De WaterFlike, een nieuw idee

Vadesto lanceert unieke innovatieve waterfiets voor 12 personen

HATTEM, 20140526 -- In Hattem is bij Vadesto, de WaterFlike, een geheel nieuwe waterfiets voor 12 personen gepresenteerd. Deze wordt voortbewogen met een nieuw soort aandrijving, gebaseerd op de beweging van vissen en het wrikken van een boot. Men zit tegenover elkaar en maakt in plaats van een draaiende fietsbeweging een heen-en-weer-beweging met de benen.

[Foto van de Waterflike, een waterfiets voor 12 personen]

De Waterflike is door Vadesto ontworpen in samenwerking met 2 studenten van Hogeschool Windesheim, die hier op konden afstuderen. Het bedrijf was met hen in contact gekomen na een gesprek met het VCT, het Veluws Technologisch Centrum over een andere grote waterfiets van Vadesto. Deze grootste waterfiets ter wereld, voor 36 personen, wilde Vadesto weer wat moderniseren en zocht daar een geschikte partij voor. Daarnaast heeft Vadesto nog een andere unieke waterfiets met 10 ligfietsen. Ook daarbij was er behoefte aan een extra exemplaar. Uiteindelijk werd besloten een geheel nieuwe waterfiets te ontwerpen, een uitdaging voor alle partijen.

Samen met Vadesto als opdrachtgever en aan de hand van een eisenpakket ontwierpen de studenten tijdens hun stageperiode een nieuw soort aandrijving waarbij ook naar de ergonomie van het hele product werd gekeken. Mede door ondersteuning van de provincie Gelderland kon o.a. een haalbaarheidsstudie gemaakt worden en uiteindelijk ook de bouw worden gerealiseerd door het bedrijf Metaalmorfose in Hattem waar de studenten een stageplek konden krijgen.

De Waterflike, een samentrekking van de woorden, flipper, foil en bike, wordt nu door Vadesto in de verhuur genomen en verder uitgetest, want er zijn al weer andere ideeën voor toevoegingen in de toekomst. Op www.waterflike.nl vindt men een plaatje van het ontwerp waar binnenkort nog meer informatie aan toegevoegd zal worden. Voor informatie kan men via tel.nr. 038-4445428 terecht bij Vadesto.

www.vadesto.nl
www.panorama-paviljoen.nl