Amsterdam, 20 juli 1999

Coalitiegenoten willen mediaverzamelgebouw aan Rembrandtplein

De fracties van D66, PvdA en VVD in de Gemeenteraad van Amsterdam willen een mediaverzamelgebouw aan het Rembrandtplein. Dit schrijven zij in de notitie "De mediasector goed bekeken". De drie coalitiepartijen verzoeken het College van B&W een haalbaarheidsonderzoek te doen.

Een mediaverzamelgebouw is een plaats waar faciliteiten aanwezig zijn om redacties van gedrukte media te vestigen én uitzendingen van radio- en televisieprogramma's te verzorgen. Een mediaverzamelgebouw biedt de mogelijkheid om met meerdere mediadisciplines samen te werken, bedrijven kunnen profiteren van elkaars expertise en de kosten blijven laag vanwege de mogelijkheid faciliteiten te delen of te huren.

Volgens de raadsleden Arda, Hemmes, Sweet en Huffnagel leent het gebouw van ABN-AMRO aan het Rembrandtplein zich uitstekend voor de vestiging van een mediaverzamelgebouw: "Het gebouw is representatief en heeft een opvallende stedelijke uitstraling. Gesitueerd in het hart van de binnenstad, aan één van de centrale pleinen met veel bezoekers. Op de begane grond, aan de zijde van het plein, kan een publieksruimte met al dan niet een mediacafé worden ingericht. Gecombineerd met de reeds geplande herinrichting van het Rembrandtplein kan het mediaverzamelgebouw een forse impuls geven aan het hart van de binnenstad."

Deel: ' D66, PvdA, VVD willen mediaverzamelgebouw aan Rembrandtplein '