De nieuwe Renault Scénic

(22 Juli 1999)

PERSBERICHT:

Tekenend voor het vernieuwende vermogen van Renault wist de Scénic met haar unieke concept klanten te trekken uit het grensgebied tussen de segmenten Ml en M2 en zo een nieuw marktsegment te creëren. Eind 1996 op de markt gebracht was de Scénic na de Espace in 1984 en de Twingo in 1993 de laatste van een reeks succesvolle monospace- Renaults. Nu Renault te maken krijgt met een actieve concurrentie is de Scénic vernieuwd met een expressiever gezicht, een nog verder verbeterd compact-car concept en een hoog interieurcomfort. Al vanaf het eerste uitrustingsniveau RN biedt de nieuwe Scénic meer standaardvoorzieningen en aan de veiligheid is alle aandacht besteed. Ook is het motorgamma uitgebreid met - naast de 1.9 D en dTi - de nieuwe meerkleppen-benzinemotoren van Renault, met name de 2.0 16V 140 pk motor met variabele nokkenastiming.

Scénic, een internationaal succes
Het succes van de Scénic berust vooral op een vernieuwend concept van leefbaarheid in het interieur, veel vernuftige aanpassings- en opbergmogelijkheden en een bijzonder aantrekkelijke prijs. De aantrekkingskracht hiervan op klanten uit de segmenten M1 en M2 zorgde in Frankrijk, maar ook in de andere Europese landen, voor het ontstaan van een heel nieuw marktsegment: dat van de 'compacte monospace-auto's' binnen segment M, tot 4,15 meter lang en 1,70 meter breed.

Waar het succes van een concept zoal toe kan leiden... Renault is altijd al een baanbrekende autoconstructeur geweest. De Espace getuigde in 1 984 van visie en vervolgens werd een heuse familie van monospace-auto's ontwikkeld, met de Twingo in 1993 en tenslotte de Scénic in 1996. Een ingenieuze, compacte monospace, waarvan er inmiddels al meer dan 700.000 zijn gemaakt.

Met een voorsprong van zeker twee jaar op de directe concurrenten deed de Scénic zich eind 1996 gelden als een monospace voor de massa, die veel succes zou oogsten in Frankrijk en de rest van Europa. In 1998 bedroeg de verkoop 87.284 exemplaren in Frankrijk, 265.000 in West-Europa en meer dan 300.000 over de hele wereld. In 1997 werden in Nederland 9.013 Scénics verkocht (marktaandeel 1,88%), in 1998 waren dit 9.815 exemplaren (1,81%). In 1999, in de periode januari t/m juni, zijn reeds 10.110 Scénics geregistreerd. Dit is na 6 maanden dus ruim meer dan over heel 1998.

Een productie van 1600 auto's per dag
De verkoop van de Scénic betrof vorig jaar meer dan 4% van de Franse automarkt en 2% van de totale afzet in Europa. In de George Besse fabriek van Douai worden inmiddels 1 600 auto1s per dag gemaakt, omdat de groeiende vraag nog steeds bijna niet is bij te houden. De productie moest al vanaf het begin elk semester worden opgeschroefd en is sindsdien verdrievoudigd.

In Frankrijk was de Scénic in 1998 goed voor meer dan de helft (54%) van de
Mégane-verkoop. Voor heel West-Europa (dus inclusief Frankrijk) komt dat cijfer uit op 48%, maar de onderlinge verschillen zijn groot: 20% in Spanje, bijvoorbeeld, tegen 70% in Zwitserland en Oostenrijk. In Nederland is de Scénic goed voor 55% van de mix.

Maar de Scénic is niet alleen in trek in Europa. In Curitiba, Brazilië, is de Ayrton Senna fabriek begonnen met de productie voor het Mercosur-gebied en vanaf het volgende millennium zullen er nog meer werelddelen worden veroverd. De Scénic is een auto voor de hele wereld en is nu al te koop in ruim 30 landen, waaronder Japan, Singapore, Rusland en Zuid-Afrika.

Dat internationale succes verklaart ook waarom Renault heeft besloten de Scénic een autonome status toe te kennen ten opzichte van de Mégane, met een apart beleid voor ontwikkeling en marketing.

De Scénic en de concurrentie
Hoewel de concurrentie in het M1-segment niet bepaald stil zit, is Renault echt heel ver met haar monospace-concept. Compact van buiten, maar ruim van binnen. De Scénic biedt meer. Compactheid en hanteerbaarheid, superieure prestaties en minder brandstofverbruik door het lage gewicht: 100 tot 150 kg lichter dan de directe concurrenten. Ook de unieke inrichtingsmogelijkheden, het comfort, de afzonderlijk wegklapbare en verwijderbare stoelen achterin, de kwaliteit van de uitrusting en de redelijke prijs zijn zeer aantrekkelijk voor de klant.

Om haar voorsprong op de concurrentie te behouden, presenteert Renault nu een
Scénic met een expressiever design, een verhoogd veiligheidsniveau en een uitgebreide standaarduitrusting. En ook met de nieuwe meerkleppenmotoren van
Renault heeft de Scénic duidelijk een streepje voor.

De nieuwe Scénic: een expressiever design
De nieuwe Scénic is moderner en expressiever van design. Aan de voorkant zien we een ronder gelijnde motorkap en grote koplampen. Aan de achterkant zijn de lijnen strakker en eenvoudiger, waardoor de auto groter en steviger oogt. De leefbaarheid in het interieur, toch al een sterk punt van de Scénic, is verder verbeterd met een aantal nieuwe opbergfaciliteiten.

Hoewel de karakteristieke vormen zijn gebleven, heeft de Scénic dus een dynamischere en expressievere look. Het vernieuwde design is gericht op een grotere doelgroep en is niet meer primair bedoeld voor gezinnen. De Scénic profileert zich als een praktische auto die geschikt is voor allerlei doeleinden en die ook jongeren op zoek naar een auto voor hun vrije tijd zal aanspreken.

Een nieuwe voorkant
Het design van de nieuwe Scénic kenmerkt zich door een nieuwe voorkant. De motorkap heeft meer ronding, waardoor hij gespierder overkomt. De grote koplampen bevatten dubbele licht-units met helder glas en hooggeplaatste knipperlichten. Vooraan bevinden zich twee luchtinlaten met een grille in honingraatprofiel.

De bumpers zijn vanaf het tweede uitrustingsniveau (RT) in carrosseriekleur en zijn vanaf de RXE-uitvoering uitgerust met extra mistlampen in een dynamisch, rond ontwerp.

De achterkant van de nieuwe Scénic heeft aan elegantie gewonnen doordat de lijnen van de bumper eenvoudiger zijn geworden, de zwarte omlijsting van de kentekenplaat is weggelaten en de mistlampen zijn ondergebracht in de nieuwe 'Crystal' units.

Verder is de Scénic uitgerust met nieuwe types lichtmetalen velgen, die per uitvoering verschillen.

Een uitgekiend interieur en een verbeterde uitrusting De intelligente inrichting van de Scénic vond al veel weerklank bij de klant en is nu nog verder verbeterd. Er zijn tal van nieuwe opbergmogelijkheden bijgekomen naast een aantal nieuwe extra's zoals de apart te openen achterruit, het in het instrumentenpaneel geïntegreerde Carminat navigatiesysteem en een speciaal koelvak voor flesjes onder in de middenconsole. De nieuwe bekleding van het interieur getuigt van goede smaak en ook de carrosseriekleuren zijn uitermate origineel.

De opberglade onder de bestuurderszitplaats en de bagageruimtes in de vloer vóór en onder de achterstoelen hebben in belangrijke mate bijgedragen aan het succes van de Scénic en zijn voortaan standaard aanwezig op het hele gamma. Bovendien zijn er voorin nog meer opbergmogelijkheden bijgekomen: een dashboardkastje in het bovenste gedeelte van het dashboard, een opberglade onder de stoel van de voorpassagier en een gesloten koelvak onder in de middenconsole om flesjes voor onderweg koel te houden. Dit koelvak behoort tot de standaarduitrusting van de uitvoeringen met airconditioning (RXE, RXT en RXI).

Als optie is een apart te openen achterruit leverbaar, zodat men bij de bagage kan zonder dat de hele achterklep open moet. De hoedenplank biedt vier verstelmogelijkheden en kan nu ook tegen de rugleuning van de achterzitting worden gezet en plat op de bodem van de kofferbak worden gelegd.

De Nieuwe Scénic blijft zijn bekende modulariteit behouden met de neerklapbare achterstoelen die een scala aan indelingsmogelijkheden vormt. Voortaan zijn vanaf het RXE-niveau alle stoelen gemonteerd op geleiders en bevinden zich onder alle voorstoelen opberglades. Tenslotte biedt Renault, als optie, het Carminat navigatiesysteem met een beeldscherm dat bijzonder fraai is geïntegreerd in het middengedeelte van het dashboard.

De sfeer in het interieur van de nieuwe Scénic is veranderd door gebruik van lichte panelen, die een groter contrast vormen met het donkere dashboard en de nieuwe stoffen/velours of geheel velours bekleding. De bekleding wordt, afhankelijk van de carrosseriekleur, geleverd in twee kleuren: steenrood of blauw met bijpassende vloerbedekking.

De nieuwe Scénic is verkrijgbaar in 11 carrosseriekleuren waarvan er drie geheel nieuw en innovatief zijn, omdat de kleur verandert afhankelijk van de lichtinval.

De veiligheid staat voorop
Actieve en passieve veiligheid zijn nog verder geoptimaliseerd. De Scénic beschikt nu over dezelfde veiligheidsvoorzieningen als de Mégane zoals die zijn ondergebracht in het zogenaamde Renault Protectie Systeem, met als belangrijkste elementen driepunts-veiligheidsgordels en spankrachtbegrenzers vóór en bij de buitenste zitplaatsen achterin. Het remsysteem is verbeterd met vier schijfremmen op alle uitvoeringen.

De actieve veiligheid wordt in de nieuwe Scénic geboden met standaard ABS in de nieuwste uitvoering en elektronische remkrachtverdeling. Daarnaast is het remsysteem verbeterd met schijfremmen rondom. Van de voorste schijfremmen is de diameter verhoogd van 260 mm tot 280 mm. De remkracht van de nieuwe Scénic liegt er dan ook niet om: van 100 km/h tot volledige stilstand in nog geen 45 meter.

Ook op het punt van de passieve veiligheid zijn geen concessies gedaan. De Scénic profiteert nu ook van de nieuwste voorzieningen die zijn ontwikkeld voor de Mégane Berline en die zijn samengebracht in het Renault Protectie Systeem: twee SRP-airbags voorin, veiligheidsgordels met pyrotechnische spanners en 400 daN spankracht-begrenzers, en dicht tegen het hoofd afstelbare hoofdsteunen. Daar komt nog eens bij dat standaard op alle modellen zij-airbags voor bescherming van hoofd en borstkas aanwezig zijn. De Scénic is de concurrentie weer een stapje voor.

De bij monospace-autotos gebruikelijke, verhoogde bestuurderspositie biedt de inzittenden optimale bescherming in geval van een botsing van opzij.

De buitenste zitplaatsen achterin zijn uitgerust met het gestandaardiseerde Isofix-systeem, waarmee kinderzitjes op eenvoudige wijze kunnen worden geïnstalleerd en optimale bescherming wordt geboden in geval van een ongeluk. De drie achterste zitplaatsen beschikken over driepuntsveiligheidsgordels, waarvan de twee buitenste met 600 daN spankrachtbegrenzers.

Het veiligheidssysteem van de nieuwe Scénic is in combinatie met het perfect vernieuwde design goed voor een toppositie in het marktsegment. De Scénic behoort zelfs tot de beste auto's die tot op heden zijn onderworpen aan de strenge tests van het onafhankelijke Europese orgaan NCAP (frontale botsing met 64 km/h tegen een schuine muur en botsing van opzij met 50 km/h tegen een barrière).

Extra veiligheidsvoorzieningen
Iedere achterstoel heeft een in hoogte verstelbare hoofdsteun, die, indien er geen achterpassagiers zijn, eenvoudig over de rugleuning kan worden geschoven en het uitzicht naar achteren dus niet belemmert. Ook is de bagage, zonder dat een achtersteun nodig was, volgens de veiligheidsnormen beschermd.

Nieuw is ook het standaard aanwezige systeem dat ervoor zorgt dat de deuren automatisch worden vergrendeld bij een snelheid van meer dan 7 km/h, een extra stukje bescherming tegen 'ongewenst bezoek' voor zowel de inzittenden als de bagage. De deuren worden uiteraard meteen weer ontgrendeld bij bediening van binnenuit of bij een ongeluk. Ook kan het systeem door de bestuurder worden uitgeschakeld.

Ruim baan voor de 1 6-kleppen motoren
Naast de bekende dieselmotoren 1.9 D en 1.9 dTi zijn er nu ook de 1.4 16V en de 2.0 16V benzinemotoren bijgekomen. De nieuwste technieken op het gebied van verbranding en vermindering van wrijving zorgen voor meer souplesse en een sterke vermindering van brandstofverbruik en emissie. Verder is veel aandacht besteed aan een betere demping van geluiden.

Net als de nieuwe Méganes zijn ook de Scénics nu uitgerust met de nieuwe kleppen benzinemotoren van Renault. Voor de Scénic wordt gebruik gemaakt van 2.0 16V 140 pk motor met variabele nokkenastiming, ook bekend van de Espace de Laguna. De hoge prestaties van dit motortype maken het mogelijk om ook aandacht van klanten uit segment M2 te trekken.
Het motoraanbod omvat verder de nieuwe 1.4 16V 95 pk en de al sinds begin dit jaar leverbare 1.6 16V 110 pk.

1.4 16V 95 pk: als directe opvolger van de 1.6 motor is dit een uitstekende, dynamisch en zuinig rijdende motor (1 ,1 liter minder brandstofverbruik dan zijn voorganger die toch een vermogen had van niet meer dan 75 pk), met een maximumkoppel van 127 Nm bij 3750 t/min.

1.6 16V 110 pk: deze lichte motor, die in april 1998 werd geïntroduceerd op de nieuwe Laguna, is voorzien van twee holle nokkenassen, magnesium randorgaansteunen, een spruitstuk en een luchtkamer in composiet materiaal. Boven elke bougie is een 'stiftbobine' geplaatst voor de stroomtoevoer. Het is een pittige, soepele, zeer rechtlijnige motor, met een koppel van 148 Nm bij 3750 t/min. waarvan 90% beschikbaar is van 2500 tot 5500 t/min..

2.0 16V 140 pk: De 2.0 16V motor met variabele nokkenastiming levert een koppel van 189 Nm bij 3750 t/min., biedt veel rijplezier, verbruikt weinig brandstof en heeft een laag emissiegehalte. De technieken die bij de andere uitvoeringen worden toegepast, zijn ook hier aanwezig: distributie met rolgelagerde tuimelaars voor minder wrijving, ontsteking met stiftbobines, holle nokkenassen. Een variabele nokkenastiming met verstelmechanisme zorgt bovendien voor een krachtig koppel vanaf de lage toerentalgebieden en bijzonder veel vermogen bij hoge toerentallen. Daarmee haalt de Scénic een maximumsnelheid van 196 km/h.

Het Scénic-aanbod van dieselmotoren blijft net als eerst bestaan uit de 1.9 D met een vermogen van 65 pk bij 4500 t/min. en de 1.9 dTi met 100 pk bij 4000 t/min.

De transmissie op de Scénic
De Scénic beschikt over het grootste aanbod van de markt wat betreft versnellingsbakken. De 1.6 en 2.0 16V benzinemotoren worden gecombineerd met de pro-actieve automatische versnellingsbak die ook later dit jaar in combinatie met de 1.9 dTi dieselmotor geleverd zal worden.

Een betere wegligging en meer geluidscomfort
Alle Scénic-modellen hebben 1 5T1 wielen met 185/65/15 banden, behalve de 2.0 16V, die is voorzien van 195/60/15 banden.

Na herindeling van de organen in de motorruimte is de accu weer onder de motorkap geplaatst. Onder de stoel van de voorpassagier komt hierdoor weer een bergruimte vrij.

Het geluidscomfort is aanzienlijk verbeterd en dat is wel zo prettig in een auto waarmee lange ritten worden afgelegd op allerlei soorten wegdek. Het beter geïsoleerde schutbord en de nieuwe vloerbedekking zorgen voor een betere demping van het geluid. De vloerbedekking in de kofferbak is nu ook dikker en alle openingen en spelingen zijn gedicht om rijgeluiden zoveel mogelijk te voorkomen.

De carrosseriegarantie op de Scénic is verlengd tot 12 jaar. Deze langere garantieperiode is mogelijk doordat het plaatwerk nog beter beschermd is, de holle delen voorzien werden van een waslaag en het onderstel gegalvaniseerd is.

Deel: ' De nieuwe Renault Scenic '