Ingezonden persbericht

Zondag 29 augustus 2010

De Nederlandse Islamitische Omroep (NIO) stopt met positief saldo

Vandaag (zondag 29 augustus) was de laatste uitzending van NIO. De Nederlandse Islamitische Omroep (NIO) stopt per 1 september 2010 met zijn wekelijkse uitzendingen op Radio, Televisie en Internet.

De afgelopen 5 jaar heeft de NIO met spraakmakende programma's de zendtijd ingevuld. De omroep verkeerde bovendien nimmer in onrustig financieel vaarwater.

De NIO sluit zijn boeken af met een positief saldo dat, via SVIZ, aan de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep, wordt overgemaakt.

"We kijken terug", aldus programmaleider Mustafa Aarab, "op een interessante tijd waarbij een prettige en collegiale werksfeer de boventoon voerde."

De NIO is 5 jaar geleden begonnen met uitzenden nadat het Commissariaat voor de Media (CvdM) oordeelde dat de Nederlandse Moslim Omroep (NMO) niet representatief genoeg was om alleen de zendtijd voor de Islam in te vullen. Het CvdM trok op 26 maart 2010 de zendtijd van de NMO volledig in wegens grote financiële problemen.

De NIO werd vervolgens door de Stichting Verzorging Islamitische Zendtijd (SVIZ) verzocht om tot 1 september 2010 de volledige zendtijd voor de Islam voor zijn rekening te nemen. De NIO betreurt het dat er door de licentiehouder van de NIO, het Contactorgaan Moslim en Overheid (CMO), niet opnieuw een zendtijdaanvraag is ingediend bij het CvdM.

Deel: ' De Nederlandse Islamitische Omroep (NIO) stopt met positief saldo '