AutoRai

25-2-2003

De Hoggar, een concept-car

Extreem en bijna onecht; zo oogt de imposante 2-zits buggy van Peugeot met de naam Hoggar. Beelden van eindeloze vlakten die met het grootste gemak worden doorkruist doemen op als je het robuuste, onweerstaanbare uiterlijk ziet.

Dat kan op een verantwoorde manier realiteit worden want de auto is voorzien van de nieuwste dieseltechniek en een aantal originele constructies zoals twee aandrijfunits en een aangepast veersysteem. Gebaande paden kunnen nu echt verlaten worden. De tweezitter heeft een ongelofelijke actieradius en net als andere Peugeots, een roetfilter dat zorgt voor schone uitlaatgassen.

STYLING
Met de wielen op de uiterste hoeken en een compacte opbouw toon de Hoggar kort en bondig. De lijn van het voorscherm loopt omhoog over de voorwielen, daalt dan naar achteren en loopt bij de achterwielen weer sterk omhoog tot over de achterwielen.Dat geeft de auto een elegante en dynamische uitstraling met een kracht en stevigheid als van een roofdier dat klaar is voor de aanval. De voorkant lijkt op die van de RC Schoppen en RC Ruiten met een motorkap die doorloopt tot in de grille met het trotse embleem van het merk. De achterkant van die kap strekt zich uit tot in het interieur via twee ronde vormen die de voorruit lijken te doorkruisen en eindigen in twee instrumentenpanelen. De koplampen zien eruit als de halfgesloten ogen van een waakzame kat; de achterkant van de Hoggar is gespierd, klaar om zandduin na zandduin te verschalken. Het interieur is puur en aangekleed met geraffineerde materialen zoals leer en metaal. Alles wat in direct contact staat met het lichaam van de inzittenden, zoals de sportieve stoelen, is bekleed met schuim en overtrokken met leer. De woorden luxe en comfort zijn hier op hun plaats.

HET MECHANIEK
De Hoggar is een extreme sportauto met twee zitplaatsen en twee dwarsgeplaatste moderne aandrijfunits, één voorin en één achterin, die samen de vier wielen aandrijven. De auto heeft een zelfdragende kooiconstructie van carbon en honingraatpanelen die versterkt zijn met twee roestvrijstalen, 76 mm dikke, dakbogen. Deze buizen dienen tevens als luchtinlaatkanalen. De rechter voor de voorste motor en de linker voor de motor achterin. Aan de voor- en achterkant is een subframe aan de carbon kooi gemonteerd waarin de aandrijfunit is bevestigd. Het voorste subframe is op zes plaatsen vastgezet, het achterste heeft vier bevestigingspunten. Aan deze subframes zijn ook de veerelementen en de dubbele wieldraagarmen vastgezet. Elke aandrijfunit bestaat uit een 4-cilinder HDi-motor met twee bovenliggende nokkenassen, 16 kleppen en een cilinderinhoud van 2.168 cm3. Elke motor heeft een maximaal vermogen van 133 kW. Samen zijn ze dus goed voor 266 kW, zo'n 360 pk, en een maximaal koppel van 800 Nm. Het uitlaatsysteem van elke motor is voorzien van een katalysator, een roetfilter en een demper. De linker uitlaatpijp is van de voorste motor, de rechter van de achterste. De twee radiateurs van het koelsysteem zijn ter hoogte van de voorruit geplaatst om de overhang voor te beperken. De beide motoren hebben een gecombineerd koelsysteem. De rechter radiateur heeft een extra koud blok voor de koeling van de inlaatlucht. Deze lucht wordt aan de voorzijde van de auto aangezogen en via het motorkapframe naar de radiateur geleid. Elke aandrijfunit heeft z'n eigen elektronica. Een centrale computer verdeelt de signalen van het gaspedaal en van het schakelmechanisme. Deze computer zorgt voor een goede samenwerking tussen de beide aandrijfunits en beschikt over noodprogramma's (om bijvoorbeeld op één motor verder te kunnen). De zuinige HDi-motoren en twee brandstoftanks van elk 80 liter zorgen voor een enorme actieradius. De twee ML 6C-versnellingsbakken worden door elektrisch bediende, hydraulische servo's aangestuurd. Het schakelen gebeurt sequentieel met behulp van flippers achter het stuurwiel of de centraal geplaatste selectiehendel. Volledig automatisch schakelen behoort ook tot de mogelijkheden. Natuurlijk kan de Hoggar ook op slechts één van beide motoren rijden. De wielophanging van deze concept-car bestaat uit twee boven elkaar liggende triangels. Elke as heeft een stabilisatorstang. De driehoekige draagarmen zijn van lichtmetaal en staan een grote veeruitslag van 500 mm toe. Om ondanks deze grote uitslag toch exact te kunnen sturen, werd de constructie van voorwielophanging aan beide zijden speciaal aangepast. Elk wiel wordt afgeveerd door twee veer-/gasdemperunits. De dempers zijn verbonden met een reservoir waardoor het werkvolume wordt vergroot zonder dat de inbouw meer ruimte vraagt. Het bekrachtigde remsysteem bestaat uit vier geventileerde schijven (Ø 380 mm) en remklauwen met zes zuigers. De lichtmetalen velgen hebben een diameter van 21". De Michelin banden sluiten naadloos aan bij het originele ontwerp.

UITRUSTING
Door de toepassing van leer en aluminium heerst binnenin de auto een high-tech sfeer. De schaalstoelen zijn gemaakt van lichtmetaal en bekleed met leer. Elke stoel heeft een vierpunts-rolgordel die de passagier goed op z'n plaats houdt. Op het dashboard bevinden zich twee toerentellers; voor elke motor één. Bovenop de centrale console is een verticaal touch-screen gemonteerd. Met behulp van een pen kan tussen de verschillende schermen worden gebladerd. Het hoofdscherm toont de belangrijkste gegevens zoals de snelheid (informatie verstrekt door het GPS), de kilometerstand, de bestemming, het kompas en de hellingshoekmeters. Om de waypoints voor het GPS in te voeren, toont het scherm een kaart. Een ander scherm toont het beeld van de ingebouwde camera, tegelijk met de hellingshoekmeters, die hulp bieden bij moeilijke manoeuvres. Er is een scherm voor de geluidsinstallatie die gebruikmaakt van MP3-bestanden. Tenslotte is er een scherm waarop de informatie over de beide aandrijfunits wordt getoond. Waarschuwingen worden altijd met voorrang weergegeven. De Hoggar is een open auto, de cockpit heeft geen dak. De portieren zijn meer klapdeurtjes in het verlengde van de voorschermen maar bieden wel een onbelemmerd uitzicht naar beneden. Voor de verlichting wordt rijkelijk gebruik gemaakt van LED-techniek. De koplampunits bevatten elk drie plexiglazen, oranjekleurige strips waarachter LED's zitten om de richting aan te geven. Het dim- en grootlicht bestaat uit LED's die afhankelijk van de stuur- en hellingshoeken worden ingeschakeld. De parkeerlichten zijn iets blauw gekleurd. Naast de gewone buitenspiegels is er voorop een camera gemonteerd die helpt bij het ontwijken van obstakels. Afstandssensoren completeren het hulpsysteem.

Deel: ' De Hoggar, een concept-car '




Lees ook