Universiteit Leiden

Meer informatie: dienst Interne en Externe Communicatie, tel. 071-5273282

Wetenschapsagenda 2-13 februari 1999

zaterdag 13 februari 15.30 uur

dies-debat over de toekomst van de alpha- en gamma-wetenschappen

titel: Onrendabele lijnen sluiten of privatiseren?

voorzitter: dr. A.H.G. Rinnooy Kan

deelnemers: prof.dr. D. de Wied, oud-president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen; dr. R.J. van Duinen (voorzitter Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek)

Op uitnodiging van het Leids Universiteits Fonds debatteren bovenstaande sprekers met Leidse academici over de toekomst van de alpha- en gamma-wetenschappen. In de strijd om het geld dreigen deze ten onder te gaan. Dat is te wijten aan onvoldoende steun van de overheid, NWO inbegrepen. Beleidsmakers hebben tegenwoordig vooral het rendement en een bepaald soort van doelmatigheid voor ogen: onrendabele lijnen moeten kennelijk gesloten worden. Neemt de overheid haar taak als cultuurbeschermer wel serieus genoeg? Kunnen de universiteiten wachten tot de overheid weer financiële consequenties verbindt aan haar verantwoordelijkheid voor de humaniora? Of moeten zij in actie komen voor het te laat is, en de alpha- en gamma-wetenschappen gaan privatiseren? Plaats: Academiegebouw, Rapenburg 73 te Leiden.

------------------------------

Meer informatie: mw.dr. B.T. Hogenelst, dienst Interne en Externe Communicatie ; Tel. 071-5273282 / Email B.T.Hogenelst@bvdu.leidenuniv.nl / 28 januari 1999, 15:26 uur

Zoekwoorden:

Deel: ' Debat over toekomst alpha- en gamma-wetenschappen '