Onderzoeksbureau Siebenheller brengt bezoeksredenen in kaart

Consumentenonderzoek legt veel nieuwe kansen voor de cafetariabranche bloot

Persbericht 4 januari 1999

WOERDEN – 4 januari 1999 – Waarom bezoekt de consument een cafetaria en waarom juist niet? Op deze en andere vragen geeft het vandaag gepresenteerde consumentenonderzoek ‘De Nederlander over de cafetaria’ antwoord. Het is het grootste onderzoek dat ooit in de cafetariabranche is gehouden. Maar liefst 1.400 bezoekers en 2.000 niet-bezoekers zijn door onderzoeksbureau Siebenheller & Partners uit Nijmegen ondervraagd. Het onderzoek maakt onderdeel uit van een sectorbreed offensief van Koninklijk Horeca Nederland om de rendementen in horecaondernemingen naar een hoger plan te tillen.

Rendementsverbetering is speerpunt nummer 1 in het Activiteitenplan 1999 van de brancheorganisatie.

Onderzoeker dr. Eric Siebenheller presenteerde zojuist de resultaten en aanbevelingen bij de aanvang van de Horecava vakbeurs in de RAI in Amsterdam. Het blijkt dat tweederde (67%) van de Nederlandse bevolking, voornamelijk in de leeftijdsgroep 20 tot 40 jaar, minstens één keer per week de cafetaria bezoekt. De vaste bezoeker blijkt een trouwe en tevreden gast te zijn. Het aantal bezoeken in dit segment neemt bovendien iets toe. Het gemak en het gebrek aan tijd om zelf te koken zijn de belangrijkste redenen van het cafetariabezoek.

De niet-bezoeker gaat niet naar een cafetaria ‘uit gewoonte’ of ‘omdat het thuis beter smaakt’. Deze doelgroep blijkt het brede assortiment van de snackbranche onvoldoende te kennen. Daarentegen eet deze doelgroep wél regelmatig frites en snacks thuis.

De sector IJsfica ziet een groot aantal kansen om nieuwe klanten te trekken. Sfeer creëren door de verlichting aan te passen, de zaak decoreren met planten en bloemen, (achtergrond)muziek, spelen met het interieur en een duidelijke huisstijl. Meer versproducten, een klantvriendelijke bediening, een aanvullend assortiment waaronder vegetarische snacks, zijn andere mogelijkheden om nieuwe klanten te winnen. Het onderzoek maakt duidelijk dat er goede kansen liggen voor marktverbreding, zoals op opzetten van bezorgdiensten voor particulieren en bedrijven.

Om marktkansen om te zetten in rendement organiseert de sector IJsfrica in 1999 een 6-tal werkbijeenkomsten voor lid-cafetariaondernemers. De sector zet daarnaast het succesvolle programma Hoger Rendement Cafetaria voort. Hieraan hebben in de laatste twee jaar zo’n 100 ondernemers deelgenomen. Bij sector IJsfrica van Koninklijk Horeca Nederland zijn circa 2.000 ijs-, frituur- en cafetariabedrijven aangesloten.

Persinformatie:

Johan van der Weerd, voorzitter sector IJsfrica, tel. 0525 – 631 379 of 06 - 53150957 Jeu Claes, directeur Koninklijk Horeca Nederland, tel. 0348 – 489 430

Noot:

Een samenvatting van het onderzoek kunt u opvragen bij Koninklijk Horeca Nederland, de sectormanager IJsfrica, doorkiesnummer 0348 –489 468.

Koninklijk Verbond van Ondernemers in het Horeca- en Aanverwante Bedrijf

Pelmolenlaan 10, 3447 GW Woerden Postbus 566, 3440 AN Woerden Telefoon 0348 - 489489 Fax 0348 - 489400 E-mail ledenservice@kon-horeca.nl

Deel: ' Consumentenonderzoek Nieuwe kansen cafetariabranche '