Ingezonden persbericht

De CIO is dood - lang leve de CIO. De cloud herdefinieert de rol van de CIO

CIO's zien taken verschuiven richting operationele verantwoordelijkheden, meer interne consultancy en minder IT-infrastructuurbeheer

Amsterdam, 23 januari 2013 - Volgens een onderzoek in opdracht van Brocade (Nasdaq: BRCD) verandert de rol van de Chief Information Officer (CIO) fundamenteel in de komende jaren. In het onderzoek werd aan honderd CIO's in de EMEA-regio gevraagd naar hun rol. Uit de antwoorden komt naar voren dat de rol van de CIO veel meer in de richting van adviseur en mediator gaat door de opkomst van de cloud en door minder controle van de IT-afdeling als gevolg van een democratisering van de IT. Daarentegen hebben CIO's alleen met een juiste infrastructuur de vrijheid om meer strategische verantwoordelijkheden op zich te nemen en zo een operationele positie in te nemen en hun plek voor de lange termijn veilig te stellen.

Bijna de helft van de ondervraagde CIO's verwacht dat de toename van cloudgebruik en het feit dat bedrijfsonderdelen steeds vaker hun eigen IT-inkoopprocessen beheren, zorgen voor minder kopzorgen over technisch onderhoud van de infrastructuur. Maar toch is driekwart van hen bang dat de SLA's niet aan de minimumeisen voldoen. Meer dan de helft maakt zich zorgen dat men niet in staat is het datavolume en de vereiste bandbreedte te voorspellen en zodoende het netwerk niet effectief kan beheren. Beide issues kunnen leiden tot flinke downtime en langzame applicaties. Dit beïnvloedt de productiviteit, kan ervoor zorgen dat bedrijven niet compliant zijn en er klanten door verliezen. Ondertussen stijgen de IT-kosten .

Slechts twintig procent van de geïnterviewden ziet de rol van de CIO zoals die nu is, uiteindelijk overbodig worden. Dat zal niet binnen de komende tien jaar gebeuren. De respondenten geloven eerder dat hun rol evolueert naar een bredere functie, en een derde ziet voor zichzelf een weg richting meer strategische discussies. Volgens CIO's leiden de zorgen rond de operationele impact van het outsourcen van IT-diensten tot een samensmelting van de rollen van de CIO en de COO, nu het netwerk steeds bedrijfskritischer van aard wordt.

Alberto Soto, vicepresident van Brocade EMEA: "Voor toegang tot applicaties, informatie en communicatiesystemen is het netwerk niet zomaar een middel, zoals een tablet, laptop of smartphone. Het is de enabler van alle zakelijk communicatie, activiteiten en transacties. Als dat netwerk niet goed beheerd en ontwikkeld wordt, kunnen de consequenties aanzienlijk en financieel erg ongunstig zijn. De rol van de CIO om toegang tot applicaties en diensten te verzekeren, wordt steeds bedrijfskritischer en strategischer, en staat binnen de groei van een organisatie centraal."

Meer dan een derde van de respondenten beaamt dat cloud-diensten in onderdelen van hun organisaties worden ingezet zonder dat de IT-afdeling hierbij betrokken wordt. Twee derde voorziet dat steeds meer bedrijfsonderdelen zelf cloud-diensten gaan aanschaffen in de periode richting 2020. Terwijl de cloud vooral gebruikt wordt door de IT-afdeling en niet door de verschillende andere afdelingen, vindt toch de helft van de ondervraagde CIO's het lastig om het bedrijfsnetwerk efficiënt te beheren vanwege een gebrek aan inzicht in datavolume en vereiste bandbreedte. Dit zien ze als belangrijkste zorg als het gaat om cloud-gebruik zonder tussenkomst van de IT-afdeling. Daarbij haalt twee derde ook nog aan dat SLA's, kijkend naar het gebruik van clouddiensten, wellicht niet voldoen aan de standaardeisen,

Het resultaat is, dat de rol van CIO evolueert en dat het opleggen van regels, het verbreiden van de technologische boodschap en het overleg tussen bedrijfsonderdelen en hun leveranciers tegen 2020 de belangrijkste verantwoordelijkheden voor de CIO worden, aldus de respondenten. En twee derde ziet door deze veranderende IT-levering eerder hun rol samengevoegd met die van de COO dan dat ze worden vervangen door de Chief Financial Officer (CFO). Doordat ze zien dat technologie steeds essentiëler wordt voor het functioneren van een organisatie.

Het ontwikkelen van regels en het opleggen ervan worden steeds belangrijker onderdelen van het risicomanagement, alsook beveiliging en beheer van apparaten nu Bring Your Own Device (BYOD) en mobiliteit van werknemers in razend tempo door bedrijven geadopteerd worden. Maar weinig CIO's zien in deze trends kantoren verdwijnen, maar denken wel dat het leidt tot meer hot-desking en de behoefte aan investeren in campusnetwerken, zodat iedereen toegang heeft tot belangrijke diensten - zowel eigen diensten als die van derden.

Tegelijkertijd groeit de behoefte aan advies over het extraheren van informatie uit verschillende gefragmenteerde databronnen. Meer dan de helft van de CIO's geeft toe dat het verkrijgen van strategische data al een uitdaging werd toen de bedrijven 'virtueler' werden.

"Dit onderzoek brengt verscheidene belangrijke punten aan het licht over netwerken in moderne bedrijven, en over het strategisch belang van de evoluerende rol van de CIO. De CIO zal strategisch blijven werken, maar in de komende jaren een ander takenpakket krijgen. CIO's moeten daarom nauw samenwerken met infrastructuurpartners om de beste middelen te vinden om hun bedrijf te laten floreren", aldus Soto.

De netwerkoplossingen van Brocade helpen bedrijven wereldwijd om soepel over te stappen naar een wereld waarin applicaties en informatie zich overal kunnen bevinden. Van datacenters tot campusnetwerken tot het kernnetwerk van de serviceprovider - deze oplossingen zorgen voor een vereenvoudigde netwerkinfrastructuur met innovatieve technologieën. Brocade is leider in de Storage Area Network-markt (SAN) met de meest betrouwbare en energie-efficiënte oplossingen, en biedt innovatieve Ethernet fabric-technologie en geavanceerde Ethernet-netwerkoplossingen als onderdeel van een complete switching-, routing-, draadloos- en application delivery-portfolio.

Om aan de toenemende eisen van gedistribueerd- en mobiel-computergebruik te voldoen, heeft Brocade zijn datacenterexpertise uitgebreid naar het gehele netwerk. Met deze benadering behalen organisaties hun doelen op het gebied van consolidatie, virtualisatie en cloud computing.

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Vanson Bourne. Honderd CIO's van organisaties met tussen 250 en meer dan drieduizend medewerkers in EMEA (Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en het Midden Oosten) kregen de vragen in de herfst van 2012 voorgelegd.

Meer informatie is te vinden op www.brocade.com.

Over Brocade
Brocade (Nasdaq: BRCD) is een pure netwerkleverancier die innoveert om hoogwaardige netwerken eenvoudiger te kunnen implementeren, te beheren en te schalen in de meest veeleisende omgevingen.

© 2012 Brocade Communications Systems, Inc. Alle rechten voorbehouden.

ADX, Brocade, Brocade Assurance, Brocade One, het B-wing-symbool, DCX, Fabric OS, ICX, MLX, MyBrocade, SAN Health, VCS en VDX zijn geregistreerde handelsmerken en AnyIO, HyperEdge, NET Health, OpenScript en The Effortless Network zijn handelsmerken van Brocade Communications Systems, Inc. in de Verenigde Staten en/of in andere landen. Andere merk-, product- of dienstennamen die hierboven zijn genoemd, zijn het handelsmerk van hun respectievelijke eigenaren.

Deel: ' De cloud herdefinieert de rol van de CIO '