consumentenbond

consumentenbond tegen afschaffing betaalkaarten

meer dan de helft van de nederlanders heeft behoefte aan cheques nederlanders zien massaal problemen als de eurocheques en de girobetaalkaarten worden afgeschaft. zelfs jongere mensen die elektronisch bankieren, zien de cheque als een belangrijk betaalmiddel, bijvoorbeeld op vakantie en als de betaalautomaat in de winkel niet werkt. de banken hebben besloten om in 2002, juist als de wisseling van guldens naar euro's wordt doorgevoerd, de betaalkaarten af te schaffen. de consumentenbond heeft vandaag aan de vereniging van nederlandse banken en de postbank gevraagd om terug te komen op dit besluit.

de consumentenbond heeft een grootschalig onderzoek verricht naar de wijze waarop de nederlander betaalt. de uitkomsten daarvan worden donderdag 25 november bekend gemaakt in de consumentengids. uit het onderzoek blijkt dat de eurocheques en girobetaalkaarten weliswaar minder vaak worden gebruikt dan vroeger, maar dat 84% nog altijd betaalkaarten bezit en meer dan de helft van de nederlanders problemen voorziet als de cheques worden afgeschaft. cheques worden namelijk gebruikt in allerlei situaties waarin pinnen (nog) niet kan. bijvoorbeeld in het buitenland, waar lang niet overal betaalautomaten aanwezig zijn. bij betalingen aan huis als meubels en stereo-apparatuur wordt thuisbezorgd. in een winkel als de betaalautomaat een storing geeft of de pinmachine in de buurt weer eens blut of defect is. in een restaurant waar lang niet altijd een betaalautomaat is. en in talloze andere omstandigheden.

de cheque is in veel situaties het enige alternatief voor contant geld. het is een belangrijk betaalmiddel voor de aanschaf van meubelen (12%), huishoudelijke apparatuur (12%), uit eten (6,8%) en voor het opnemen van geld in het buitenland (9,3%). consumenten vrezen dat ze na afschaffing van de cheques bepaalde betalingen niet meer kunnen verrichten of zien slechts onveilige alternatieven, zoals meer contant geld in huis of op zak. ook jongere mensen die elektronisch bankieren, willen bijvoorbeeld betaalkaarten achter de hand houden voor specifieke situaties. tegen de verwachting in zien oudere mensen minder problemen. de vele klachten die de consumentenbond heeft binnengekregen naar aanleiding van de aankondiging van de banken, bevestigen dat de nederlander zich ongerust maakt over de afschaffing van de cheques.

de banken zijn van mening dat de eurocheques en de girobetaalkaarten kunnen worden afgeschaft omdat ze duur zijn geworden nu dit betaalmiddel minder vaak wordt gebruikt. de consumentenbond vindt dit argument niet opgaan. betaalmiddelen die voor de banken kostenbesparend werken zoals het pinnen (waar de consument massaal gebruik van maakt), heeft de consument geen enkel voordeel in de portemonnee opgeleverd. sterker nog, consumenten hebben het gevoel steeds meer voor hun bankzaken te moeten betalen. in andere betaalmiddelen, zoals de chipcard en de chipper, is enorm geïnvesteerd, terwijl de consument de toegevoegde waarde niet ziet. aan betaalkaarten hebben consumenten, zo blijkt uit het onderzoek van de consumentenbond, wel een duidelijke behoefte.

het moment van afschaffing vindt de consumentenbond hoogst ongelukkig. in 2002 wordt namelijk de euro ingevoerd. problemen met contant geld kunnen worden opgelost met een betaalkaart, maar die verdwijnt als de nieuwe munt haar intrede doet. het gebruik van de cheque zou juist bij kunnen dragen aan een soepele introductie van de euro.

het onderzoek van de consumentenbond heeft aangetoond dat de cheques (nog) niet mogen verdwijnen. de bond heeft vandaag in een brief aan de vereniging van nederlandse banken en aan de postbank gevraagd rekening te houden met de wensen van de klanten en de eurocheques en de girobetaalkaarten niet af te schaffen zolang er in vele situaties nog geen alternatief voorhanden is.

Deel: ' Consumentenbond tegen afschaffing betaalkaarten '