Ingezonden persbericht

11 december 2012

De Slag om Nederland (VPRO) slaat zijn vleugels uit in nieuw seizoen

Het VPRO-programma De Slag om Nederland van Roland Duong, Teun van de Keuken en Andrea van Pol neemt vanaf 21 januari de Nederlandse bestuurscultuur onder de loep in het nieuwe seizoen. Waarom hebben wij onze kinderopvang verkocht aan Amerikanen die alleen maar vette winst willen maken? Hoe komt het dat falende bestuurders toch altijd weer op goede posten terecht komen? Waarom krijg je in Emmen minder goede thuiszorg dan in Woudenberg? En waar zijn onze energiemiljarden eigenlijk gebleven? De Slag om Nederland wordt vanaf maandag 21 januari wekelijks uitgezonden om 20.25 uur op Nederland 2.

Vorig seizoen heeft De Slag om Nederland furore gemaakt met een serie over geldverkwistende bouwwoede in ons land. Wethouders, projectontwikkelaars en serieverhuizers werd het vuur aan de schenen gelegd. Met resultaat: verschillende megalomane bouwprojecten werden geschrapt, er werd een streep gehaald door een paardenpretpark van 350 miljoen in Wolden, een ringweg van 450 miljoen rond de nieuwe Limburgse gemeente Parkstad en het nieuwe VVV Venlo-stadion van 40 miljoen. Ook moest bestuursvoorzitter Dijkhuizen van KPMG opstappen, na de uitzendingen waaruit bleek dat de partners van het consultancy bureau miljoenen hadden verdiend aan een onnodige verhuizing. Waar het moest, maakte De Slag om Nederland ons land net even wat mooier. Het winnen van de Lelijkste Plek van Nederland-verkiezing zette de bestuurders van Enschede er toe aan om winkelcentrum Stokhorst nu echt eens op de schop te nemen.

In het nieuwe seizoen pakt De Slag om Nederland de rest van ons land aan. Roland Duong: "De verrotte bestuurscultuur die we in de bouwwereld aantroffen, is ook elders makkelijk te vinden. Managers die er zouden moeten zijn om ons van dienst te zijn, blijken vooral goed voor hun eigen belang op te kunnen komen. Of het nu om onderwijs, zorg of kinderopvang gaat, de zucht naar winst en vette beloningen staat bij bestuurders voorop. De menselijke maat verdwijnt daarbij achter een woud van targets en ondoorgrondelijke bureaucratische regels."

We moeten allemaal de broekriem aanhalen. De Slag om Nederland wil daar graag een handje bij helpen. Nu eens niet door instellingen aan de onderkant aan te pakken, maar door de bezem door de managementlaag te halen. Kan het daar niet juist wat efficiënter? Kunnen er niet wat regels worden geschrapt? En die salarissen van de bestuurders, kunnen die niet een tikkeltje minder? En vooral: wordt het niet eens tijd dat de managers verantwoordelijkheid nemen voor hun daden? Van de Keuken: "Er moet stevig bezuinigd worden en wij zijn niet te beroerd om Rutte en partners te helpen met het vinden van de centen. Maar dan wel daar waar er echt nog wat te winnen valt."

De Slag om Nederland, 21 januari 2013, 20.25 uur, Nederland 2 (15 afleveringen)

www.vpro.nl/deslagomnederland

V.l.n.r. Roland Duong, Andrea van Pol en Teun van de Keuken credits foto: Merlijn Doomernik

EINDE PERSBERICHT