Consumentenbond geeft internetwinkels een zware onvoldoende

2 november 1999

Nieuwe campagne over digitaal consumeren van start

Alle 150 Nederlandse internetwinkels die de Consumentenbond heeft onderzocht, voldoen niet aan de normale spelregels voor het verkopen van producten en diensten via internet. Bijna twintig internetwinkels hebben hun website en hun gedrag inmiddels dusdanig aangepast dat zij dinsdag 2 november het nieuwe keurmerk voor internetwinkels, Web Trader, krijgen uitgereikt. "Ik heb het gevoel dat de Consumenten-bond na veertig jaar opnieuw moet beginnen", aldus directeur Felix Cohen. "Voor alles wat we in de fysieke wereld voor elkaar hebben gekregen, moeten we nu wederom gaan vechten in de digitale wereld."

Op 2 november begint de Consumentenbond met de campagne De Digitale Consument. Deze nieuwe campagne gaat over de kansen en risico's van digitaal consumeren en bestrijkt de gebieden internet, telefonie en televisie, die in de toekomst met elkaar gaan versmelten. Door consumenten te mobiliseren wil de Consumentenbond een machtsblok vormen richting internet-winkels, telefoniebedrijven en kabelaars. De campagne duurt drie jaar en gaat dit najaar over veilig kopen op internet. Uit onderzoek blijkt dat er heel veel mis gaat. Producten komen bijvoorbeeld niet of veel te laat aan, terwijl regelingen voor klagen of retourzenden ontbreken. Het najaar van 1999 staat daarom bol van activiteiten op het gebied van kopen op internet voor de consument. De Consumentenbond introduceert een keurmerk voor internetwinkels, begint met een panel voor internetters, opent een nieuwe site voor digitale shoppers, houdt een congres over digitale tweedeling, organiseert een digitale conferentie en start een advertentiecampagne.

Keurmerk

Het lanceren van de Web Trader richting consumenten op dinsdag 2 november, is de eerste mijlpaal van de campagne. Web Trader is een keurmerk voor internetwinkels. Digitale consumenten die op internet het Web Trader-logo tegenkomen, weten dat ze daar veilig en betrouwbaar kunnen winkelen.

Wie met de muis op het logo klikt, komt uit op de site van de Consumentenbond. Daar kan worden gecontroleerd of de internetwinkel echt recht heeft op het keurmerk én kan worden gelezen wat de ervaringen zijn van andere digitale shoppers met de betreffende winkel. Bij problemen met een internetwinkel met Web Trader-logo, kan een beroep worden gedaan op de eigen Consumentenbond, zelfs als de winkel zich in het buitenland bevindt.

Eisen

Veiligheid en betrouwbaarheid op de digitale snelweg zijn nog ver te zoeken. De Consumentenbond legt daarom tegelijk met de inwerkingtreding van de Web Trader op Europees en nationaal niveau drie harde eisen op tafel. Kopers op internet moeten een bevestiging krijgen van hun aankoop, waartegen zij 'ja' moeten zeggen. Consumenten moeten zelf kiezen of zij digitale reclame willen ontvangen. En de Nederlandse digitale shopper moet kunnen terugvallen op de Nederlandse wetgeving.

Activiteiten

Op dinsdag 2 november opent de Consumentenbond een nieuwe website over kopen op internet (www.dedigitaleconsument.nl), waar consumenten ervaringen met elkaar kunnen uitwisselen. Op dinsdag 2 november worden eveneens de eerste resultaten bekend gemaakt van het internetpanel, met onder andere de top 10 van slechte en goede internetwinkels.

Op zaterdag 6 november organiseert de bond een congres over digitale tweedeling, waar onder meer minister Van Boxtel, directeur Smits van KPN Telecom en plaatsvervangend voorzitter Van de Pol van de Registratiekamer zullen spreken. Op donderdag 11 november begint een digitale conferentie via de site van de Consumentenbond: twee weken lang kan heel Nederland meepraten over kopen via internet.

Deel: ' Consumentenbond geeft internetwinkels een zware onvoldoende '




Lees ook