Gemeente Borsele

Dag van het Waterschap

Zaterdag 19 juni, van 10.00 uur tot 16.00 uur, presenteert waterschap Zeeuwse Eilanden zich op het terrein naast de kreek bij Ouwerkerk op Schouwen-Duiveland. Deze Dag van het Waterschap biedt de belastingbetaler de kans te zien waar het waterschap zijn geld voor gebruikt.

Cadeautje
In de Grote Tent, centrale post op het feestterrein, kunnen bezoekers hun bonnen inleveren tegen een cadeautje, een kop koffie of een glas fris. In deze tent zijn ook de vier kunstwerken opgesteld, die middelbare scholieren maakten over het thema van deze Dag van het Waterschap: Waterschap uit de kunst. Cartografen helpen met het zoeken op digitale kaarten naar uw huis. Aan de informatiestand zijn de fiets- en wandelroutes te krijgen.

Tochten, kinderen en buitenwerk
De fietstocht voert langs het poldergemaal Duiveland, de aalgoot, jamboerderij Stellehoeve, het scheepvaartmuseum en awzi Mastgat. Een wandeltocht loopt rond de kreek. Op de kreek kunnen bezoekers een kanotochtje maken.
In de speciale speel- en doetent op het feestterrein kunnen kinderen hun eigen buttons maken. Er staat een waterspel met stuwen en sluizen. Samen met deskundigen waterbeestjes bekijken die je zelf gevist hebt, is ook leuk. In een andere, verduisterde tent tonen video's het waterschapswerk in uitvoering. Na al dit leerzaams kunnen de kinderen zich lekker uitleven op het springkussen, met op elke wang een Droppie Water in schmink.
De tractoren, kranen en bedrijfsauto's van het waterschap staan opgesteld. Kantonniers demonstreren het versnipperen van hout, het asfalteren van wegen, het verstevigen van een talud met basalt en het aanleggen van een natuurvriendelijke oever. Muskusrattenvangers laten zien hoe vallen en klemmen werken en analisten van het Laboratorium Zeeuwse Waterschappen bewijzen de waarde van het STERLABcertificaat.

Wat er die dag verder waar en wanneer gebeurt, is te zien bij de informatiestand in de Grote Tent. U bent van harte welkom.

Deel: ' Dag van het Waterschap Zeeuwse Eilanden '