Ingezonden persbericht

De Balie en John Leerdam geven nieuwe impuls aan 'urban theatre'

De Balie en theatermaker John Leerdam slaan de handen ineen. Dit komend seizoen maakt John Leerdam speciaal voor het podium van De Balie een aantal gengageerde theatervoorstellingen met een politieke lading. De samenwerking start op 29 november met de eerste aflevering - teveens premire - van de zesdelige theatersoap Snorder. Met een wisselende cast, waaronder Humberto Tan en onder voorbehoud Marco Borsato en Howard Komproe, en een team van tekstschrijvers bestaande uit Jenny Mijnhijmer, Paulette Smit, Manoushka Zeegelaar Breeveld en Robert Vuijsje (Alleen maar nette mensen), becommentarieert Snorder op humorvolle wijze de cultureel diverse, door migratie veranderende samenleving.

De Balie bracht de afgelopen jaren diverse theatervoorstellingen ten tonele, waaronder Eddy Terstall's De Dood van Theo van Gogh, Theodor Holman's Breivik vs Wilders met Thijs Rmer en Hugo Koolschijn en Beatrix en de Premiers, met onder anderen Jeroen Spitzenberger en Huub Stapel. Yoeri Albrecht, directeur van De Balie, over de samenwerking met John Leerdam: "John Leerdam heeft een grote naam als theatermaker. Hij is vrijwel de enige Nederlandse vertegenwoordiger van een genre dat je urban theatre zou kunnen noemen, waarbij hij aansluit bij makers als bijvoorbeeld Spike Lee uit New York. Dat John zich aan De Balie verbindt is goed nieuws, niet alleen omdat zijn werk een divers publiek aanspreekt, maar ook voor de ontwikkeling van het publiekstheater in Nederland. De verbinding die Leerdam telkens weer weet te maken tussen kunst en actualiteit sluit naadloos aan bij alles waar De Balie voor staat."

Met het verdwijnen van het MC Theater valt er een gat op het gebied van intercultureel theater in Amsterdam. Met deze samenwerking willen De Balie en John Leerdam hier een nieuwe impuls aan geven, door urgente issues over diversiteit aan te kaarten en de dialoog aan te zwengelen. 'Met mijn voorstellingen in De Balie richt ik me op de pijnpunten van de Nederlandse geschiedenis, het leven tussen verschillende culturen, verholen racisme, onrecht en identiteit', aldus John Leerdam. Naast Snorder wordt komend seizoen de monoloog Saida van en met Paulette Smit en David Mamet's toneelstuk Race in de regie van John Leerdam in De Balie opgevoerd.

Over John Leerdam
John Leerdam studeerde Theaterregie en de opleiding tot Dramadocent aan de Amsterdamse Theaterschool. Vervolgens voltooide hij zijn Master in Fine Arts aan de Columbia University in New York. Van 1996 tot 2003 was hij directeur en artistiek leider van het Cosmic Theater, later het MC Theater, waarna hij tot 2012 Tweede Kamerlid was voor de Partij van de Arbeid. Vanaf 2005 is hij de stuwende kracht achter Stichting Julius Leeft!, waar hij gensceneerde muzikale theatrale readings maakt over het onverwerkte verleden binnen het Nederlandse Koninkrijk. Over Snorder
Kun je in het Nederland van 2014 nog hosselend overleven? Snorder is een theatersoap over de gezellige gekte bij het illegale taxibedrijf in Amsterdam Zuidoost waar Diana en Charles aan het hoofd staan. Snorder gaat over zakendoen, romantiek, politiek en generatieverschillen.

Leerdam over Snorder: 'Er is al jaren een behoefte om mensen in Zuidoost per taxi te vervoeren. Er wordt hier nauwelijks tot niets aan gedaan, dus ontstaat er een illegaal circuit. De verhalen van alle verschillende culturen die in Zuidoost wonen en die van alle rangen en standen zijn, zien we niet of nauwelijks terug in het theater en op televisie. Ik kaart dit probleem op een theatrale en grappige manier aan zodat men kan lachen maar tegelijkertijd aan het denken wordt gezet.

Regie: John Leerdam
Tekst: Robert Vuijsje, Jenny Mijnhijmer, Manoushka Zeegelaar Breeveld, Paulette Smit Spel: Humberto Tan, Manoushka Zeegelaar Breeveld, Helen Kamperveen, Guilly Koster, Vastert van Aardenne e.v.a. Kaartprijs: 15,00 (normaal) / 12,50 (kkorting met CJP, Student, Stadspas) Tickets via www.debalie.nl
Speeldata: Za 29 nov, za 27 dec 2014, za 24 jan, za 21 feb, za 28 mrt en za 25 apr 2015

Over Saida