De gemeenteraad heeft geen toekomst

Heeft stemmen op 19 maart 2014 eigenlijk wel zin?

EINDHOVEN, 20131118 -- Op 19 november verschijnt het boek ‘De gemeenteraad heeft geen toekomst’ van de auteurs Jasper Loots en Piet-Hein Peeters. Het boek laat een verontrustend beeld zien van de voortgaande marginalisering van de gemeenteraad. Over veel dossiers heeft de raad weinig tot niets meer te zeggen. De macht ligt bij bestuurders, ambtenaren en managers en bestuurders in de semi-publieke sector. Veel beleid wordt bovendien gemaakt in regionale verbanden, ver weg van invloed en controle door de gemeenteraad. Wat is nog de betekenis van de gemeenteraad? Hebben die verkiezingen op 19 maart wel zin? Waarom dat hele circus optuigen?

Jasper Loots, adviseur en onderzoeker in de publieke sector, en Piet-Hein Peeters, journalist, vroegen het aan ervaren bestuurders en deskundigen. Zij interviewden Marijke Vos, Erwin van de Krabben, Pieter Tops, Jan Mans, Douwe Jan Elzinga, Klaartje Peters, Jantine Kriens, Marcel Boogers en René Gude. De auteurs confronteerden vervolgens een aantal raadsleden met de bevindingen uit de interviews.

De aanstaande decentralisaties bieden gemeenteraden de mogelijkheid een centrale positie op te eisen in de inrichting van het sociale domein. De gevoerde gesprekken stemmen ook in dit opzicht echter weinig optimistisch. De contouren van de toekomstige gemeente worden ook op het gebied van zorg en welzijn niet door de raadsleden getekend. Zij staan erbij en kijken ernaar. De lokale democratie lijkt het definitief af te leggen tegen de technocratie. Dat zou hét thema van de aanstaande raadsverkiezingen moeten zijn.

“We zouden die verkiezingen een keer moeten overslaan” - Marcel Boogers, hoogleraar innovatie en regionaal bestuur

“Eén keer per maand moest ik naar de raad en vroeg ik me af waar die het nou toch weer over hadden. Ik was altijd weer blij als ik het had gehad.” - Jan Mans, voormalig burgemeester in acht Nederlandse gemeenten

De gemeenteraad heeft geen toekomst (verschijnt 19 november 2013)

Waarom stemmen op 19 maart 2014?

Jasper Loots en Piet-Hein Peeters

Isbn: 978 9078709 237