Ingezonden persbericht

Nieuwegein, 20 september 2001

Meer personeel hard nodig

Dag van de apothekersassistent

Op dinsdag 25 september wordt voor de vijfde keer de "Dag van de apothekersassistent" gehouden. Apothekers kunnen deze gelegenheid aangrijpen om hun assistenten in de watten leggen. De Stichting Bedrijfsfonds Apotheken (SBA) doet er nog een schepje bovenop door alle apothekersassistenten die dag een leuke attentie aan te bieden.

Wat extra aandacht voor het vak apothekersassistent (AA) kan geen kwaad. Uit onderzoek onder zo'n 800 apotheken blijkt namelijk dat de helft daarvan minstens één vacature AA heeft (bron: Stichting Farmaceutische Kengetallen). Daarnaast is de instroom in de opleidingen sinds 1996 met zo'n 4% gedaald. Behoud van personeel, maar vooral ook werving van nieuwe krachten is essentieel voor de kwaliteit van de dienstverlening. Om deze laatste groep te bereiken voeren de SBA en de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP) sinds eind vorig jaar allebei een campagne. Doel: een beter beeld van het beroep apothekersassistent en uiteindelijk meer assistenten in de apotheek.

Belangrijkste doelgroep van de campagnes zijn scholieren tussen de 13 en 15 jaar. Zij staan immers voor een pakketkeuze die bepalend kan worden voor hun beroepskeuze. In plaats van het idee in een "saaie, stoffige, zeer serieuze" omgeving (bron: onderzoek Universiteit Nyenrode) te belanden, moeten ze ervan overtuigd worden dat werken in de apotheek afwisselend, leuk, zelfstandig, maar ook teamwork is. Verder moet duidelijk worden dat het accent van het vak inmiddels verschoven is van bereiding van geneesmiddelen naar het geven van voorlichting over geneesmiddelen.

De SBA probeert de jongeren te bereiken met videoclips, boomerangkaarten, T-shirts en voorlichting op beurzen - waaronder de Studiebeurs in Utrecht op 11, 12 en 13 oktober a.s. Bovendien heeft de SBA onlangs naar alle apotheekteams een handzame toolkit gestuurd, waarmee apotheken zelf publiciteits- en wervingsactiviteiten kunnen opzetten.

E I N D E B E R I C H T

Deel: ' Dag van de apothekersassistent Meer personeel hard nodig '