijn en koshere wijnen. De wijnconsument kiest ook bewust voor een wijn met een wat ethisch herkomstverhaal, die dan best wat meer mag kosten, want men drinkt er toch slechts een enkel glas van.

Import van wijn
De come-back die rosé in de afgelopen jaren maakte, zet zich nog steeds onverminderd voort in Nederland. Het aandeel rosé is in het afgelopen jaar met 53% gestegen. Was het aandeel in 1999 nog 1,8% van de totale wijnplas, in 2002 is het gestegen naar 4,6%. Zuid-Afrika is verantwoordelijk voor de grootste stijging van import van stille wijn in Nederland. In 2002 realiseerde dit land een groei van 18% en daarmee is het volume op 13,6% gekomen. Het aandeel van de import van stille wijn vanuit Frankrijk is voor het eerst in lange tijd onder de 50% gekomen, dit is nu 49 % (NFO Trendbox BV).

Consumptie van wijn
De consumptie van wijn is stabiel gebleven. Het gemiddelde gebruik per hoofd van de bevolking is marginaal gestegen van 18,9 liter in 2001 naar 19 liter in 2002. Opvallend is dat de belangstelling voor Duitse wijn weer toeneemt na een daling van 10 jaar.

Thuisverbruik wijn
In Nederland koopt de consument voor thuisgebruik 74% van zijn wijn in de supermarkt en 18% bij de slijter. De resterende 8% wordt gekocht bij wijnclubs, warenhuizen en groothandels.

Wijn in de supermarkt
De gemiddelde aankoopprijs van een fles wijn in de supermarkt is gestegen naar 2,80 EURO. In 2002 kwam stille wijn uit de supermarkt in volume voor 48,9% uit Frankrijk, 13,6% uit Zuid-Afrika, 10,6% uit Duitsland, 8,7% uit Italië en 7,1% uit Spanje. De wijnlanden buiten Europa nemen 22,9% van het totaal wijnvolume in Nederland voor hun rekening. De verkoop in de supermarkten is in volume met 4% en in omzet met 9% gestegen.

Jaarrapporten op Internet
De jaarrapporten van ACNielsen en NFO Trendbox BV zijn vanaf vandaag voor de geregistreerde wijnhandelaren van het Productschap Wijn via verkregen wachtwoord te raadplegen op: www.wijninfo.nl via het onderwerp marktgegevens, jaarrapporten.

EINDE PERSBERICHT

Deel: ' Consument wil verhaal achter wijn '




Lees ook