Corel Nederland

Corel fuseert met Inprise/Borland: de geboorte van een Linux-reus

Klanten krijgen besturingssysteem, toepassingen en ontwikkeltools van Linux

New York - 7 februari 2000 - Corel Corporation (NASDAQ: CORL TSE: COR) en Inprise/Borland Corporation (NASDAQ: INPR) hebben vandaag een definitieve fusieovereenkomst aangekondigd. De gefuseerde organisatie, die onder de naam Corel gaat werken, wordt een Linux-grootmacht die één grote bron wordt voor totaaloplossingen met een uitgebreid aanbod aan productiviteitstoepassingen, ontwikkeltools en professionele services voor alle populaire platforms. De gehele transactie wordt geschat op een waarde van ongeveer 2,44 miljard dollar (VS). Corel is een van 's werelds grootste ontwikkelaars van zakelijke productiviteitstoepassingen, grafische programma's en besturingssystemen. Inprise/Borland Corporation is een toonaangevende leverancier van infrastructuur voor Internet-toegang en ontwikkeltools en services voor softwaretoepassingen.

De totale omzet over 1999 bedroeg voor de twee bedrijven samen 418 miljoen dollar (VS) en ze beschikken op dit moment over een kasstroom van ruim 200 miljoen dollar. De fusie wordt geboekt als aankooptransactie onder Canadese regelgeving en vermeerdert naar verwachting Corels winst per aandeel vóór de afschrijving van goodwill.

De overeenkomst

Na de fusie zal Inprise/Borland als volledige dochter van Corel doorgaan. Michael Cowpland blijft president-directeur van de gehele onderneming. Dale Fuller, president-directeur ad interim voor Inprise/Borland, wordt benoemd tot voorzitter van de raad van bestuur van Corel. De activiteiten van de gefuseerde onderneming zullen worden geleid vanuit het hoofdkantoor in Ottawa, terwijl de activiteiten van Inprise/Borland op de huidige locatie in Silicon Valley zullen blijven. De gezamenlijke ondernemingen zullen in ruim 100 landen actief zijn.

Volgens de overeenkomst ontvangen de Inprise/Borland-aandeelhouders 0,747 gewone aandelen Corel voor ieder gewoon aandeel Inprise/Borland. Corel verwacht als gevolg van de fusie ongeveer 53,7 miljoen gewone aandelen in totaal te emitteren in ruil voor de uitstaande aandelen van Inprise/Borland.

Op basis van de slotkoers van 20,00 dollar (VS) per aandeel Corel op 4 februari 2000 betekent dit een waarde van 14,94 dollar per aandeel Inprise/Borland, hetgeen neerkomt op een waarde van 2,44 miljard dollar voor de gehele transactie op basis van volledig verwaterde aandelen. Na sluiting van de transactie zullen
Inprise/Borland-aandeelhouders naar schatting 44 procent van Corel in bezit hebben, waarbij de huidige Corel-aandeelhouders een meerderheidsbelang behouden. De raden van bestuur van de twee bedrijven zijn met de transactie akkoord gegaan.

De partners

"Deze combinatie van de leidende positie van Inprise/Borland in softwareontwikkeling en de Linux-toepassingen en overige activiteiten voor de desktop-pc van Corel biedt ons dé gelegenheid om alle facetten van de exploderende Linux-markt te bereiken," aldus president-directeur Michael Cowpland van Corel."Dankzij deze fusie kunnen wij totaaloplossingen voor producten en mondiale ondersteuning voor al onze gezamenlijke klanten bieden."

"Dit gaat over het reageren op en leiding nemen in de razendsnel veranderende wereld van de informatietechnologie," zo verklaarde president-directeur Dale Fuller van Inprise/Borland. "Mike en ik delen dezelfde visie: leiders te worden in de ontwikkeling van Linux en andere opkomende technologieën die een brug slaan tussen Internet en de wereld en die de waarde daarvan in een stroomversnelling brengen. Samen zijn wij al een eind op weg. Met onze gezamenlijke klantenbestand van 55 miljoen klanten, waaronder kleine tot middelgrote bedrijven, pc-klanten en ontwikkelaars voor grote ondernemingen, zullen onze technologieën onze klanten in staat stellen sneller op Linux over te stappen."

De twee bedrijven delen hun passie voor innovatie, topkwaliteit voor hun producten en services, en hun onstuitbare inzet voor het maken van oplossingen voor de Linux-omgeving. De samengevoegde organisatie zal, met een van de grootste teams Linux-ontwikkelaars, in kortere tijd krachtiger oplossingen kunnen leveren.

Door de fusie kunnen de twee ondernemingen samen de weg naar de toekomst uitstippelen door trainingen, cursussen en overstapmogelijkheden te bieden zodat klanten de kracht van Internetoplossingen op basis van Linux ten volle kunnen benutten. Bovendien blijven beide bedrijven ondersteuning bieden voor open standaarden, zodat de compatibiliteit tussen Linux, Windows en Solaris gewaarborgd blijft.

De samengevoegde bedrijven zullen profiteren van hun gemeenschappelijke bronnen voor onderzoek en ontwikkeling en sales en marketing, waardoor het gefuseerde bedrijf de kosten kan verlagen door duplicaties in hun mondiale verkoop- en bedrijfskanalen uit te bannen.

De overstap naar Linux

Linux is een krachtig besturingssysteem dat wordt uitgevoerd op diverse apparatuur, variërend van PC's en Macs tot Alpha's en nog veel meer. Linux wordt door een snel groeiende groep programmeurs overal ter wereld gebruikt als platform voor Internet-servers en softwaretoepassingen. International Data Corporation (IDC), een in Massachusetts gevestigd marktonderzoeksbureau, voorspelt dat het Linux-besturingssysteem met client én server tot en met het jaar 2003 een jaarlijkse samengestelde groei te zien zal geven van meer dan 25 procent.

Het werk dat Corel aan het Linux-besturingssysteem heeft gedaan is een ontwikkeling uit zijn eerdere inspanningen software te ontwikkelen voor het Unix-besturingssysteem. Met het op de markt brengen van WordPerfect 8 voor Linux in december 1998 zette Corel zich stevig in het zadel als toonaangevende softwareontwikkelaar voor het open source besturingssysteem. Corel heeft ook het eerste Linux-besturingssysteem (OS) voor de desktop-pc ontwikkeld.

Inprise/Borland, ook een toonaangevende vernieuwer voor de Linux-gemeenschap, levert de hulpmiddelen waarmee enterprise-toepassingen van wereldformaat kunnen worden gebouwd voor Linux. Onlangs heeft Inprise/Borland een gratis download aangekondigd van JBuilder 3 Foundation, een pure Java-ontwikkelomgeving voor Linux; Kylix, dat volgens plan een van de eerste "rapid-application development" (RAD)-gereedschappen voor Linux wordt, zal medio 2000 op de markt komen, alsmede een gratis download van de Linux Just-In-Time (JIT)-compiler.

De fusie wordt pas definitief als aan bepaalde voorwaarden is voldaan, zoals goedkeuring door de aandeelhouders van Inprise/Borland en Corel, naleving van de Hart-Scott-Rodino Antitrust-wetgeving en bepaalde overige regelingen. Verwacht wordt dat de transactie aan het eind van het voorjaar definitief wordt gesloten en dat deze belastingvrij zal zijn voor de aandeelhouders van Inprise/Borland.

Corel Corporation is een internationaal erkende ontwikkelaar van bekroonde software voor zakelijke productiviteit, grafische toepassingen en besturingssystemen voor Windows®, Linux®, UNIX®, Macintosh® en Java(TM). Corel ontwikkelt tevens toonaangevende web-oplossingen zoals toepassingen, webbestanden, e-commerce en on line services. Toegang tot deze services en meer informatie vindt u op www.Corel.com of op www.Corelcity.com. Corel heeft zijn hoofdkantoor in Ottawa. Gewone aandelen Corel worden verhandeld op de schermenbeurs NASDAQ onder het symbool CORL en op de aandelenbeurs van Toronto onder het symbool COR.

Inprise/Borland Corporation is een toonaangevende leverancier van gereedschappen voor de infrastructuur van Internet-toegang en services voor alle populaire platforms, waaronder Linux, Solaris en Windows. Inprise/Borland werd opgericht 1983, heeft zijn hoofdkantoor in de Silicon Valley (Californië) en is wereldwijd actief. Meer informatie over Inprise/Borland vindt u op www.borland.com of op de website voor gebruikers op community.borland.com U kunt het bedrijf ook bellen: (800) 632-2864.

Op de toekomst gerichte verklaringen: dit persbericht bevat verklaringen die op de toekomst zijn gericht, zoals gedefinieerd in Amerikaanse wetgeving uit 1995 (de Private Securities Litigation Reform Act). Deze verklaringen zijn gebaseerd op huidige verwachtingen, die aan risico's en onzekerheden onderhevig zijn. Werkelijke resultaten kunnen afwijkend zijn van wat in de op de toekomst gerichte verklaringen is beschreven. Met name kunnen onder andere de volgende factoren bijdragen tot een significante afwijking van de resultaten die in de op de toekomst gerichte verklaringen zijn beschreven: het niet kunnen verkrijgen van of niet voldoen aan de voorwaarden voor of goedkeuring van de overheid voor de fusie; het niet verkrijgen van goedkeuring van de aandeelhouders van Corel of Inprise voor de fusie; het risico dat de bedrijven van Corel en Inprise niet kunnen worden geïntegreerd; kosten met betrekking tot de fusie; veranderingen in de vraag van de consument, productieschema's, productmix, producten en prijzen van de concurrentie, technologische veranderingen en andere variabelen. Wij verwijzen de lezer naar de meest recente rapporten die Corel Corporation en Inprise/Borland Corporation bij de Securities and Exchange Commission hebben ingediend.

Investeerders en aandeelhouders wordt aangeraden de gemeenschappelijke beschrijvingsbrief voor de aandeelhoudersvergadering/prospectus betreffende de fusietransactie uit het voorgaande door te nemen zodra deze uitkomt, aangezien deze belangrijke informatie bevat. De gemeenschappelijke beschrijvingsbrief/prospectus wordt door Inprise Corporation en Corel Corporation ingediend bij de Securities and Exchange Commission. Investeerders en aandeelhouders kunnen de beschrijvingsbrief/prospectus (zodra deze uitkomt) en overige documenten die door Inprise Corporation en Corel Corporation bij de Commission zijn ingediend, gratis aanvragen op de website van de Commission: www.sec.gov. De gemeenschappelijke
beschrijvingsbrief/prospectus en overige documenten kunnen ook gratis worden aangevraagd bij Inprise Corporation (Inprise Corporation, 100 Enterprise Way, Scotts Valley, California 95066-3249, Att.: Investor Relations, tel.: (831) 431-1000 of e-mail: investor@inprise.com) en bij Corel Corporation (1600 Carling Ave., Ottawa, ON K1Z 8R7, Attention: Investor Relations, tel.: (613) 728-8200, e-mail: ir@corel.ca).

Corel en het Go Further-logo zijn handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van Corel Corporation of Corel Corporation Limited. Linux is een gedeponeerd handelsmerk van Linus Torvalds. UNIX is een gedeponeerd handelsmerk van The Open Group. Inprise-productnamen zijn handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van Inprise Corporation of handelsmerken van de partijen die dergelijke namen gebruiken. Alle overige productnamen zijn handelsmerken van de desbetreffende bedrijven. Alle overige hierin vermelde merken en producten zijn handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van de desbetreffende houders.

Corel Corporation
Corel Corporation is een internationaal erkende ontwikkelaar van bekroonde oplossingen voor zakelijke productiviteit, grafische toepassingen en besturingssystemen op Windows®-, Linux®-, UNIX®-, Macintosh®- en Java(TM)-platformen. Tevens ontwikkelt Corel marktleidende, web-gebaseerde oplossingen zoals toepassingen, content, e-commerce en on line diensten. Voor toegang tot deze diensten en meer informatie bezoekt u www.corel.com of www.corelcity.com. Het hoofdkantoor van Corel is gevestigd in Ottawa, Canada. Corel's aandelen worden op de NASDAQ Stock Market onder de naam CORL en op de aandelenbeurs van Toronto onder de naam COR verhandeld.

Corel, WordPerfect, CorelDRAW en het Go Further-logo zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Corel Corporation of Corel Corporation Limited. Alle overige namen van producten en bedrijven zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van de desbetreffende bedrijven of personen.

Bel de Klantenservice van Corel voor:
Graphics Applications op 0800 022 2084
Business Applications op 0800 022 5061
Gebruiksovereenkomst/Niet-aansprakelijkheidsverklaring Help softwarepiraterij te stoppen! - e-mail ons op nopiracy@corel.com

Laatst gewijzigd op: 12-01-00 Copyright © 1999 Corel Corporation. Alle rechten voorbehouden.

Deel: ' Corel fuseert met Inprise/Borland '