AFC Ajax

Cruijff benoemd tot erelid

Johan Cruijff poseert temidden van de Ajacieden van weleer voor de elftalfoto.

Foto gemaakt met Sony-apparatuur

Na het ereduel benoemde Ajax zijn beroemdste en beste voetballer in de geschiedenis op passende wijze. Ajax-voorzitter Michael van Praag maakte bekend dat de ledenraad unaniem akkoord was gegaan met het voorstel van het bestuur Johan Cruijff te benoemen tot erelid, de hoogste onderscheiding van de club.

'Hij heeft zoveel verdiensten gehad voor Ajax. Johan is zijn hele leven al een ambassadeur geweest voor de club, als speler en als trainer. Als geen ander heeft hij ontzettend veel betekend voor de club', zei Van Praag tegen een sprakeloze Cruijff op de middenstip. Het is pas de zesde keer in de geschiedenis van de club dat een erelidmaatschap wordt toegekend.

'Ik bedank iedereen die aan mijn benefiet heeft meegewerkt', stamelde Cruijff. 'Dat ik nu erelid ben, is het hoogtepunt. Of eigenlijk een hoogtepunt, want er waren zoveel hoogtepunten.'

Ajax stelde tevens 30.000 gulden ter beschikking voor de Johan Cruijff Welfare Foundation, een organisatie die zich richt op het ondersteunen van projecten ten behoeve van geestelijk en lichamelijk gehandicapte sporters. De JCWF werkt tevens nauw samen met de kinderhulporganisatie Terre des Hommes Nederland. Het eerste samenwerkingsproject betreft het stichten van een uniek sport- en onderwijscentrum voor kansarme kinderen in Bangalore (India).

Deel: ' Cruijff benoemd tot erelid Ajax '