Carros

De nieuwe Audi A4 Cabriolet: sterke zescilinder motoren

Debuut op de IAA Frankfurt

(10 augustus 2001)

In de bijna tien jaar dat de Audi Cabriolet in productie is geweest, heeft hij de status van een klassieker verworven. Nu treedt de lang verwachte opvolger voor het voetlicht. Op de IAA 2001 te Frankfurt (13 t/m 22 september) presenteert Audi de eerste representant van de nieuwe A4 Cabriolet-generatie. Een vierzits cabrio met volautomatische 'soft top', die voorjaar 2002 bij de dealers zal staan.

De 4,57 meter lange en 1,77 meter brede tentoonstellingsauto vernieuwt de klassiek--elegante lijn van de huidige Audi Cabriolet en accentueert tegelijkertijd de sportieve uitstraling van Audi. De productieversie van de nieuwe A4 Cabriolet biedt temperamentvol rijplezier. Daar staan de dynamiek van de maximaal 162 kW (220 pk) sterke V6-motoren, de handelbaarheid van het aluminium onderstel en het elegante design in karakteristieke Audi-stijl borg voor. Het vlakke front, de subtiele wigvorm en de krachtig gelijnde achterpartij met zichtbare uitlaatpijpen maken duidelijk dat we hier te maken hebben met een sportief talent.

De dubbele grille, de markante, ronde wielkasten en ook de basislijn van het silhouet maken direct duidelijk dat de Cabriolet lid is van de A4-familie. Toch heeft hij met zijn krachtige proporties en eigenzinnige styling van front en achterpartij een eigen uitstraling. Het voorruitframe met zijn aluminium oppervlak en de aluminium lijsten op de taillelijn accentueren dit. De nieuwe Cabriolet is het meest emotionele model van het A4-programma.

Twee krachtige V6-motoren zorgen voor een toepasselijk prestatieniveau van de voorwielaangedreven Audi A4 Cabriolet. De nieuwe, 162 kW (220 pk) sterke 3.0 V6 met aluminium motorblok en traploze nokkenasverstelling, en de tot 125 kW (170 pk) opgevoerde 2.4 V6 zijn direct vanaf de introductie beschikbaar. Met een koppel van 300 Nm respectievelijk 230 Nm is onder alle omstandigheden een soevereine trekkracht beschikbaar. Dit garandeert dat de tussensprints al even imponerend zijn als de acceleratie van 0-100 km/h.

Uiteraard bieden de beide motoren een sportief-gecomponeerde 'zescilindersound' en een rustige motorloop - een combinatie die vooral door cabrio-rijders wordt gewaardeerd. Met de traploze multitronic-transmissie biedt de nieuwe Audi A4 Cabriolet een noviteit in het cabrio-segment. Want deze transmissie combineert de dynamische kwaliteiten van een handgeschakelde versnellingsbak met het comfort van een automaat. De multitronic vult deze kenmerken nog aan met de sensatie van traploos accelereren. De sportieve talenten van de nieuwe A4 Cabriolet beperken zich echter niet alleen tot de aandrijving. Ook het lichtgewicht aluminium onderstel, dat is gebaseerd op de veelgeprezen wielophanging van de A4 limousine, biedt uitstekende voorwaarden voor een optimale en wendbare handelbaarheid en daarmee voor puur rijplezier.

De viermaal geleide voorwielophanging en de trapezium-arm achteras bieden een exacte stuurprecisie en een duidelijk gedefinieerd rijgedrag met een uitstekende dwarsstabiliteit; ook het rijcomfort profiteert van de doordachte wielophanging, want geringe onafgeveerde massa's zorgen voor een uiterst gevoelige respons van de vering. De ingenieurs van Audi hebben enerzijds de onderstelcomponenten consequent op een sportieve rijstijl afgestemd, anderzijds hebben ze het onderstel - en dus het zwaartepunt - verlaagd in verhouding tot de limousine en Avant. Dit concept wordt aangevuld door de grote torsiestijfheid van de cabriolet-carrosserie. Ten opzichte van zijn voorganger is hij maar liefst 112 procent stijver - een indrukwekkende prestatie. Deze verbetering komt zowel ten goede aan de rijdynamiek als het comfort. Ook de veiligheid profiteert van de stijve carrosseriestructuur. De doelstelling van Audi was om een stabiliteit
- en daarmee een botsbestendigheid - te realiseren die vergelijkbaar is met die van de A4 limousine. Dat model heeft reeds in verschillende botsproeven de effectiviteit van het veiligheidsconcept bewezen - bijvoorbeeld met een uitstekende 'vier-sterren-score' bij de EuroNCAP-botsproef.

Veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers maken uiteraard deel uit van het veiligheidspakket, net als fullsize front- en zij-airbags. Daarbij bieden de in de voorstoelen geïntegreerde zij-airbags bescherming aan zowel hoofd als bovenlichaam. Als de auto onverhoopt over de kop slaat, zorgt een actief rolbeugelsysteem voor extra veiligheid. Daarbij worden, gestuurd door een rolsensor, in een fractie van een seconde twee rolbeugels achter de achterste zitplaatsen omhoog geschoven. Samen met het extreem stijve voorruitframe bieden deze bij over-de-kop-slaan de nodige overlevingsruimte voor de inzittenden voor- en achterin. De actieve veiligheid wordt nog verder verbeterd door het elektronische stabiliteitsprogramma ESP (standaard) met hydraulische remassistent. De Audi A4 Cabriolet is standaard uitgerust met een elektrohydraulische kapbediening en een verwarmbare, glazen achterruit. Uiteraard biedt de cabrioletkap een uitstekende geluids- en temperatuurisolatie, zodat de A4 Cabriolet ook comfortabel bruikbaar is in de winter. Al even vanzelfsprekend: de uitstekende materiaal- en afwerkingskwaliteit van het interieur. De sportief uitgevoerde cockpit wordt geaccentueerd door een markante middenconsole. Met aluminium omringde, ronde ventilatieroosters versterken de dynamische uitstraling. Op deze manier verschilt de Cabriolet ook in het interieur bewust van de andere A4-modellen. Een aspect dat zijn exclusieve positie versterkt. Ook als het gaat om interieurruimte reizen de inzittenden van een A4 Cabriolet op hoog niveau. De wielbasis is ten opzichte van de huidige Cabriolet 100 mm langer geworden.

Dit betekent aanmerkelijk meer ruimte, zowel voor- als achterin. Daarmee is de A4 Cabriolet een volwaardige vierzitter. Zo hebben de achterpassagiers 66 mm meer beenruimte en 67 mm extra breedte op schouderhoogte; voorin is er 36 mm extra breedte voor de schouders. De kofferruimte is eveneens aanmerkelijk groter geworden. Dankzij de variabele constructie is bij gesloten kap een volume van 315 liter beschikbaar. Bij geopend dak is dat nog altijd 246 liter; een inhoud waarmee de nieuwe Audi A4 Cabriolet alle belangrijke concurrenten ver achter zich laat. Ook de tankinhoud van de Audi A4 Cabriolet is met 70 liter de grootste in deze klasse.

Standaard beschikt de Audi A4 Cabriolet over talrijke zaken die bij andere auto's vaak alleen tegen meerprijs verkrijgbaar zijn, zoals automatische kapbediening, automatische airconditioning en actieve rolbeugels. Eveneens standaard zijn elektrisch bedienbare ramen, centrale vergrendeling met afstandsbediening,
IsoFix-kinderzitjebevestiging op drie zitplaatsen, en 16-inch lichtmetalen velgen. Daarnaast biedt Audi voor de A4 Cabriolet een uitgebreid programma meeruitvoeringen. Daarmee kan elke Audi A4 Cabriolet optimaal worden geïndividualiseerd. Prijzen zijn in dit stadium nog niet bekend.

Deel: ' De nieuwe Audi A4 Cabriolet, sterke zescilinder motoren '




Lees ook