De Natuurhoeve wint rechtszaak over puddingvorm tegen Mona (FrieslandCampina)

BENSCHOP, 20120424 -- Zuivelproducent De Natuurhoeve uit Benschop hoeft haar puddingbeker niet aan te passen. Dat besliste het Gerechtshof Arnhem vandaag in het hoger beroep van een kort geding dat was aangespannen door zuivelgigant FrieslandCampina (Mona). De Natuurhoeve levert pudding onder private label aan o.a. Albert Heijn en Lidl, en haar eigen merk GENIET ligt onder andere bij Hoogvliet en Coop in het schap.

Inzet van dit kort geding is de vorm van de puddingbeker van De Natuurhoeve. Volgens FrieslandCampina zou die teveel op de Mona beker lijken. Het gerechtshof bevestigde het eerdere oordeel van de rechtbank Utrecht: de puddingvorm van De Natuurhoeve stemt niet overeen met de Mona beker. De beker maakt geen inbreuk op merkrechten van Mona en is ook niet een ‘slaafse nabootsing’ van de Mona beker: “De consument die voor het schap staat zal ook bij oppervlakkige en vluchtige waarneming snel het verschil opmerken.” FrieslandCampina moet alle kosten van De Natuurhoeve in verband met de procedure vergoeden.

Mariska Lekkerkerker, verantwoordelijk voor de marketing van De Natuurhoeve, is heel blij met dit oordeel: “Wij wilden een eigen, herkenbare beker ontwikkelen. Daarbij zijn wij niet over één nacht ijs gegaan. Natuurlijk heeft onze puddingbeker bogen: daaraan ziet het publiek juist dat het pudding is. Het gerechtshof heeft duidelijk beslist dat Mona de traditionele bogenvorm niet kan monopoliseren. Nu kunnen wij ons weer helemaal richten op waar wij goed in zijn: lekkere pudding maken. We zijn alweer bezig met een nieuwe smaak.”

De vlag hangt uit bij het familiebedrijf, dat vorige week ook al positief in het nieuws was met haar duurzaamheidsprogramma Duurzame Weidezuivel

[puddingen]

Deel: ' De Natuurhoeve wint rechtszaak over puddingvorm tegen Mona '