AutoRai

5-3-2003

Daihatsu Cuore: kleine grootheid geheel vernieuwd

De Daihatsu Cuore heeft in 1980 zijn debuut gemaakt. Destijds was de opdracht voor het ontwikkelingsteam: ontwikkel een ruime auto in de compacte klasse.

Al jarenlang waarderen consumenten over de gehele wereld het resultaat, dat uitblinkt in hoogwaardige Japanse kwaliteit, ruime gebruiksmogelijkheden en trendy styling.

Het is een auto die hoog scoort onder vrouwelijke berijders maar ook veel mannen, die een uitermate economisch vervoermiddel zoeken, niet onberoerd laat. Dankzij deze populariteit is de Cuore wereldwijd verkocht en heeft inmiddels een indrukwekkende totaalproductie bereikt van meer dan 4,5 miljoen stuks.

Nu zijn wij toe aan de zesde generatie van de Cuore waarbij er doorgeborduurd is op het basis concept van de eerste, namelijk: veel interieur ruimte en een geraffineerde eigentijdse styling. Tevens is er verder gegaan met verbeteringen en aanpassingen aan het eindproduct waardoor er belangrijke vorderingen te melden zijn op het gebied van zuinigheid, CO2 uitstoot evenals gebruiksgemak. Daarnaast zal hij meer dan ooit waardering oogsten vanwege zijn hoogwaardige kwaliteit en zijn goede prestaties. De uitzonderlijke binnenruimte zal hem ongetwijfeld een hoge plaats in zijn klasse bezorgen. De gloednieuwe Cuore zal in Nederland verkocht worden onder het motto van: De Cuore: de nieuwe standaard in de compacte klasse.

Ontwikkelingsconcept
Door een nieuw ontwikkeld platform is het mogelijk geworden om een interieurruimte te creëren die ver boven die van de hedendaagse conventionele compacte autos ligt. In feite begeeft de Cuore zich met deze grote binnenruimte eigenlijk in een segment hoger, het zogenaamde B segment. Dit alles is het resultaat van diverse innovatieve wijzigingen uitgedacht door de Daihatsu ingenieurs.

Een specifiek voorbeeld is de beenruimte achterin, de ruimte tussen de voorstoel en achterbank, deze is met 50 millimeter toegenomen. Daarnaast is de binnenruimte verbreed met 80 millimeter om een grotere en meer comfortabelere zitpositie te creëren. Neemt u gerust plaats op de bestuurdersstoel of de achterbank, u zult direct merken wat een ruim en comfortabel interieur de nieuwe Cuore nu biedt.

xterieur
Het aërodynamische design van de Cuore is zo ontworpen dat het volledig in harmonie is gebleven ondanks de veel grotere binnenruimte. De combinatie van de vloeiende lijn die van het voorscherm overgaat tot aan het dak en de wedge vorm van voor naar achter geeft een levendig design aan de Cuore, terwijl de lange wielbasis en brede wielkasten een robuust zijaanzicht geven.

Onder het motto: aërodynamisch maar ruim, heeft de nieuwe Cuore een mooie Cw- waarde bereikt van 0,31. De harmoniërende lijnen laten duidelijk zien dat een aërodynamische vormgeving heel goed te combineren is met een mooi design en veel binnenruimte.

Interieur
Het interieur straalt het gebruik uit van hoogwaardige producten en munt uit in modern gebruiksgemak. Het is smaakvol ontworpen en aantrekkelijk vormgegeven. Dit zijn eigenschappen die niet alleen de liefhebbers van autos in de compacte klasse zullen aanspreken, maar zullen zorgen voor een brede doelgroep over de hele wereld.

Extras als bijvoorbeeld onzichtbaar weggewerkte airbags stralen kwaliteit uit en de schitterende vloeiende vorm van het dashboard creëert een rustgevend interieur. Een leuke gimmick is dat in de versies met toerenteller er in de digitale display van de kilometerteller Hello komt te staan als de bestuurder instapt. Een welgemeend See You verschijnt als hij of zij uitstapt. Zo creëer je vriendschap tussen auto en bestuurder.

Gebruikersgemak
Een Cuore is géén Cuore als niet iedere bestuurder er gelijk mee weg kan rijden. Erg handig zijn de deuren die tot een hoek van bijna 90 graden open kunnen, wat de in en uitstap wel heel gemakkelijk maakt. Een ander punt wat de in- en uitstap vergemakkelijkt is de hoge zitpositie van maar liefst 580 millimeter. Omdat een goede zitpositie belangrijk is, heeft de Cuore optioneel voor mensen die daar behoefte aan hebben in hoogte verstelbare stoelen en een in hoogte verstelbaar stuur. Ook behoort stuurbekrachtiging en in hoogte verstelbare veiligheidsgordels tot de mogelijkheden. Deze extras geven iedere bestuurder, onafhankelijk van hun lengte en omvang, de mogelijkheid om een voor hen zo comfortabel mogelijk voertuig samen te stellen. Nog een paar extras van de Cuore zijn de kleine draaicirkel en de vele verschillende opbergvakken die het gebruiksgemak ten goede komen.

Motor en technische gegevens
In de Cuore zit een door Daihatsu volgens de laatste technologische mogelijkheden ontwikkelde motor, die ervoor zorgt dat de Cuore op dit moment de zuinigste auto is in Nederland (benzine). Hij wordt voortbewogen door een motor van 1000 cc, drie cilinders, 4 kleppen per cilinder met DVVT (Dynamic Variable Valve Timing) techniek. Hierdoor wordt een uitermate efficiënte verbranding mogelijk gemaakt, wat resulteert in een extreem laag verbruik van 4,6L per 100 km (1:21,7). Daardoor wordt hij ook nog eens de milieuvriendelijkste auto van dit moment met de laagste CO2 -uitstoot. Deze goede cijfers gaan niet ten koste van de prestaties. Het koppel in het meest gebruikte toerengebied is toegenomen waardoor het acceleratievermogen in het stadsverkeer boven verwachting zal zijn. De Daihatsu ingenieurs laten zien dat een combinatie van schoon en zuinig, gecombineerd met goede rijprestaties, heel goed samen kunnen gaan.

De Cuore is speciaal aangepast aan de Europese wensen qua rijeigenschappen . Hij is met glans geslaagd voor alle testen die tijdens het ontwikkelingstraject door Europese ingenieurs zijn uitgevoerd. De nieuw ontwikkelde wielophanging betekent een grote verbetering waardoor hij het rijcomfort en stabiliteit heeft gekregen van autos uit een hogere klasse. Een nieuw ontwikkelde L-arm voor de ophanging vóór en een 20% toegenomen veerweg staan garant voor een comfortniveau wat boven zijn klasse uitstijgt. Tevens het voor een goede rijstabiliteit en zal ongewenste resonanties zoveel mogelijk onderdrukken, waardoor gezorgd wordt voor een rit zonder bijgeluiden.

Veiligheid
De Cuore vervolgt de continue zoektocht van Daihatsu naar een steeds grotere veiligheid. In aanvulling op het ruimschoots voldoen aan duidelijke Europese veiligheidseisen, heeft Daihatsu de Cuore onderworpen aan diverse eigen crashtests. Deze testen zijn een combinatie van crashtesten die in diverse landen over de hele wereld van kracht zijn. Gebouwd op een nieuw platform, bleek dat de Cuore excellente bescherming biedt aan bestuurder en passagiers voor alle frontale, zij en auto-tegen-auto botstesten, ook tegen veel zwaardere autos bij bijvoorbeeld 50km/h.

Het nieuwe platform heeft een speciaal ontwikkelde structuur welke efficiënt botsenergie absorbeert en afwentelt, mede door het overvloedige gebruik van extreem sterke staalsoorten.

Een belangrijke zaak in Europa betreft de bescherming van voetgangers. Ook hier komt de Cuore tegemoet aan de wensen die er zijn. De auto is zo gebouwd dat voetgangers zo goed mogelijk beschermd worden bij een eventuele aanrijding. Zo is er bij het ontwerpen van de motorkap en plaatsing van de ruitenwissers rekening gehouden dat bij een eventuele aanrijding met een voetganger, eventueel letsel zoveel mogelijk wordt beperkt. Andere veiligheidsvoorzieningen behelzen zij airbags, het gebruik van schokabsorberende delen op de stijlen in het interieur, een speciaal veiligheidsmechanisme op de stuurinrichting en een mechanisme op het remsysteem zodat het rempedaal terugtrekt in geval van een botsing.

Deel: ' Daihatsu Cuore kleine grootheid geheel vernieuwd '




Lees ook