consumentenbond

consumentenbond vraagt prestatiecontract voor gedupeerde vliegreizigers

meer dan de helft van de vliegreizen naar populaire vakantiebestemmingen is vertraagd
de vertragingen op schiphol rijzen de pan uit. meer dan de helft van de vliegreizen van en naar populaire vakantiebestemmingen heeft vertraging. dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van de consumentenbond. voor het eerst zijn van tienduizenden vluchten de aankomst- en vertrektijden bijgehouden. de consumenten-bond vraagt aan de luchtvaartmaatschappijen en de reisorganisaties om een prestatiecontract te sluiten met de klanten, waarin harde beloftes worden gedaan over de prestaties die de vliegreizigers mogen verwachten.

de hele maand augustus heeft de consumentenbond van uur tot uur de aankomst- en vertrektijden bijgehouden van de vliegtuigen die luchthaven schiphol aandeden. alle tijden van bijna 30.000 vluchten werden geanalyseerd; nooit eerder is in ons land zo'n grootschalig en onafhankelijk onderzoek naar de vliegvertragingen gehouden. het blijkt met name bedroevend gesteld te zijn met de vluchten naar populaire vakantie-bestemmingen. met de chartervluchten gaat het vaak mis: ruim de helft vertrekt te laat en bijna de helft komt met vertraging aan. als het gaat om de drukst bezochte zonbestemmingen, blijkt transavia koploper te zijn: van alle binnenkomende en vertrekkende vluchten was 56% te laat. martinair (47%) en air holland (43%) doen het ook slecht. de duur van de vertraging varieert sterk. ook lijnvluchten hebben in de vakantieperiode te lijden van vertragingen: wie bijvoorbeeld naar steden als barcelona en new york vertrekt, loopt een kans van ruim 40% op vertraging. de uitschieter in het onderzoek is de lijnvlucht van de klm naar toronto: 81% van deze vluchten heeft vertraging.

naar aanleiding van een oproep in de consumentengids, hebben reizigers hun ervaringen over vertragingen aan de bond doorgegeven. de vliegreizigers zijn geïrriteerd over de vertragingen, maar zijn vooral slecht te spreken over de manier waarop de luchtvaartmaatschappijen met hun klanten omgaan. vliegreizigers vinden dat ze niet goed worden geïnformeerd, niet goed worden begeleid en geen adequate financiële compensatie krijgen. meer dan de helft van de binnengekomen reacties betreft luchtvaartmaatschappij transavia. de gemelde vertragingen lopen meestal uiteen van 4 tot 7 uur. ook vertragingen van meer dan 10 uur komen voor, zelfs bij korte vluchten.

de consumentenbond is van mening dat de luchtvaartmaatschappijen en de reisorganisaties een prestatiecontract aan de vliegreizigers moeten aanbieden. in dit contract worden afspraken gemaakt over hoe gehandeld wordt bij vertragingen. als de vertraging langer duurt dan een uur, moeten de reizigers extra goed geïnformeerd en begeleid worden. bij een vertraging van meer dan twee uur, zou een reële korting op de kosten voor de vliegreis op z'n plaats zijn, oplopend naarmate de vertraging langer duurt. consumenten zouden dan bewust kunnen kiezen voor een luchtvaart-maatschappij die een goed prestatiecontract aanbiedt.

Deel: ' Consumentenbond Prestatiecontract voor vliegreizigers '