Milieudefensie

UITNODIGING VOOR DE PERS
VAN VERENIGING MILIEUDEFENSIE EN NEDERLANDS PLATFORM GENTECHNOLOGIE

19 augustus 1999

Debat: Hoe veilig is genetisch gemodificeerd voedsel? Lezing van chemicus en voedingsdeskundige dr. Pusztai

Op uitnodiging van Vereniging Milieudefensie en Nederlands Platform Gentechnologie geeft Dr. Arpad Pusztai een lezing, om voor het eerst sinds de ophef rond zijn onderzoek in Nederland antwoord te geven op kritiek en vragen. Dr. Pusztai is een bekend Brits-Hongaarse chemicus en voedingskundige, die al meer dan dertig jaar onderzoek doet naar met name lectines (speciale eiwitten die een rol spelen in het afweermechanisme). In de moderne voedseltechnologie worden lectines onderzocht op hun waarde als ingebouwd insekticide. Na het vinden van negatieve effecten van transgene lectineaardappels bij ratten kwam Pusztai afgelopen jaar in het nieuws. Zijn daaropvolgende ontslag bij het Britse Rowett Instituut vergrootte de controverse rond zijn onderzoeksresultaten. Die resultaten zijn van groot belang voor de toekomst van de voedseltechnologie, vanwege de mogelijke gevaren waar zij op wijzen.

Na de lezing vindt een debat plaats tussen vooraanstaande deskundigen op gebied van gentechnologie en voedsel in Nederland. Met behulp van deze lezing en het aansluitende debat willen wij trachten vast te stellen hoe groot de wetenschappelijke controverse over genetische manipulatie nu eigenlijk is.

In de discussie gaan wij vooral op zoek naar de mogelijke consequenties voor het overheidsbeleid.

Lezing en debat over veiligheid van gentechnologie in voedsel:

Datum:10 september 1999
Tijd:14.00- 17.00 uur
Locatie: Koningszaal Artis, Plantagemiddenlaan 41/A,Amsterdam, bereikbaar met openbaar vervoer tram 9, 14 en 20

De middagbijeenkomst wordt georganiseerd door het Nederlands Platform Gentechnologie en Vereniging Milieudefensie. Met deze bijeenkomst willen wij een aanzet geven voor een breed maatschappelijk debat over de toepassing van genetisch manipulatie.

Deel: ' Debat Hoe veilig is genetisch gemodificeerd voedsel? '