Crossmediale formule voor tijdschrift Poppenhuizen & Miniaturen


Scala, nieuwe uitgever van blad, past succesformule toe

Amersfoort, 20090525 -- Het tijdschrift Poppenhuizen & Miniaturen gaat per heden verder onder leiding van crossmedia-specialist Ashja Bosboom-Fetvaciyan bij Scala. Bij de nieuwe crossmediale formule blijven weliswaar de verschijning en frequentie van het blad gelijk, de lezer wordt voortaan centraal gesteld bij het product, zowel in print als via de online versie en de community. De lezer kan artikelen insturen en in de online uitgave de redactionele inhoud zelf beoordelen. Op de community krijgt iedereen een plek om de hobby te tonen. Deze opzet vloeit voort uit de eerder bewezen crossmediale aanpak die Bosboom toepast bij andere titels.

Het tijdschrift voor miniatuur interieurbouw sluit perfect aan bij de huidige bladen van de uitgeverij, welke allemaal over een specifieke hobby gaan. "We slaan een andere weg in met de vernieuwde opzet van het blad en natuurlijk blijven er ook een heleboel dingen behouden", vertelt Ashja Bosboom-Fetvaciyan, uitgever van Poppenhuizen & Miniaturen. "Het wordt echt een tijdschrift door en voor de lezer. Niet alleen geven we iedere abonnee een eigen plek op de community om te vullen met haar passie, we roepen lezers ook echt op om artikelen in te sturen die we plaatsen naast de inhoud van de vaste medewerkers. Iedere liefhebber heeft bij deze hobby namelijk een specialisme en men leert graag van elkaar. In de online versie kunnen lezers vervolgens de artikelen waarderen met een sterrensysteem, waardoor ze op termijn bijdragen aan de redactionele formule. Je laat zo ook zien dat je naar hun wensen luistert. Het tijdschrift krijgt meer artikelen waarmee lezers direct aan de slag kunnen, het wordt allemaal minder statisch". De huidige omvang van 68 pagina's blijft gehandhaafd evenals de verschijningfrequentie van zes keer per jaar.

"De crossmediale formule waarbij je de lezer centraal stelt is d succesfactor van een dergelijk special interest tijdschrift", zegt Bosboom overtuigd. "Zo komt er een doorzoekbare online versie van deze tijdloze hobby met veel extra's, zoals werktekeningen die ze in diverse schalen kunnen downloaden of printen, detailfoto's en links. Ook op de site zelf staat de liefhebber centraal. "We maken sterk gebruik van User Generated Content, iedere abonnee krijgt een eigen stuk op de site om haar hobby uit te dragen zoals zij dat wil. Anderen kunnen hierop reageren. Ook kunnen ze vrienden uitnodigen en groepjes vormen. Ze bouwen zelf een evenementenkalender, vullen de vraag-aanbodrubriek, vormen clubs en wisselen tips en trucs uit. We brengen ze echt samen". Mik Fetvaciyan, directeur van Uitgeverij Scala B.V. licht de plannen toe: "We werken momenteel hard aan de nieuwe community op www.poppenhuizen-miniaturen.nl. We verwachten dat alles deze zomer werkt en rollen de functionaliteiten gefaseerd uit". Scala was in 2005 de eerste uitgeverij die zeer succesvol van start is gegaan met het crossmediaal uitgeven van haar tijdschriften en gaat dit nu ook voor Poppenhuizen & Miniaturen implementeren.

Over Scala

Uitgeverij Scala BV te Amersfoort richt zich op special interesttijdschriften. De uitgeverij geeft Railhobby, Digital Movie, Luister en MD uit. Scala is de eerste uitgever in Nederland die haar consumententijdschriften sinds 2005 zowel op papier als identiek online uitgeeft om dit vervolgens uit te bouwen tot communities, waarbij de lezer centraal staat. Hiermee is de uitgeverij genomineerd voor de Bizz innovatie top 100.

Tijdschrift Poppenhuizen & Miniaturen



Noot voor redacties:

Deel: ' Crossmediale formule voor tijdschrift Poppenhuizen & Miniaturen '




Lees ook