Daihatsu Persbericht

Vertaling pers info Tokyo Motor Show 1999
Vianen, 2 november 1999
Daihatsu 'YRV (Young RV)' Concept

RV's ( Recreational Vehicles ) die populair zijn geworden dankzij de ruimte en het comfort dat zij te bieden hebben, staan in het middelpunt van de belangstelling in de markt van compacte auto's. Terwijl kopers een breed scala aan modellen krijgen aangeboden wordt men toch regelmatig teleurgesteld voor wat betreft de rijkwaliteiten van dit soort auto's. Dit geldt ook voor de compactere types. Daihatsu realiseerde hierdoor maar al te goed het belang van de sterke relatie tussen de auto en zijn rijkwaliteiten en liet als antwoord hierop de YRV ontwikkelen. Conceptueel gezien is de YRV een soort sportieve MPV. Een model met veel ruimte en toch een zeer krachtige motor. De YRV is een voorstel voor een nieuw soort voertuig, die ruimtelijk, gebruiksvriendelijk en voordelig is als een compacte auto, en bovendien uitstekende prestaties levert.

Design
De auto heeft een sportieve aerodynamische vorm, die is afgeleid van de gangbare hoekige styling zoals vele andere auto's die hebben. De vorm heeft een onderscheidende dubbele wigvorm, met contouren van een lijn omhoog vanaf de voorruit naar achteren toe tot aan het panoramische dakpaneel. Een tweede karakteristieke lijn loopt vanaf de onderkant van de deuren naar achteren.

Uitrusting
Met een lengte van 3765 mm, een breedte van 1615 mm, een hoogte van 1550 mm en een wielbasis van 2370 mm zijn de compacte buitenmaten zo benut dat het interieur een ruime en lichte uitstraling heeft. De YRV is voorzien van grote ramen en er is gebruik gemaakt van een 'stadion stoel concept', dit betekent dat de achterstoelen hoger zijn geplaatst dan de voorstoelen. De achterpassagiers kijken over de voorpassagiers heen en hebben daardoor een goed uitzicht. Tevens zijn de achterstoelen met 150 mm in lengterichting verstelbaar, wat extra beenruimte voor de achterpassagiers oplevert. De achterbankzitting kan opgeklapt worden en de achterbankleuning kan neergeklapt worden, waardoor een zeer grote bagageruimte ontstaat. Veel aandacht is besteed aan de MPV functionaliteit van de YRV. Voorin is een bank geplaatst die in tegenstelling tot een conventionele bank zo is uitgevoerd dat deze het lichaam een comfortabel gevoel geeft en daarnaast de steun biedt van een sportieve kuipstoel.

Uitvoering
The YRV heeft een 4 cilinder 1300cc 16 kleppen twin-cam turbo motor. Dit is een krachtige motor, die maar liefst 103kW levert en 177Nm. Gecombineerd met de stijve body geeft dit de YRV sportauto-prestaties. De versnellingspook is geïntegreerd in het instrumentenpaneel. Deze is te bedienen als een op de bodem gemonteerde versnellingspook en is beter dan voorgaande 'dashboard-geïntegreerde' ontwerpen. Een knop is aanwezig om zonder de handen van het stuur te halen te kunnen wisselen van stand "D" naar stand "M". De auto is volledig uitgerust met passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen. Deze bestaan onder ander uit een zachtere bovenkant van het dashboard, een body speciaal ontworpen om bij eventuele ongelukken met voetgangers de verwondingen te minimaliseren en DVS (een geïntegreerd systeem van ABS, tractiecontrole en controle over een eventuele zijwaartse slip beweging).

Gegevens 'YRV'

Lengte: 3.765 mm
Breedte: 1.615 mm
Hoogte: 1.550 mm
Wielbasis: 2.370 mm
Gewicht: 890 kg
Aantal zitposities: 5
Minimum draaicirkel: 8,6m
Motor: Twincam, DVVT, 4 cilinder 16 kleppen, turbo-motor Motorinhoud: 1298cc
Maximum vermogen: 103kW/6.400tpm (140pk/6400tpm) Maximum koppel: 177Nm/3.000tpm
Aandrijving: Voorwielen
Transmissie: automaat, 4 versnellingen

Deel: ' Daihatsu's Young Recreational Vehicles concept '




Lees ook