Daihatsu Holland B.V.

Daihatsu introduceert Young RV Turbo
10 Oktober 2001

De Daihatsu Young RV is in de hele wereld goed ontvangen. We zijn er trots op om de Turbo versie te presenteren, die we in 2002 verwachten te leveren. Het innovatieve karakter van de Young RV, met de zitplaatsen in tribune opstelling, bleef behouden waardoor een ruimtelijk gevoel wordt gecreëerd. Ook de hoge veiligheidsstandaard en het specifieke dubble wedge .design is ongewijzigd. Wel is de Young RV nu nog leuker om in te rijden met de nieuwe 1.3 16V DVVT Twincam Turbo motor, welke zeer hoge prestaties met een uitzonderlijk laag brandstofverbruik combineert.

Techniek
Machtige motor en zeer veilig.

De nieuw ontwikkelde 1.3 16V Turbo motor levert het hoogste vermogen en koppel in zijn klasse. De Turbo werkt vanaf een relatief laag toerental. In combinatie met de DVVT loopt de motor soepel op naar een hoog toerental om zo veel kracht te krijgen, terwijl er een hoog koppel wordt geleverd in het lage en medium toerental. Dankzij de vlakke koppelkromme geeft deze motor een prima, soepele acceleratie bij elk toerental. Door de ontwikkeling van een maximaal vermogen van 95 kW/129 pk bij 6400 toeren per minuut en een maximaal koppel van 170 Nm bij 3200 toeren per minuut geeft de Turbo motor de compacte carrosserie van 3,77 meter ongekende sensationele rijeigenschappen.

De Young RV Turbo is voorzien van een automatische transmissie wat een ideale combinatie is. Ondanks dat het een automaat is geeft de stuurtiptronic (schakelen op het stuur) toch de mogelijkheid om te genieten van het rijden op de manier zoals men wil.

Verder heeft de Young RV Turbo een groot aantal veiligheidsaspecten, te beginnen met een zeer veilige carrosserie met vele energie absorberende delen. Naast de twee airbags voorin en de zijairbags is het interieur voorzien van zachte hemelbekleding en gordijnairbags die de passieve veiligheid verbeteren. Verder bevordert het ABS met EBD (Electronic Brake-force Distribution) de actieve veiligheid.

Exterieur
Compromisloze aërodynamische styling.

Het belangrijkste aspect is wel het ongekende double wedge design, welke het sportieve uiterlijk en het ruimtelijke interieur in balans brengt. De look van de Young RV is mede het gevolg van het stoere front en de strakke achterkant. Verder is de auto voorzien van een luchtinlaat op de motorkap, die niet alleen de koeling verbeterd, maar ook de auto nog stoerder maakt.

Interieur
Strak gelijnd interieur.

Het panoramadak geeft een gevoel van ruimte en door de naar binnen komende zonnestralen krijgt men een beetje het idee van open rijden. Veel aandacht is er geschonken aan de stoelen. De tribune opstelling geeft de achterpassagiers de mogelijkheid om over de voor in geplaatste sportieve kuipstoelen te kijken. Daarnaast kan de achterbank 150 mm naar achter en naar voren geschoven worden. De zittingen kunnen er zelfs helemaal uitgehaald worden, zodat er een nog grotere ruimte ontstaat. Hierdoor is de auto voor vele doelen te gebruiken.

Technische gegevens Young RV Turbo

Maten en gewichten:
Lengte exterieur : 3.765 mm Breedte exterieur : 1.625 mm Hoogte exterieur : 1.565 mm Lengte interieur : 1.765 mm Breedte interieur :
1.335 mm Hoogte interieur : 1.220 mm Wielbasis : 2.370 mm Spoorbreedte vóór : 1.380 mm Spoorbreedte achter : 1.365 mm Bodemvrijheid : 130 mm Kentekengewicht : 935 kg Aantal zitplaatsen : 5 Draaicirkel (banden) : 8,8 meter

Motor:
Type : K3-VET type, watergekoeld, 4 cilinders, 16V DVVT DOHC Turbo Cilinderinhoud : 1297 cc Boringxslag : 72,0 mm x 79,7 mm Max. vermogen : 95 kW/129pk bij 6400 tpm Max. koppel : 170 Nm bij 3200 tpm Compressieverhouding : 8,5:1 Benzinesysteem : EFI Brandstoftankinhoud : 40 liter

Aandrijving:
Aandrijving : voorwielen Overbrengingsverhouding : 1e: 2.730 2e: 1.526 3e: 1.000 4e: 0,696 Achteruit: 2.290 Eindoverbrenging : 3.749

Onderstel
Ophanging vóór : MacPherson veerpoten met schroefveren Ophanging achter : Star met langsgeleiders en geprogrammeerde torsie-as Besturing : Tandheugel Remmen voor : schijfremmen achter : trommelremmen handrem : mechanisch op de achterwielen Wielen : 14aluminium Banden : 185/55R14

Prestaties:
Brandstofverbruik : 7,5 liter / 100 km Aanhangwagengewicht - geremd : 1000 kg - ongeremd : 350 kg