Covidien kondigt CE-markering aan voor Nellcor™ Respiration Rate Software

Nieuwe klinische tool helpt clinici bij detectie van vroege waarschuwingstekenen van ademhalingscomplicaties

BOULDER, Colo.--(BUSINESS WIRE)-- 20111220 --

Covidien (NYSE: COV), vooraanstaand wereldwijd leverancier van gezondheidsproducten en erkend vernieuwer in apparatuur voor patiëntenmonitoring en ademhalingszorg, heeft vandaag aangekondigd dat het de CE-markering zal toekennen aan de Covidien Nellcor™ Respiration Rate Version 1.0 Software en de Adult Respiration Rate Sensor. Hierdoor wordt het nieuwe platform voor ademhalingsmonitoring beschikbaar in de hele Europese Economische Ruimte (EER). Het bedrijf plant een beperkte marktlancering vanaf januari 2012, waardoor bepaalde Europese ziekenhuizen in staat zullen zijn de nieuwe technologie als eerste te gebruiken.

De Covidien Nellcor Respiration Rate Software meet het ademhalingsritme van een patiënt op basis van veranderingen in het pulsoximetriesignaal die optreden als gevolg van de ademhaling.

“Het ademhalingsritme is een cruciaal vitaal teken dat een vroege waarschuwing kan geven voor ademhalingscomplicaties die een onmiddellijke interventie kunnen vereisen,” zegt Scott Kelley, M.D., Chief Medical Officer, Respiratory and Monitoring Solutions, Covidien. “Ondanks hun klinisch belang zijn de huidige methodes voor het monitoren van het ademhalingsritme niet altijd geschikt. De toevoeging van het ademhalingsritme aan de Covidien Nellcor Respiratory Function-portefeuille biedt een meer holistische monitoringoplossing die gebruikmaakt van één enkele, geïntegreerde sensor. In plaats van uitsluitend de zuurstofwaarden in het bloed van de patiënt te kennen, kunnen we nu ook rekening houden met aspecten van ventilatie, of de doorgang van lucht in en uit het lichaam. Dit geeft specifieke zorgteams een vollediger beeld van de ademhalingsstatus van een patiënt, zodat ze een doeltreffende behandeling kunnen bieden en de veiligheid van de patiënt kunnen garanderen.”

“We zijn verheugd dat we de CE-markering kunnen toekennen aan de nieuwe Covidien Nellcor Respiration Rate Software en Sensor. We zijn ervan overtuigd dat deze technologie aanzienlijke verbeteringen met zich zal meebrengen voor het monitoren van patiënten,” aldus Robert White, President, Respiratory and Monitoring Solutions. “Deze belangrijke mijlpaal weerspiegelt het engagement van Covidien om te investeren in klinisch relevante productinnovaties die bedoeld zijn om de resultaten voor de patiënt te verbeteren.”

Over Covidien

Covidien is een vooraanstaande internationale leverancier van producten voor de gezondheidszorg die innovatieve oplossingen creëert voor een beter resultaat voor de patiënt en die een toegevoegde waarde biedt door middel van leiderschap en excellentie op klinisch gebied. Covidien produceert, distribueert en onderhoudt een uiteenlopend assortiment van toonaangevende producten in drie segmenten: medische apparatuur, farmaceutische producten en medische verbruiksartikelen. De omzet van Covidien in 2011 bedroeg $11,6 miljard. Covidien heeft 41.000 medewerkers in dienst, verspreid over meer dan 65 landen. De producten van het bedrijf worden verkocht in meer dan 140 landen. Zie www.covidien.com voor meer informatie.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

CONTACT:
Covidien