DATASTREAM SYSTEMS

Datastream contract met Van Oord ACZ B.V.

Datastream systems b.v. Sluit groot contract met Van Oord ACZ B.V.

Rotterdam (2 maart 1999) -- Datastream Systems (Nasdaq: DSTM) en Van Oord ACZ -- een van's werelds grootste baggermaatschappijen - ondertekenden vandaag een contract voor het leveren en installeren van Datastream's Enterprise Asset Management Systeem MP5.

Het contract bevestigt de wereldwijde installatie van Datastream's MP5(TM) Enterprise Asset Management Systeem op Van Oord's ACZ vloot van Hopper en Cutter baggerschepen en op het hoofdkantoor van Van Oord ACZ in Gorinchem.

'Het hoge functionaliteitsniveau, Datastream's ervaring met installaties bij andere baggermaatschappijen, de mogelijkheid voor probleemloze communicatie tussen de baggerwerktuigen en het hoofdkantoor en lokale ondersteuning waren voor ons van doorslaggevend belang,' aldus ir A. J. Vrijhof, General Manager Technische Dienst van Van Oord ACZ. 'Het systeem biedt vooruitstrevende technologie en rijke functionaliteit dat we als Fleet Information System in kunnen zetten voor het uitvoeren van (preventieve) onderhoudsactiviteiten aan boord van de baggerwerktuigen en tevens voor het verbeteren en vereenvoudigen van het voorraadbeheer en inkoop voor onderhoudsactiviteiten aan boord van onze schepen. We zijn onder de indruk van de referenties van MP5 in onze industrie en van de toekomstige ontwikkelingen die voor MP5 gepland zijn.'

'Dit contract bevestigt onze goede reputatie in de baggerindustrie,' aldus Ing. H.J. Verplancke, Managing Director Datastream Systems Noord-Europa. 'In de afgelopen jaren hebben we ook belangrijke contracten afgesloten met andere baggermaatschappijen zoals Ballast Nedam en de Hollandsche Aannemings Maatschappij.

'Fleet Information Systems (FIS) integreren en standaardiseren technische gegevens waardoor betere analyses te maken zijn, kostenefficiënt gewerkt kan worden en verantwoordelijkheden gedelegeerd kunnen worden. In een sterk concurrerende markt als de baggerindustrie is een snelle implementatie van MP5 van groot belang. Door de opzet van MP5 gecombineerd met ondersteuning van de onderhoudsdeskundigen van Datastream is een snelle implementatie gewaarborgd,' aldus Verplancke.

Van Oord ACZ is een privé-onderneming met een jaaromzet van zo'n 550 miljoen gulden. Van Oord ACZ investeerde meer dan 200 miljoen gulden in de bouw van twee nieuwe trailing suction hopper baggerwerktuigen, de Volvox Terranova (20.000 m3) en de Volvox Atalanta (4.500 m3). Beide baggerwerktuigen zijn sinds januari 1999 in gebruik.

Datastream Systems, Inc. is marktleider. op het gebied van Computerized Maintenance Management Systems (CMMS) en Enterprise Asset Management (EAM) systems die als doel hebben de efficiency te verbeteren, stilstand te verminderen en kosten te reduceren. Datastream heeft wereldwijd meer dan 47.000 onderhoudsbeheersystemen verkocht wat meer dan 55% marktaandeel betekent in de CMMS/EAM-sector. Het hoofdkantoor is gevestigd in Greenville, South Carolina (V.S.). Datastream heeft kantoren in 10 landen en software producten in 15 talen. Datastream heeft klanten in 129 landen en onder hen bevindt zich zo'n 60 procent van de Fortune 500. Voor meer informatie over Datastream of haar producten verwijzen wij u graag naar onze meertalige website: https://www.datastream.nl

. Gebaseerd op het aantal verkochte eenheden, Automation Research
Corporation, 1998.

N.B. Foto's van de contracttekening zijn beschikbaar voor publicatie.

This news release contains forward-looking statements which involve a number of risks and uncertainties that could cause actual results to differ materially from historical results or those anticipated. Potential risks and uncertainties include, but are not limited to, those described in the Company's Quarterly Report on Form 10-Q, filed with the Securities and Exchange Commission for the quarter ended September 30, 1998. With respect to such forward-looking statements, Datastream seeks the protections afforded by the Private Securities Litigation Reform Act of 1995.

NOTE TO EDITORS: If you are interested in viewing additional information on Datastream, please visit our web site at https://www.dstm.com. The Van Oord ACZ web site can be found at https://www.voacz.com

Datastream and MP5 are registered trademarks of Datastream Systems, Inc. All other products or company names mentioned are used for identification purposes only and may be trademarks of their respective owners.
For more information and pictures, please contact Bert Verplancke, Datastream Systems, Inc, at +31 (0) 10 2064711 or e-mail hverplancke@dstm.nl.

CONTACTPERSOON:

Bert Verplancke