consumentenbond

consumentenbond teleurgesteld over tariefplafonds voor kpn

telefoonrekening van de doorsneebeller blijft te hoog

kpn moet als monopolist op het vaste telefoonnet de tarieven de komende drie jaar jaarlijks met 3,3% exclusief inflatie omlaag brengen, zo maakte de opta vanmiddag om 17.00 uur bekend. de consumentenbond vindt dat volstrekt onvoldoende. de tarieven zouden in drie jaar tijd niet met 10% maar met 25% moeten dalen. de doorsnee-consument wordt in de wacht gezet en gaat er slechts enkele kwartjes per maand op vooruit.

de telefoonrekening van de doorsneebeller die gebruikt maakt van het vaste net, is de afgelopen vijf jaar met meer dan 20% gestegen. de doorsneebeller heeft tot nu toe niet geprofiteerd van de prijsmaatregelen van de opta en ook de jongste maatregelen van de toezichthouder bieden veel te weinig voor de doorsnee-consument. de opta is zeer voorzichtig en zet in op een daling van de tarieven met gemiddeld 3,3% per jaar. dat maakt de grote prijsstijging van de afgelopen jaren volstrekt niet goed, laat staan dat de consument profiteert.

de opta is zo voorzichtig, omdat de opta gokt op meer concurrentie op het vaste net. maar het is zeer de vraag of die concurrentie er op korte termijn ook echt zal komen. met carrier select zit je nog altijd aan het abonnement van kpn vast en op dat gebied verandert er niets. en de kabelmaatschappijen (die bellen via de kabel gaan aanbieden) zijn wel met lokale experimenten bezig, maar zullen zich op korte termijn niet grootschalig op de consumentenmarkt gaan richten. al die tijd blijft de doorsneebeller opgezadeld met een veel te hoge telefoonrekening. de consumentenbond is van mening dat de doorsneebeller op korte termijn zou moeten kunnen profiteren van de nabootsing van concurrentie via de tariefplafonds van de opta en vraagt voor de komende drie jaar een korting op de tarieven van jaarlijks 8% exclusief inflatie.

Deel: ' Consumentenbond teleurgesteld over tariefplafonds voor KPN '




Lees ook